Evenemangsstödet var ett statligt stöd för arrangörer och underleverantörer som hade planerat för evenemang som inte gick att genomföra till följd av restriktioner på grund av covid-19. Ansökan till stödet har nu stängt.
Behöver du ändra eller göra tillägg i en redan inlämnad ansökan kan du kontakta Skatteverket. Samma gäller om uppgifterna i ansökan visar sig vara felaktiga. Det kan till exempel vara att företaget har fått försäkringsersättning, skadestånd eller annat stöd som ska täcka sådana kostnader som ingår i beräkningen av evenemangsstödet.
Skicka ändringarna per brev eller per mejl till Skatteverket.
Skatteverket
205 30 Malmö
När du kontaktar Skatteverket är det viktigt att du anger:
Evenemangsstödet ska normalt tas upp i inkomstdeklarationen. Undantag finns om ni bedriver verksamhet som är undantagen från beskattning. När stödet ska tas upp kan du läsa mer om på Rättslig vägledning.
I momsdeklarationen tar du upp evenemangsstödet i ruta 42.
Evenemangsstödet behöver normalt inte betalas tillbaka eftersom det är ett stöd och inte ett lån eller ett uppskov. Hela eller delar av stödet kan dock komma att krävas tillbaka om företaget felaktigt har fått stöd eller fått stöd med ett för högt belopp.
Om företaget måste betala tillbaka stödet och har tagit upp det till beskattning ska du dra av det återbetalda beloppet. Beloppet ska dras av för det beskattningsår som du gör den faktiska återbetalningen.
På Rättslig vägledning finns mer information om evenemangsstödet.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.