På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Navet är ett aviseringssystem med vilket alla myndigheter kan hämta folkbokföringsuppgifter digitalt på ett enkelt, snabbt och säkert sätt. Från och med den 1 januari 2017 är tjänsten avgiftsfri för statliga myndigheter. Övriga betalar en avgift enligt vår prislista.
Uppgifterna i Navet är aktuella eftersom ändringar i folkbokföringen slår igenom direkt. Det är den mottagande myndigheten som avgör vilka uppgifter som ska hämtas, och på vilket sätt, förutsatt att myndigheten har rätt att ta del av uppgifterna.
Navet är en informationstjänst för myndigheter, kommuner och landsting. Företag och privatpersoner är välkomna att kontakta:
Det går att prenumerera på nyheter från Navet. Det behövs ett program som hämtar information i RSS-format.
Navet hämtar uppgifter direkt från folkbokföringsdatabasen. Den innehåller uppgift om alla personer som är folkbokförda i Sverige (som har ett personnummer). Uppgifter som finns i databasen är bland annat namn,personnummer, sekretessmarkering, folkbokföringsadress, civilstånd och barn. Databasen innehåller även uppgifter om personer med samordningsnummer.
Navet har flera olika tjänster för att hämta uppgifter från folkbokföringsdatabasen:
Fördjupad information om vad uppgifterna innehåller, tjänsterna, hur leveransen sker, vilka filformat som gäller samt hur du beställer finns att läsa i den allmänna beskrivningen och i den tekniska beskrivningen:
Läs också vår information om skyddade personuppgifter när ni börjar använda Navet:
Genom Navet kan myndigheten till exempel ta del av
Alla myndigheter får ta del av uppgift om personnummer eller samordningsnummer, namn, adress, folkbokföringsfastighet, lägenhetsnummer, distrikt och folkbokföringsort samt avregistrering från folkbokföringen. Det gäller även om myndigheten inte får behandla uppgifterna i sitt register.
En myndighet får ta del av övriga uppgifter om de behövs inom den egna verksamheten samt får behandla uppgifterna med stöd av dataskyddslagstiftningen och tillämplig registerförfattning.
Skatteverket ansvarar för uppgifterna som finns i folkbokföringens register.
När en myndighet har tagit emot folkbokföringsuppgifter genom Navet är det myndigheten som ansvarar för att de inte behandlas i strid med dataskyddslagstiftningen och tillämplig registerförfattning. Det är alltså mottagaren som ansvarar för behandling och eventuellt utlämnande av uppgifter efter det att de lämnats från Navet. Det gäller oavsett om mottagaren har ett eget datasystem för uppgifterna eller om mottagaren har anlitat en servicebyrå, dit uppgifterna ska levereras enligt mottagarens önskemål.
Skatteverket får uppmärksamma er som kunder till Navet om att det kan finnas skäl att se över er personuppgiftshantering i syfte att säkerställa att den följer EU:s regler om dataskydd.
Detta med anledning av EU-domstolens dom meddelad den 16 juli 2020 i mål C-311/18, (även kallad Schrems II-målet), som rörde Facebooks överföring av personuppgifter frånservrar på Irland till servrar i USA.
Domstolen slog fast att Privacy Shield-avtalet mellan EU och USA inte ger ett tillräckligt skydd för personuppgifter när dessa förs över till USA. Ogiltigförklarandet innebär att det inte länge är tillåtet för personuppgiftsansvariga i EU att med Privacy Shield som grund överföra personuppgifter till mottagare i USA.
Domstolen ansåg däremot att Kommissionens beslut om standardavtalsklausuler är giltigt och att sådana kan användas vid överföring till länder utanför EU och EES – i tillämpligafall – tillsammans med ytterligare skyddsåtgärder.
Källa: Integritetsskyddsmyndigheten (IMY), integritetsskyddsmyndigheten.se
Använd Beställningsblankett Navet (SKV 7777). Avtalet mellan myndigheten och Skatteverket börjar gälla när Skatteverket får in beställningen. Vi skickar en orderbekräftelse med ett unikt beställnings-id när beställningen har registrerats.
Det går bra att komplettera en beställning. Sänd oss ett mejl och ange beställnings-id samt vilka uppgifter som ska läggas till eller tas bort. Tjänsten är kostnadsfri.
Leveranser sker tisdag till lördag, det vill säga dagen efter en normal kontorsarbetsdag. Ärenden som eventuellt registrerats under lördag och söndag aviseras på tisdag tillsammans med de ärenden som registrerats på måndag.
Om en helgdag Infaller mitt i veckan sker ingen avisering dagen efter. Ni får ett meddelande om Skatteverket av någon anledning skulle avvika från rutinerna.
Om det uppstår tekniska problem med en beställning eller om ni inte får någon avisering, kontakta oss via mejl. Ange beställnings-id och beskriv problemet.
Hur hög avgiften blir beror på vilken tjänst ni väljer. Avgiften består av en fast och en rörlig del. Skatteverket fakturerar en gång per kvartal.
Har du frågor om våra tjänster, beställningar, fakturor, fakturaadress eller innehåll i filer? Kontakta oss via mejl eller telefon:
010–574 80 50
Ordinarie arbetsdagar kl. 08.00–16.00
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.