Hur vet jag vad jag ska betala eller få tillbaka på skatten? I din inkomstdeklaration som du får från oss har vi räknat ut vad du ska betala eller få tillbaka. Om du ändrar eller lägger till något i deklarationen, till exempel för att du har sålt en bostad eller aktier, kommer den beräknade skatten att ändras.Du ser om du ska betala eller få tillbaka på sidan som har rubriken ”Preliminär skatteuträkning".
Om du ska få pengar tillbaka: Beloppet står på raden som heter ”Beräknat belopp som du ska få tillbaka (exklusive ränta)”.
Om du ska betala: Beloppet står på raden som heter ”Beräknat belopp som du ska betala (exklusive ränta)”.
Dödsbon
Hur deklarerar jag för ett dödsbo? När någon har avlidit är det delägarna i dödsboet, oftast de som är närmast anhöriga, eller ett ombud som delägarna har utsett, som ansvarar för dödsboets deklaration.
Hur ska dödsbon göra för att få skatteåterbäringen utbetald? Skatteverket skickar en utbetalningsavi till dödsboets registrerade adress om det inte finns något bankkonto registrerat när pengarna ska betalas ut. Du som företräder dödsboet kan anmäla bankkonto. Observera att du bara kan anmäla ett konto som ägs av dödsboet.För att vi ska göra en utbetalning ska beloppet vara minst 100 kronor.
Vi skickar utbetalningsavin till adressen som dödsboet är registrerat på. Den som har fullmakt för att företräda dödsboet kan lösa in avin. Om ni är flera dödsbodelägare och ingen av er har fullmakt för att företräda dödsboet, måste alla dödsbodelägarna skriva under avin för att lösa ut pengarna.Vissa banker har som rutin att automatiskt skicka en avregistrering av kontot för ett dödsbo. Kontakta banken för information om vad som gäller.
Hur ändrar jag dödsboets adress? Året efter dödsfallet ska dödsboet deklarera för den avlidne. Om dödsboet ska ha en annan adress än den som var aktuell vid dödsfallet måste därför den nya adressen anmälas till Skatteverket.Den första adressändringen efter dödsfallet kan göras av dödsbodelägare, boutredningsman, bouppteckningsförrättare eller begravningsbyrån.
Om dödsboet vill ändra adressen vid ett senare tillfälle ska den skriftliga anmälan vara undertecknad av samtliga dödsbodelägare eller undertecknad av en av dödsbodelägarna, med stöd av fullmakt från övriga dödsbodelägare.
Ska jag betala in eventuell kvarskatt på dödsboets skattekonto? Ja. De uppgifter du behöver finns i dödsboets slutskattebesked. Du kan också få fram OCR-numret i vår e-tjänst Beräkna OCR-nummer.
Om dödsboet har fått ett organisationsnummer är det på det skattekontot du ska betala in kvarskatten. Organisationsnumret för ett dödsbo börjar med 10xxxx‑xxxx.
Vad händer om det finns en skatteskuld i dödsboet och flera dödsbodelägare? Om det finns tillgångar som täcker skatten i dödsboet ska dessa användas innan eventuellt överskott delas ut till dödsbodelägarna. Finns inga tillgångar i dödsboet behöver delägarna normalt inte betala skatten med egna pengar. Skulden restförs i stället till Kronofogden och skrivs av efter fem år.
När och hur avslutas dödsboets skattekonto? Dödsboet finns kvar och ska deklarera så länge det finns tillgångar som inte delats upp mellan arvingarna. Dödsboet är skattemässigt avslutat när dödsboets alla tillgångar är skiftade, inkomstdeklaration har lämnats för sista gången och överskott eller underskott på skattekontot är reglerat.
Vem ska skriva under deklarationen för ett dödsbo? Deklarationen för ett dödsbo ska skrivas under av samtliga dödsbodelägare. Det är grundregeln. Det räcker dock att en delägare skriver under om de andra delägarna godkänner det. Om det finns en testamentsexekutor ska denne i stället skriva under. I de fall den avlidnes egendom förvaltas av en boutredningsman, ska denne skriva under.
Jag är delägare i ett dödsbo efter en släkting som avled 2023. Ska jag deklarera för dödsboet 2025? Ett oskiftat dödsbo ska deklarera för året efter dödsfallsåret i följande fall:
Dödsboet hade inkomster på minst 100 kronor under 2024.
Dödsboet ägde fastighet 1 januari 2024.
Dödsboet ska betala avkastningsskatt på pensionsmedel eller särskild löneskatt på pensionskostnader.
Observera att ett dödsbo inte behöver lämna inkomstdeklaration om dödsboet endast har haft kapitalinkomster (ränta, utdelning, annan inkomst eller schablonintäkt) som dödsboet och Skatteverket fått kontrolluppgift om.Inkomstdeklarationen som Skatteverket skickar ut till privatpersoner och dödsbon innehåller de uppgifter som vi har fått från till exempel arbetsgivare och banker.Om dödsboet har fått koder med deklarationen kan du godkänna deklarationen med koderna genom att ringa, sms:a eller använda vår app eller e-tjänst Inkomstdeklaration 1. Koderna finns i informationsbrevet och specifikationen till deklarationen. Det går också bra att deklarera på pappersdeklarationen.
Jag deklarerar för ett dödsbo. När ska jag lämna in deklarationen? Dödsboets inkomstdeklarationen ska finnas hos Skatteverket senast 2 maj 2025. Om du behöver mer tid kan du ansöka om anstånd med att deklarera. Du kan få anstånd till 16 maj 2025.Du som är registrerat deklarationsombud för dödsboet kan ansöka om anstånd direkt på Mina sidor som du når genom att logga in med din e-legitimation på skatteverket.se.Är du behörig företrädare för dödsboet kan du också ringa till skatteupplysningen för att begära anstånd med att lämna in deklarationen.Om du på grund av särskilda omständigheter behöver längre anstånd än till 16 maj behöver du ansöka skriftligt på blanketten Ansökan - anstånd att lämna inkomstdeklaration (SKV 2600).
Jag deklarerar för ett dödsbo. Vilken inkomstdeklaration ska dödsboet lämna in? Dödsbon ska lämna Inkomstdeklaration 1.Inkomstdeklarationen som Skatteverket skickar till dödsboet innehåller uppgifter om eventuella inkomster, inkomsträntor, utdelningar, skuldräntor, tomträttsavgäld och vinst respektive förlust vid försäljning av andelar i värdepappersfonder, med mera.Senast 15 april ska alla ha fått sina deklarationsblanketter.
En släkting till mig avled under 2024. Vem ska lämna deklarationen 2025? En avliden persons tillgångar och skulder förvaltas av efterlevande maka eller make, arvingarna och eventuell universell testamentstagare. Det är dödsboet som ska lämna Inkomstdeklaration 1. För det år som dödsfallet har skett deklarerar dödsboet både för den inkomst den avlidne hade före dödsfallet och den inkomst som dödsboet har haft.De beloppsgränser för deklarationsskyldighet som skulle ha gällt den avlidne gäller också dödsboet.Deklarationen för ett dödsbo ska skrivas under av samtliga dödsbodelägare. Det är grundregeln. Det räcker dock att en delägare skriver under om de andra delägarna godkänner det. Om det finns en testamentsexekutor ska denne i stället skriva under. I de fall den avlidnes egendom förvaltas av en boutredningsman ska denne skriva under.Här finns mer information om vad som är viktigt att tänka på och hur man går tillväga: