På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Inlämningstiden för att lämna kontrolluppgifter är förlängd till och med måndagen den 5 februari.
I e-tjänsten Lämna kontrolluppgifter kan du lämna in och rätta kontrolluppgifter som avser inkomståret 2015 och framåt. Ska du bara lämna ett mindre antal kontrolluppgifter, max 50 stycken åt gången, kan du göra det direkt i tjänsten. Om du ska lämna in ett större antal kontrolluppgifter finns det en filöverföringstjänst som du också når via e-tjänsten.
Den 11 april öppnade inlämningen för inkomståret 2019.
Välj rätt inkomstår
Inlämningen för inkomstår 2017 har redan öppnat. Om du ska lämna eller rätta uppgifter som avser förra året, tänk på att välja inkomstår 2016.
Har du ingen e-legitimation?
Du kan lämna kontrolluppgifter och kupongskatt på två sätt:
Det finns många fördelar med att lämna kontrolluppgifterna i e-tjänsten:
Du har numera möjlighet att spara namn och adress för de personer kontrolluppgiften avser. Det är möjligt både om du ska lämna kontrolluppgifter i egenskap av t.ex. arbetsgivare eller utbetalare eller om du agerar ombud för någon annan.
De kan spara följande uppgifter för de personer som kontrolluppgifter avser.
Om du väljer att spara dessa uppgifter kan de enkelt användas nästa gång du vill lämna kontrolluppgifter för dig som uppgiftslämnare eller för den uppgiftslämnare du är ombud för.
Observera att du måste spara uppgifterna om du vill att de ska förifyllas på det underlag du kan skriva ut i e-tjänsten. Om du inte sparat uppgifterna måste de fyllas i manuellt när du skriver ut kontrolluppgifterna.
När du lämnar kontrolluppgifter direkt i e-tjänsten, kan du granska uppgifterna innan du skickar in dem. Du kan gå tillbaka och ändra om någon uppgift inte stämmer.
Du får en sammanställning av de kontrolluppgifter som du ska skicka in. Sammanställningen visar en summering av de viktigaste fälten i de kontrolluppgifter du är på väg att skicka in till Skatteverket.
Samtliga kontrolluppgiftstyper som skickas in vid det specifika tillfället visas i en lista nedanför sammanställningen. Sammanställningen, med lista, kan du spara i PDF-format
När du lämnar kontrolluppgifter direkt i e-tjänsten, kan du lämna maximalt 50 kontrolluppgifter i taget. Om du behöver lämna större mängder kontrolluppgifter finns det en filöverföringstjänst som du också når via e-tjänsten. För att använda e-tjänsten måste du ha en svensk e-legitimation. I filöverföringstjänsten kan du lämna alla typer av kontrolluppgifter. De filer med kontrolluppgifter som du ska överföra måste följa ett angivet XML-format (se nedan). Filerna du för över får vara upp till 200MB stora. Du får en kvittens när filen tagits emot av Skatteverket. Skulle det vara något fel på filerna får du ett meddelande om vad felet innebär.
Följande krävs för att du ska kunna använda e-tjänsten. Du behöver ingen annan särskild behörighet.
1. Du behöver en svensk e-legitimation
För att använda e-tjänsten måste du ha en svensk e-legitimation. Du som inte kan få det, till exempel för att du inte är svensk medborgare, kan lämna kontrolluppgifterna på papper. Om du har ett ombud som har svensk e-legitimation kan ombudet lämna in din fil med kontrolluppgifter via e-tjänsten.
2. Filerna måste ha XML-format
Filer som du för över via filöverföringstjänsten måste ha så
kallat XML-format. Kontrollera med den som levererar ditt bokföringsprogram
eller motsvarande att dina filer stöder det formatet eller om det krävs en
uppdatering. Du kan testa om dina filer fungerar i Skatteverkets testtjänst. I
testtjänsten får filerna vara högst 3 MB, men de filer som skickas in till
Skatteverket kan vara betydligt större. Från och med inkomståret 2015 kan du
även redovisa kupongskatt i den nya e-tjänsten.
Du kan läsa mer om det XML-format som ska användas i den tekniska beskrivningen som du hittar på länken Testtjänst och teknisk beskrivning.
Möjligheten att lämna kontrolluppgifter via SHS eller E-transport finns kvar.
Med en e-legitimation kan du på ett säkert sätt legitimera dig på internet.
Lär dig mer om våra smarta e-tjänster för företagare.
Med en digital brevlåda får du post från Skatteverket och andra myndigheter digitalt i stället för på papper. Då har du alltid tillgång till din post, och du tar dessutom emot den snabbt, säkert och miljövänligt.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.