På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Du som hjälper andra att deklarera kan enkelt lämna Inkomstdeklaration 1 och 2 samt alla bilagor, digitalt i vår förbättrade filöverföringstjänst. Deklarationen som du upprättat signeras sedan på Mina sidor.
Tjänsten är till för redovisningsbyråer som ansvarar för:
Tjänsten är till för dig som hjälper andra med hela Inkomstdeklaration 1, som ska lämnas av:
Om du ansvarar för att upprätta vissa bilagor för din kund, ska du inte använda signeringstjänsten på Mina sidor som beskrivs på den här sidan. Du ska inte skicka in huvudblanketten via filöverföringstjänsten, utan endast de bilagor du ansvarar för. Det är sedan kunden som fyller i sin huvudblankett och lämnar in den i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 eller på papper. Meddela kunden vilket belopp från bilagorna du upprättat som kunden ska fylla i sin deklaration.
Tjänsten är till för dig som hjälper andra med Inkomstdeklaration 2 eller själv upprättar Inkomstdeklaration 2 i ett skatteprogram. Inkomstdeklaration 2 ska lämnas av:
Om du istället hjälper ett företag som ska lämna Inkomstdeklaration 3 eller 4 finns information här:
Från och med den 31 augusti kan du skicka dina kunders Inkomstdeklaration 2 med hjälp av tjänsten Filöverföring. För Inkomstdeklaration 1 öppnar tjänsten i mars 2021.
I filöverföringstjänsten laddar du upp både huvudblankett och övriga upplysningar tillsammans med alla bilagor. Du kommer att få en kvittens när deklarationen är inskickad. I kvittensen finns en bekräftelse på att överföringen gått bra eller ett meddelande om något gått fel.
Kontakta din kund och berätta att deklarationen nu är redo att skrivas under på Mina sidor på skatteverket.se. Kunden kan inte ändra några uppgifter utan bara godkänna den deklaration som du har skickat in. Om kunden behöver ändra något i deklarationen, behöver hen be dig att ändra i deklarationen. Sedan måste du skicka in deklarationen i e-tjänsten Filöverföring på nytt.
För Inkomstdeklaration 1 kan kunden eller ett deklarationsombud signera deklarationen. För Inkomstdeklaration 2 kan behörig firmatecknare eller registrerat deklarationsombud signera deklarationen. Den som är registrerad VD hos Bolagsverket kan signera deklarationen utan att vara registrerad firmatecknare eller deklarationsombud.
När deklarationen är signerad på Mina sidor får du en kvittens på att deklarationen har skickats in. I kvittensen går det att se vilka uppgifter som har godkänts. Kvittensen kan även delas via e-post.
Filmen visar hur du som jobbar på redovisningsbyrå kan hjälpa dina kunder att deklarera digitalt. Filmen är textad.
Information riktad till den som har hjälp av redovisningsbyrå finns på sidan Du som får hjälp av en redovisningsbyrå.
Du som är deklarationsombud för din kund kan logga in på Mina sidor och godkänna deklarationen åt kunden.
Om du endast ansvarar för enstaka bilagor och redan har filöverfört hela deklarationen med ofullständiga uppgifter på Inkomstdeklaration 1 måste du kontakta din kund. För att det ska bli rätt måste kunden deklarera via e-tjänsten inkomstdeklaration 1 eller på papper och fylla i uppgifterna från de bilagor du har upprättat. Kunden ska inte signera deklarationen på Mina sidor eftersom alla förifyllda uppgifter saknas där.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.