För att kunna använda Navets tjänster behöver det finnas ett avtal mellan er som offentlig aktör och Skatteverket. Avtalet börjar gälla när Skatteverket registrerat beställningen. Vi skickar en orderbekräftelse med ett unikt beställnings-id när beställningen har godkänts.
Innan ni gör en beställning bör ni ta reda på följande:
För att beställa någon av Navets tjänster, använd Beställningsblankett Navet (SKV 7777).
Information om hur du fyller i blanketten finns längre ned på denna sida.
Om beställningen gäller tjänsten Hämta fil med folkbokföringsuppgifter för slumpvis utvalda personer behöver ni kontakta oss eftersom en beställning ofta kan behöva delas upp i flera delbeställningar.
Komplettera en befintlig beställning genom att mejla oss och ange beställnings-id samt vilka uppgifter som ska läggas till eller tas bort.
Folkbokföringsuppgifter för offentliga aktörer - REST ger möjligheten att ange ett eller flera personnummer eller samordningsnummer och inom några sekunder få tillbaka uppgifter för de aktuella personerna. Det går också att söka fram personer med hjälp av till exempel namn, födelsetid, kön och postnummerområde.
När ni ska börja använda tjänsten rekommenderar vi att ni först testkör er implementation mot den testtjänst som finns. För mer information om testtjänsten gå till Skatteverkets utvecklarportal och välj i listan ”Folkbokföringsuppgifter för offentliga aktörer”.
Denna del avser all information som Skatteverket behöver om er som kund. Fyll i följande:
Vid användande av distributör:
Att ange funktionsbrevlådor är extra viktigt då Skatteverket använder dessa för riktad information, som till exempel en driftstörning som inte genererat generella problem men påverkat er beställning specifikt.
Beställningen behöver undertecknas av beslutande chef, fyll även i samtliga uppgifter om denna person.
Här anger ni vilka uppgifter som ska ingå i er beställning. Ansvaret att utreda om kunden får behandla önskade uppgifter ligger hos kunden, inte hos Skatteverket.
En beskrivning av vad som inkluderas i dessa uppgifter finns beskrivna i detalj i Allmänna beskrivningen, kapitel 8. De som är förkryssade är obligatoriska för samtliga kunder.
Om ni väljer att hantera Tilldelat personnummer/samordningsnummer rekommenderas starkt att ni läser om detta i detalj i kapitel 8 i dokumentet ” Allmän beskrivning av Navet, avisering av folkbokföringsuppgifter”. Där förklaras ett flertal termer.
Välj ”Web Services – ePersondata”.
Ej aktuell för denna tjänst, lämnas tom.
Ej aktuell för denna tjänst, lämnas tom.
Ej aktuell för denna tjänst, lämnas tom.
Ej aktuell för denna tjänst, lämnas tom.
Ej aktuell för denna tjänst, lämnas tom.
Ej aktuell för denna tjänst, lämnas tom.
Ja – om du vill beställa valda uppgifter även på personer som har sekretess.
Nej – om du inte vill beställa uppgifter på personer som har sekretess.
Ja, men endast dessa uppgifter – om du vill göra en extra beställning som via ett separat beställnings-id ger er möjlighet att få de uppräknade uppgifterna på personer som har sekretess.
Ej aktuell för denna tjänst, lämnas tom.
Ja – om du vill beställa valda uppgifter även på personer med skyddad folkbokföring.
Nej – om du inte vill beställa uppgifter på personer med skyddad folkbokföring.
Ja, men endast dessa uppgifter – om du vill göra en extra beställning som via ett separat beställnings-id ger er möjlighet att få de uppräknade uppgifterna på personer med skyddad folkbokföring.
Ej aktuell för denna tjänst, lämnas tom.
Välj ”Internet (Web Services)”.
Ej aktuell för denna tjänst, lämnas tom.
Ej aktuell för denna tjänst, lämnas tom.
Ej aktuell för denna tjänst, lämnas tom.
Ange övriga önskemål här, som ni har på beställningen eller övrig information som ni vill lämna.
Folkbokföringsuppgifter för offentliga aktörer - SOAP ger möjligheten att ange ett personnummer eller samordningsnummer och inom några sekunder få tillbaka uppgifter för de aktuella personerna. Det går också att söka fram personer med hjälp av till exempel namn, födelsetid, kön och postnummerområde.
Denna tjänst kallades tidigare Web Services – ePersondata.
När ni ska börja använda tjänsten rekommenderar vi att ni först testkör er egenutvecklade klient mot den testtjänst som finns. Information om detta finns i dokumenten ”Bilaga 6 Teknisk handledning Web Service V4” och ”Bilaga 10 Handledning test”.
Denna del avser all information som Skatteverket behöver om er som kund. Fyll i följande:
Vid användande av distributör:
Att ange funktionsbrevlådor är extra viktigt då Skatteverket använder dessa för riktad information, som till exempel en driftstörning som inte genererat generella problem men påverkat er beställning specifikt.
Beställningen behöver undertecknas av beslutande chef, fyll även i samtliga uppgifter om denna person.
Här anges vilka uppgifter som ska ingå i er beställning. Ansvaret att utreda om kunden får behandla önskade uppgifter ligger hos kunden, inte hos Skatteverket.
En beskrivning av vad som inkluderas i dessa uppgifter finns beskrivna i detalj i Allmänna beskrivningen, kapitel 8. De som är förkryssade är obligatoriska för samtliga kunder.
Om ni väljer att hantera Tilldelat personnummer/samordningsnummer rekommenderas starkt att ni läser om detta i detalj i kapitel 8 i dokumentet ” Allmän beskrivning av Navet, avisering av folkbokföringsuppgifter”. Där förklaras ett flertal termer.
Välj ”Web Services – ePersondata”.
Ej aktuell för denna tjänst, lämnas tom.
Ej aktuell för denna tjänst, lämnas tom.
Ej aktuell för denna tjänst, lämnas tom.
Ej aktuell för denna tjänst, lämnas tom.
Ej aktuell för denna tjänst, lämnas tom.
Ej aktuell för denna tjänst, lämnas tom.
Ja – om du vill beställa valda uppgifter även på personer som har sekretess.
Nej – om du inte vill beställa uppgifter på personer som har sekretess.
Ja, men endast dessa uppgifter – om du vill göra en extra beställning som via ett separat beställnings id ger er möjlighet att få de uppräknade uppgifterna på personer som har sekretess.
Ej aktuell för denna tjänst, lämnas tom.
Ja – om du vill beställa valda uppgifter även på personer med skyddad folkbokföring.
Nej – om du inte vill beställa uppgifter på personer med skyddad folkbokföring.
Ja, men endast dessa uppgifter – om du vill göra en extra beställning som via ett separat beställnings id ger er möjlighet att få de uppräknade uppgifterna på personer med skyddad folkbokföring.
Ej aktuell för denna tjänst, lämnas tom.
Välj ”Internet (Web Services)”.
Ej aktuell för denna tjänst, lämnas tom.
Ej aktuell för denna tjänst, lämnas tom.
Ej aktuell för denna tjänst, lämnas tom.
Ange övriga önskemål här, som ni har på beställningen eller övrig information som ni vill lämna.
Hämta fil med folkbokföringsuppgifter innebär att valda uppgifter om samtliga personer som uppfyller kundens specificerade sökbegrepp kommer att levereras i en fil.
Denna tjänst hade tidigare flera olika namn och kallades tidigare Urval, Grunduttag, Laddning eller Svar direkt.
Om beställningen gäller för slumpvis utvalda personer behöver ni kontakta oss eftersom en beställning ofta kan behöva delas upp i flera delbeställningar.
Denna del avser all information som Skatteverket behöver om er som kund. Fyll i följande:
Vid användande av distributör:
Att ange funktionsbrevlådor är extra viktigt då Skatteverket använder dessa för riktad information, som till exempel en driftstörning som inte genererat generella problem, men påverkat er beställning specifikt.
Beställningen behöver undertecknas av beslutande chef, fyll även i samtliga uppgifter om denna person.
Här anges vilka uppgifter som ska ingå i beställningen. Ansvaret att utreda om kunden får behandla önskade uppgifter ligger hos kunden, inte hos Skatteverket.
En beskrivning av vad som inkluderas i dessa uppgifter finns beskrivna i detalj i Allmänna beskrivningen, kapitel 8. De som är förkryssade är obligatoriska uppgifter för samtliga kunder.
Om ni väljer att hantera Tilldelat personnummer/samordningsnummer rekommenderas starkt att ni läser om detta i detalj i kapitel 8 i dokumentet ” Allmän beskrivning av Navet, avisering av folkbokföringsuppgifter”. Där förklaras ett flertal termer.
Här kan flera olika alternativ vara korrekta beroende på hur urvalet av personer sker och om denna beställning kombineras med en annan beställning.
De olika avgränsningarna kombineras med varandra, det vill säga anges ålder, län och folkbokförda behöver samtliga vara uppfyllda för att personen ska komma med i resultatfilen.
Här anges om ni vill begränsa vilka personer ni önskar erhålla uppgifter för med avseende på kategori. Till exempel så kommer ett kryss i rutan folkbokförda att ge endast de som är folkbokförda, inga andra.
Här anges om ni vill begränsa vilka personer ni önskar erhålla uppgifter för med avseende på vilket geografiskt område de är folkbokförda inom. Det är möjligt att ange ett eller flera områden.
Här anges om ni vill begränsa vilka personer ni önskar erhålla uppgifter för med avseende på:
Här anges om ni vill begränsa vilka personer ni önskar erhålla uppgifter för med avseende på:
Här anges med vilken periodicitet ni vill erhålla er fil med folkbokföringsuppgifter.
Engångsuttag – innebär att filen levereras endast en gång.
Varje dag – innebär att leverans av filen sker tisdag till lördag, det vill säga dagen efter en normal kontorsarbetsdag.
Varje vecka – kommer att leverera filen samma veckodag varje vecka.
Varje månad – kommer att leverera filen samma datum varje månad.
Varje kvartal – kommer att leverera filen samma datum var tredje månad.
Varje halvår – kommer att leverera filen samma datum var sjätte månad.
Varje år – kommer att leverera filen samma datum varje år.
Ej aktuell för denna tjänst, lämnas tom.
Ja – om du vill att filen ska innehålla uppgifter på personer som har sekretess.
Nej – om filen inte ska innehålla uppgifter på personer som har sekretess.
Ja, men endast dessa uppgifter – om du vill göra en extra beställning som via ett separat beställnings-id ger en fil som innehåller de personer med sekretess och endast de uppgifter som listats.
Ej aktuell för denna tjänst, lämnas tom.
Ja – om du vill att filen ska innehålla uppgifter på personer med skyddad folkbokföring.
Nej – om filen inte ska innehålla uppgifter på personer med skyddad folkbokföring.
Ja, men endast dessa uppgifter – om du vill göra en extra beställning som via ett separat beställnings-id ger en fil som innehåller de personer med skyddad folkbokföring och endast de uppgifter som listats.
Ej aktuell för denna tjänst, lämnas tom.
Välj antingen SHS eller E-transport.
SHS är ett spridnings- och hämtningssystem mellan statliga myndigheter och med övriga organisationer i den offentliga sektorn.
E-transport ger via webbsidor möjlighet att lämna och hämta filer till och från ett SHS.
Ej aktuell för denna tjänst, lämnas tom.
Posterna i filen är ordnade med avseende på personnummer, detta går att ändra genom att ange olika variabler, numeriskt eller alfabetiskt, i första hand, i andra hand, i tredje hand och så vidare. Sortering sker på samtliga avgränsningstermer så som postnummer, folkbokföringsadress men även i efternamns- och postortsordning.
Om ett specifikt datum önskas för första filen anges detta på Uttagsdatum vid urval.
Grunduttag vid ändringsavisering är inte aktuell för denna tjänst
Ange här övriga önskemål som ni har på beställningen eller övrig information som ni vill lämna.
Hämta fil med förändringar på folkbokföringsuppgifter innebär att förändringar på valda uppgifter om samtliga personer som uppfyller kundens specificerade sökbegrepp kommer att levereras i en fil.
Denna tjänst hade tidigare flera olika namn och kallades tidigare Ändringsavisering.
Så här fyller du i blankettens olika delar.
Denna del avser all information som Skatteverket behöver om er som kund. Fyll i följande:
Vid användande av distributör:
Att ange funktionsbrevlådor är extra viktigt då Skatteverket använder dessa för riktad information, som till exempel en driftstörning som inte genererat generella problem men påverkat er beställning specifikt.
Beställningen behöver undertecknas av beslutande chef, fyll även i samtliga uppgifter om denna person.
Här anges vilka uppgifter som ska ingå i er beställning. Ansvaret att utreda om kunden får behandla önskade uppgifter ligger hos kunden, inte hos Skatteverket.
En beskrivning av vad som inkluderas i dessa uppgifter finns beskrivna i detalj i Allmänna beskrivningen, kapitel 8. De som är förkryssade är obligatoriska för samtliga kunder.
Om ni väljer att hantera Tilldelat personnummer/samordningsnummer rekommenderas starkt att ni läser om detta i detalj i kapitel 8 i dokumentet ” Allmän beskrivning av Navet, avisering av folkbokföringsuppgifter”. Där förklaras ett flertal termer.
Här kan flera olika alternativ vara korrekta beroende hur urvalet av personer sker.
De olika avgränsningarna kombineras med varandra, det vill säga anges ålder, län och folkbokförda behöver samtliga vara uppfyllda för att personen ska komma med i resultatfilen.
Här anges om ni vill begränsa vilka personer ni önskar erhålla uppgifter för med avseende på kategori. Till exempel så kommer ett kryss i rutan folkbokförda att ge endast de som är folkbokförda, inga andra.
Här anges om ni vill begränsa vilka personer ni önskar erhålla uppgifter för med avseende på vilket geografiskt område de är folkbokförda inom. Det är möjligt att ange ett eller flera områden.
Här anges om ni vill begränsa vilka personer ni önskar erhålla uppgifter för med avseende på:
Ej aktuell för denna tjänst, lämnas tom.
Ej aktuell för denna tjänst, lämnas tom.
Här anges med vilken periodicitet ni vill få er fil med förändringar på folkbokföringsuppgifter.
Varje dag – innebär att leverans av filen sker tisdag till lördag, det vill säga dagen efter en normal kontorsarbetsdag.
Varje vecka – kommer att leverera filen samma veckodag varje vecka.
Ja – om du vill att filen ska innehålla uppgifter på personer som har sekretess.
Nej – om filen inte ska innehålla uppgifter på personer som har sekretess.
Ja, men endast dessa uppgifter – om du vill göra en extra beställning som via ett separat beställnings-id ger en fil som innehåller de personer med sekretess och endast de uppgifter som listats.
Om ni valt att erhålla information för personer med sekretessmarkering kan ni även välja viss specialhantering av dessa.
Flyttsignal – kan användas för att få en signal när någon som är sekretessmarkerad flyttar från området. Om ni valt att inte få folkbokföringsuppgiften går det inte att se på annat sätt.
Totalpost när sekretessen hävs (vid ändringspost) – om det under rubriken posttyp valts ändringspost kan man här välja att få en komplett totalpost när sekretessen hävs på personen.
Alltid sekretessmarkering (vid ändringspost) – om det under rubriken posttyp valts ändringspost kan man här välja att alltid få med information om sekretess i sina ändringsposter även om sekretessmarkering inte ändrats.
Ja – om du vill att filen ska innehålla uppgifter på personer med skyddad folkbokföring.
Nej – om filen inte ska innehålla uppgifter på personer med skyddad folkbokföring.
Ja, men endast dessa uppgifter – om du vill göra en extra beställning som via ett separat beställnings-id ger en fil som innehåller de personer med skyddad folkbokföring och endast de uppgifter som listats.
Om ni valt att erhålla information för personer med skyddad folkbokföring, kan ni även välja viss specialhantering av dessa.
Totalpost när skyddad folkbokföring hävs (vid ändringspost) – om det under rubriken posttyp valts ändringspost kan man här välja att få en komplett totalpost när skyddad folkbokföring hävs på personen.
Alltid skyddad folkbokföring (vid ändringspost) – om det under rubriken posttyp valts ändringspost kan man här välja att alltid få med information om skyddad folkbokföring i sina ändringsposter även om skyddad folkbokföring inte ändrats.
För Hämta fil med förändringar på folkbokföringsuppgifter kan ni välja antingen SHS eller E-transport.
SHS – ett spridnings- och hämtningssystem mellan statliga myndigheter och med övriga organisationer i den offentliga sektorn.
E-transport – ger via webbsidor möjlighet att lämna och hämta filer till och från ett SHS.
Hämta fil med förändringar på folkbokföringsuppgifter ger möjligheten för kunderna att välja hur posterna ska se ut i resultatfilen.
Ändringspost – av de uppgifter som valts levereras endast de uppgifter som förändrats för personen.
Totalpost – alla uppgifter som valts levereras oavsett vilka uppgifter för en person som förändrats.
Brytposter – lägger till i varje post det datum då personen uppdaterades i Navet.
Löpnummer – varje fil som genereras får ett löpnummer, kan användas om kunden vill kunna kontrollera att filerna läses in i korrekt ordning.
Posterna i filen är ordnade med avseende på personnummer, detta går att ändra genom att ange olika variabler, numeriskt eller alfabetiskt, i första hand, i andra hand, i tredje hand osv. Sortering sker på samtliga termer för avgränsning så som postnummer, folkbokföringsadress men även i efternamns- och postortsordning.
Uttagsdatum vid urval är inte aktuellt för Hämta fil med förändringar på folkbokföringsuppgifter.
Om ett specifikt datum önskas för Hämta fil med folkbokföringsuppgifter anges detta på Grunduttag vid ändringsavisering, efter det datumet kommer sedan ändringsaviseringarna att börja levereras.
Ange här övriga önskemål som ni har på beställningen eller övrig information som ni vill lämna.
När ni fyllt i beställningen och den är undertecknad, skanna och mejla in beställningen till Navet.
När er beställning registrerats kommer ni att erhålla en orderbekräftelse till den e-postadress ni angivit för er kontaktperson.
Om ni har beställt Folkbokföringsuppgifter för offentliga aktörer – REST eller Folkbokföringsuppgifter för offentliga aktörer – SOAP rekommenderar vi att ni först testkör er egenutvecklade klient mot den testtjänst som finns, innan ni börjar använda tjänsten.
Testtjänsten för REST finns beskriven i Skatteverkets utvecklarportal, välj i listan ”Folkbokföringsuppgifter för offentliga aktörer”.
Skatteverkets utvecklarportal Länk till annan webbplats.
Vad gäller testtjänsten för SOAP finns information om detta i dokumenten ”Bilaga 6 Teknisk handledning Web Service V4” och ”Bilaga 10 Handledning test”.