Från och med redovisningsperioden januari 2026 kan du som uppfyller kraven för växa-stöd ansöka om återbetalning av arbetsgivaravgifterna.
Växa-stöd är ett stöd av mindre betydelse. Du som arbetsgivare ska i din ansökan svara på ett antal frågor för att få växa-stöd enligt EU:s regler om statsstöd.
Det är viktigt att du kontrollerar att företaget har rätt till växa-stöd då det finns regler som både företaget och anställningen måste uppfylla.
E-tjänsten öppnar den 20 januari 2026.
Om du vill ha ett ombud som ska ansöka om växa-stöd för ditt företag meddelar du i e-tjänsten Ombud och behörigheter vem som ska vara ditt ombud.
Behörigheten innebär att ditt ombud kan:
Anmälan om ombud – Växa-stöd (SKV 8075)
Innan du skickar in ansökan om växa-stöd ska du lämna arbetsgivardeklarationen för den aktuella redovisningsperioden.
För att få växa-stöd från och med redovisningsperioden januari 2026 ska du som arbetsgivare skicka in en ansökan. I ansökan ska du lämna uppgifter om företaget, den anställda och om du fått stöd av mindre betydelse.
I samband med att du skickar in din ansökan kan du välja att spara uppgifter för att kunna återanvända vissa svar i kommande ansökan.
För att få växa-stöd måste du ansöka om återbetalning av arbetsgivaravgifterna senast ett år efter den kalendermånad du söker växa-stöd för.
Om du behöver komplettera din ansökan kan du göra det genom att skicka in en ny ansökan senast ett år efter den kalendermånad du söker växa-stöd för.
Du kan få betala skattetillägg om du lämnar en oriktig uppgift i din ansökan.
Om Skatteverket beslutar att du får växa-stöd kommer beloppet att sättas in på ditt skattekonto. Insättningen görs tidigast på den dag då arbetsgivardeklarationen senast ska vara inlämnad för respektive redovisningsperiod.
Om du vill ompröva eller överklaga Skatteverkets beslut om återbetalning för växa-stöd ska du göra det inom två månader från den dag då du fick beslutet.
Se viktiga datum, till exempel när du ska deklarera, betala in skatter eller få utbetalningar.