Det finns många saker ni som organisation kan göra för att öka möjligheten att välja seriösa leverantörer. Genom att göra det förebygger ni ekonomisk brottslighet och arbetslivskriminalitet i samhället.
För att din organisation ska bli bättre på att stänga ute oseriösa aktörer och i istället främja sund konkurrens är det bra om ni ser över era egna förutsättningar för att lyckas med det.
Ni behöver ha följande:
Dessa organisatoriska förutsättningar är avgörande för att komma framåt i arbetet med att motverka arbetslivskriminalitet och välfärdsbrott.
Genom att vara medvetna om vilka risker som finns kan ni öka möjligheten att motverka ekonomisk brottslighet. Det är viktigt att veta var problemen finns och förstå när det finns en ökad risk. När riskerna är stora behöver ni vara särskilt noggranna med att utforma krav och avtalsvillkor som motverkar dessa risker och som ger er möjlighet att göra fördjupade kontroller och kunna påföra konsekvenser vid avtalsbrott.
Arbetslivskriminalitet och ekonomisk brottslighet förekommer inom alla möjliga branscher och finns i hela landet, men några vanliga riskfaktorer är
För att kunna motverka ekonomisk brottslighet och främja sund konkurrens behöver ni ha en dokumenterad strategi som hjälper er att synliggöra arbetet både internt och externt. Då får ni bra förutsättningar att arbeta förebyggande genom hela organisationen.
En del i strategin är att formulera era intentioner i policyer och styrdokument. Men det viktigaste är att det ni skriver verkligen efterlevs i praktiken. För att lyckas med det är det avgörande att ledningen fattar beslut och gör prioriteringar som stöttar det brottsförebyggande arbetet.
Några relevanta styrdokument där ni kan ta med era intentioner är
För att kunna jobba förebyggande i praktiken behöver ni ha en tydlig ansvarsfördelning mellan olika roller. Ni behöver också ha rutiner och strukturer för såväl intern som extern samverkan.
Exempel på roller och ansvar som ni behöver ta ställning till:
På Upphandlingsmyndighetens webbplats finns mer vägledning för att motverka arbetslivskriminalitet i upphandling.
Avtalet är ert viktigaste verktyg för att kunna agera mot osund konkurrens, arbetslivskriminalitet och välfärdsbrottslighet. I avtalet behöver ni formulera krav på leverantören, som ger er möjlighet att göra kontroller och påföra konsekvenser. Det är viktigt att ni ställer krav på arbetsrättsliga villkor och att det som gäller för avtalsparten även gäller för eventuella underleverantörer. Det är också viktigt att ni gör kontroller och uppföljningar, och att ni faktiskt påför konsekvenser vid avtalsbrott.
Exempel på viktiga avtalspunkter är
Säkerställ att ni har en tydlig rutin för vem som utför kontrollerna och vad som ska kontrolleras.
Exempel på viktiga verktyg som ni kan använda för skrivbordskontroll är
Komplettera era skrivbordskontroller med fysiska arbetsplatskontroller.
Skatteverket har tagit fram en guide som visar vad du kan granska och följa upp.
Tipsa relevanta myndigheter om du misstänker arbetslivskriminalitet eller välfärdsbrott, även om det bara finns indikationer på att något inte stämmer. Då får myndigheterna värdefull information för att kunna göra träffsäkra kontroller, samtidigt som det kan resultera i domar och beslut som kan diskvalificera aktören från kommande offentliga upphandlingar.
För att tipsa Skatteverket om misstänkt fusk kan du använda vårt formulär.
Skatteverket samarbetar med åtta andra myndigheter för att motverka arbetslivskriminalitet.