Om du har ett överskott på ditt skattekonto får du det automatiskt utbetalat till dig vid den slutliga skatteavstämningen, om du har anmält ett mottagande bankkonto dit överskottet ska betalas.
I den här tjänsten kan du bland annat
Om du inte har anmält något konto får du ingen automatisk utbetalning och beloppet finns kvar på skattekontot. Om du anmäler konto direkt när du fått ditt slutskattebesked får du skatteåterbetalningen automatiskt när kontot är registrerat.
När du har ett mottagande bankkonto registrerat, oavsett om det är ett svenskt eller utländskt bankkonto, kan du alltid begära utbetalning i e-tjänsten Skattekonto. Du kan även kontakta Skatteupplysningen eller ett Servicekontor för att begära utbetalning av överskottet. Tänk på att samtidigt be om hjälp av Skatteupplysningen eller Servicekontoret att anmäla ett mottagande konto, så att du får dina pengar direkt på kontot nästa år.
Om du vill ha utbetalat till ett bankkonto, men inte kan anmäla det som ett mottagande bankkonto, kan du begära utbetalning via brev till Skatteverket. Nedan ser du vilka handlingar du måste skicka in för att du ska få ditt överskott utbetalat till bankkontot.
Om du inte tar ut överskottet, och inget annat än ränta registreras på kontot i tio år, tillfaller beloppet staten i februari det elfte året. Registreras något på skattekontot, till exempel en ny inbetalning, startar en ny tioårsperiod efter detta datum.
För att få en utbetalning insatt på ditt bankkonto, när det inte är registrerat som mottagande konto, måste du skicka in nedanstående handlingar. Observera att alla handlingar måste skickas in i original, så du kan inte skicka in dem via e-post eller fax.
En begäran om utbetalning måste vara underskriven av behörig person och ska innehålla följande uppgifter:
Ett intyg från din bank som visar att du äger angivet bankkonto.
Intyget ska:
En begäran om utbetalning ska innehålla följande uppgifter:
En handling från registreringsmyndigheten eller notarius publicus som visar att den/de som har begärt utbetalning är behörig firmatecknare, till exempel ett bestyrkt registreringsbevis (gäller bara utländska juridiska personer).
Dessutom ska handlingen som visar behörig firmatecknare vara:
Ett intyg från er bank som visar att bolaget äger angivet konto.
Intyget ska:
Du ska skicka begäran om utbetalning tillsammans med godkända handlingar i original till:
Skatteverket
205 30 Malmö
För närvarande är handläggningstiden för att registrera utländska bankkonton upp till fyra månader.
I vissa fall kan du inte få ditt överskott utbetalat, till exempel om:
Om du inte vill att överskottet betalas ut till dig kan du anmäla en utbetalningsspärr. Då är pengarna kvar på skattekontot och används till betalning av kommande skatter och avgifter.
Begär en utbetalningsspärr i e-tjänsten Skattekonto, på blanketten Begäran om utbetalningsspärr (SKV 4813) eller genom att kontakta Skatteverket.
Om du anmäler bankkonto inom tre veckor från att vi skickat ditt slutskattebesked, betalar vi automatiskt ut pengarna till dig. Anmäler du konto senare behöver du själv begära att pengarna ska betalas ut. Det gör du enklast i vår e-tjänst Skattekonto.