Samordningsnummer är en identitetsbeteckning för personer som inte är eller har varit folkbokförda i Sverige. Syftet med samordningsnummer är att myndigheter och andra samhällsfunktioner ska kunna identifiera personer även om de inte är folkbokförda i Sverige.
Skatteverket tilldelar samordningsnummer efter begäran. Samtliga statliga myndigheter och vissa privata högskolor har rätt att begära samordningsnummer.
Samordningsnummer består liksom personnumret av tio siffror. De inledande sex siffrorna utgår från personens födelsetid med den skillnaden att man lägger till 60 till födelsedagen. För en person som är född den 23 augusti 1964 så blir de sex första siffrorna i samordningsnumret därför 640883.
Ett samordningsnummer följer en person hela livet och det kan aldrig förekomma två likadana samordningsnummer. Om en person som fått ett samordningsnummer senare blir folkbokförd ersätts samordningsnumret av ett personnummer.
Skatteverket registrerar adress för personer med samordningsnummer. Om identiteten på den som har samordningsnumret är fastställd så uppdaterar Skatteverket även adressen i SPAR.
Om du har ett samordningsnummer och byter kontaktadress ska du anmäla ny adress till Skatteverket. Det kan antingen vara en adress i Sverige eller en adress i ett annat land. Du anmäler ny kontaktadress på blankett SKV 7542 Samordningsnummer – kontaktadress.
Det är den myndighet du har kontakt med som beställer ett samordningsnummer i de flesta fall men har du anknytning till Sverige genom att äga fastighet kan du själv som beställa samordningsnummer. Har du fått samordningsnummer genom att en myndighet begärt det ska du använda det numret och inte begära ett nytt.
Banker, försäkringsbolag, kommuner och regioner har inte rätt att beställa samordningsnummer.
Samordningsnumret ska användas vid kontakter med Skatteverket, det ska till exempel anges på kontrolluppgifter. Observera att har du tidigare haft personnummer eller samordningsnummer är det samma nummer du ska använda i kontakt med olika myndigheter.
Skatteregistreringen görs på någon av blanketterna enligt nedan:
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.