Offentliga upphandlingar uppgår varje år till många miljarder kronor. Det är viktigt att skattemedel används på rätt sätt och främjar sund konkurrens. Lika viktigt är att förhindra felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen.
Att motverka kriminell ekonomi och värna våra gemensamma skattemedel är en viktig del i att verka för de globala hållbarhetsmålen i Agenda 2030.
Du som upphandlar har en viktig roll i att motverka arbetslivskriminalitet. Det är viktigt att du ser att leverantörerna i upphandlingen följer arbetsrättsliga villkor, betalar skälig lön och att de betalar skatter och avgifter för sina anställda.
Du som upphandlar varor och tjänster har en viktig roll i att motverka osund konkurrens. Vi har gjort en guide som hjälper dig att riskbedöma leverantörer.
För att förhindra felaktiga utbetalningar i välfärden har vi tagit fram stöd inom hemtjänst, personlig assistans och föreningsbidrag.
Vill ni stärka det brottsförebyggande arbetet inom upphandling och välfärd i er organisation?
Du som arbetar inom exempelvis upphandling, med brottsförebyggande frågor eller med hållbarhetsfrågor kan kontakta oss via mejl för en dialog om hur vi kan stötta ert arbete. Vi bidrar med att förklara problematiken, belysa risker och föreslå verktyg för att minska riskerna.
Det är viktigt att ställa krav i upphandlingen och följa upp dessa i efterhand. Filmen är 2 minuter och 49 sekunder.
Är du beställare, upphandlare eller inköpare och vill vara med och motverka ekonomisk brottslighet och arbetslivskriminalitet och därmed främja en sund konkurrens?
Då bör du ställa krav när du upphandlar och kontrollera företaget du tänkt anlita.
Du behöver kontrollera att leverantörer och underleverantörer är godkända för F-skatt och sköter sina skatter och avgifter både vid upphandlingstillfället och löpande under avtalstiden.
Du kan genom Skatteverkets tjänst “Hämta företagsinformation” se om företaget är godkänt för F-skatt, registrerat för moms, registrerat som arbetsgivare och du kan dessutom se beslutade arbetsgivaravgifter. Hos Kronofogden kan du se om företaget har skatteskulder.
När du har fått anbudet behöver du ta ställning till några frågor utifrån de uppgifter du har om företaget, till exempel:
Är priset i anbudet rimligt för det arbete som ska utföras?
Om ett företag erbjuder mycket lägre priser än andra, då bör det faktiskt ringa en varningsklocka.
Och har företaget tillräckligt många anställda i förhållande till arbetet? Om inte, fråga hur de har tänkt lösa personalfrågan?
Ska de anställa fler? Ska de hyra in personal? Eller ska de anlita underleverantörer?
Och står de redovisade arbetsgivaravgifterna i proportion till antalet anställda hos det anlitade företaget och deras underleverantörer?
Arbetsgivaravgifterna är omkring en tredjedel av lönesumman, så om arbetsgivaravgifterna är låga i förhållande till antalet anställda, be om en förklaring.
När du sen har bestämt dig för att anlita ett företag då är det viktigt att du ställer krav i avtalet.
Till exempel:
Men tänk på att bara ställa krav som du kan följa upp.
Du kan få mer information och stöd på skatteverket.se om vad du behöver tänka på vid upphandling och leverantörskontroll för att motverka ekonomisk brottslighet och arbetslivskriminalitet och därmed främja en sund konkurrens.
Det viktigt att du bedömer om arbetsgivaravgifterna verkar rimliga i förhållande till antalet anställda och arbetet som de utför. Filmen är 3 minuter och 2 sekunder.
Vill du vara med och motverka arbetslivskriminalitet och därmed främja en sund konkurrens?
Då är det bra om du kollar upp att företaget du anlitar, betalar ut avtalsenligal öner till sina anställda både innan och under avtalstiden.
Skatteverket kan inte lämna ut uppgifter om bruttolön eftersom det är sekretess på det.
Men du kan ta del av beslutade arbetsgivaravgifter via Skatteverkets tjänst “Hämta företagsinformation”.
Sen är det viktigt att du bedömer om arbetsgivaravgifterna verkar rimliga i förhållande till antalet anställda och det arbete som har utförts eller ska utföras.
Eftersom arbetsgivaravgifterna är ungefär en tredjedel av lönesumman, cirka 30 procent, så får du en uppfattning om de totala lönerna om du multiplicerar avgifterna med tre.
Sen kan du göra en så kallad kapacitetsberäkning.
Jag ska visa ett exempel på det nu.
Beslutade arbetsgivaravgifter för januari är 52 000 kronor, för februari 55 000 kronor och för mars 57 000 kronor.
Genom att multiplicera arbetsgivaravgifterna med tre, så får du fram ungefärlig total bruttolön.
Så i januari är den 156 000 kronor, i februari 165 000 kronor och i mars 171 000 kronor.
Sen delar du den med antalet anställda och det är 12 stycken i vårt exempel.
Då får du fram bruttolönen per anställd. 13 000 kronor, 13 750 och 14 250 kronor.
Du kan hitta uppgiften om antalet anställda i till exempel årsredovisningen. Men tänk på att då gäller den tidigare år, så det kan ju ha ändrats.
Annars kan du titta på företagets webbplats, eller helt enkelt fråga företaget.
Ställ dig sedan frågan om lönen som du har räknat fram verkar rimlig.
Vad säger branschen?
Finns det kollektivavtal?
Du kan också fundera på om timlönen är rimlig?
Har företaget tillräckligt många anställda för att utföra arbetet?
Om inte, fråga hur de tänker lösa personalfrågan.
Ska de anställa fler eller hyra in personal, eller anlita underleverantörer?
I så fall bör de meddela underleverantörerna till dig så att du kan godkänna dem.
Tänk på att uppgifterna om beslutade arbetsgivaravgifter inte visar om avgifterna är betalda.
Skatteverket kan inte lämna ut uppgifter om ett företags skattekonto till dig och det är återigen på grund av sekretess.
Däremot så kan företaget du anlitar skicka ett utdrag från tjänsten Skattekonto direkt till dig, så att du ser att avgifterna är betalda.
Du kan få mer information och stöd på skatteverket.se om vad du behöver tänka på vid upphandling och leverantörskontroll för att motverka ekonomisk brottslighet och arbetslivskriminalitet och därmed främja en sund konkurrens.
Du kan begära att få se företagets historik på skattekontot. Filmen är 1 minut och 37 sekunder.
För att motverka ekonomisk brottslighet och därmed främja en sund konkurrens, så är det viktigt att företaget du anlitar betalar sina skatter och avgifter.
För att ha koll på om de gör det, kan du begära att få se företagets historik på skattekontot.
Företaget kan skicka ett utdrag från tjänsten direkt till dig så att du ser att skatter och avgifter är betalda.
Du som beställare kan till exempel redan i anbudet ha som krav att leverantören visar kontohistorik för det senaste året. Du kan även begära in kontohistorik under avtalstiden för att följa upp företagets betalningar. Tänk på att det är viktigt att du inte låter företaget själv välja vilken period de skickar till dig, för då kan de välja en period som ser bra ut.
Så här gör företaget för att skicka ett utdrag till dig:
De loggar in på tjänsten “Skattekonto” och väljer “Transaktioner och kontoutdrag”.
Sedan väljer de “Bokförda transaktioner” och fyller i ett datumintervall.
Typ av transaktion ska vara “Alla valda” och det är också det som är förvalt.
De klickar sen på “Sök transaktioner” och på “Beställ utskrift av sökresultatet” och därefter kan de skicka utdraget direkt till dig från tjänsten.
Du kan få mer information och stöd på skatteverket.se om vad du behöver tänka på vid upphandling och leverantörskontroll för att motverka ekonomisk brottslighet och arbetslivskriminalitet och därmed främja en sund konkurrens.