Tjänsten erbjuder dig med e-legitimation att ansöka om återbetalning av moms från andra EU-länder för ett svenskt bolags räkning.
Tjänsten är öppen klockan 07:00—24:00 alla dagar i veckan. Är du inloggad före klockan 24:00 kan du nyttja e-tjänsten fram till klockan 01:00. Du blir automatiskt utloggad om du är inaktiv vid datorn i 3 timmar.
Först måste det svenska företaget anmäla till Skatteverket vilka personer som ska företräda dem. Det gör företaget på blanketten "Anmälan e-tjänster — Momsåterbetalning inom EU" (SKV 4852). Kravet på företrädarna är att de har en svensk e-legitimation. För det krävs normalt att de har svenska personnummer och är mantalsskrivna i Sverige. Företaget kan när som helst avregistrera en företrädare på blanketten "Anmälan avregistrering — e-tjänster" (SKV 4804). Endast företag som är momsregistrerade i Sverige under ansökningsperioden kan ansöka om återbetalning. Andra företag får ett avvisningsmeddelande.
Om du vill anmäla ett utländskt företag som ombud måste du använda blanketten "Anmälan E-tjänster - Momsåterbetalning inom EU Utländskt ombud/ombudsföretag" (SKV 4852 UTL). Denna blankett skickas till Utlandsskattekontoret i Malmö.
Du som är företrädare loggar in i e-tjänsten och väljer företag. Du anger den e-postadress som ska användas för vidare kommunikation. Du väljer också återbetalningsland och anger ansökningsperiod.
Vill du ange ett ombud kan du göra det. Bocka för rutan och fyll sedan i ombudets kontaktuppgifter.
Här avger du en försäkran att du inte är skattskyldig till moms i återbetalningslandet.
Du ska också uppge bankuppgifter. IBAN är en internationell kod som avser bankkontot. BIC är en kod på 8 eller 11 tecken som beskriver till vilken bank återbetalningen ska ske. Kontakta din bank om du inte har tillgång till dessa uppgifter.
Varje faktura ska specificeras. Du ska bland annat ange fakturanummer och momsbelopp. Du väljer även en kod mellan 1 och 10 som beskriver fakturan. Du kan endast ange en kod. Använd därför den kod som huvudsakligen beskriver vad fakturan avser. Ibland behöver du även ange ytterligare uppgifter för koden. Du kan hitta koderna på sidan "Momsåterbetalning inom EU".
Varje gång du trycker Registrera faktura sparas din ansökan i databasen. Du kan när som helst logga ut och senare återuppta din ansökan. Systemet sparar temporärt dina registrerade uppgifter under nittio dagar. Under den tiden kan du gå in och göra klart din ansökan och lämna in till Skatteverket. Varje gång du gör en ändring återställs tidsberäkningen och din ansökan sparas i ytterligare nittio dagar. Efter nittio dagars inaktivitet tas din ansökan bort.
Du har möjlighet att bifoga kopior av dokument, exempelvis fakturor. De bifogade dokumenten kan maximalt uppgå till 5 Mb. Skanna gärna i svartvitt och med låg upplösning (200 dpi). Godkända filer är pdf, jpg/jpeg och tiff, eller zip-filer som innehåller sådana filer. Du ska också beskriva vad respektive fil innehåller.
Du får en sammanställning av ansökan. Du kan välja att gå tillbaka och ändra någon uppgift eller att skicka ansökan.
Väljer du att skicka in ansökan får du en kvittens. Skatteverket kommer då att automatiskt vidarebefordra ansökan till återbetalningslandet där själva handläggningen kommer att ske. Via e-post kommer återbetalningslandet att bekräfta att de har tagit emot ansökan. När ansökan är skickad kan du inte göra några ändringar i den.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.