För att ditt företags försäljning ska omfattas av skyldigheten att registreras i ett kassaregister ska försäljningen ske mot kontant betalning eller mot betalning med kontokort. Alla former av elektroniska betalningar, till exempel Swish, är enligt Skatteverket att jämställa med betalning med kontokort.
Reglerna för kassaregister förenklas från den 1 oktober i år. Dels ska företagen under vissa förutsättningar inte längre behöva anmäla registreringsenheter som tillhör deras kunder till Skatteverket. Dels tas regeln om särskilda ID-skyltar på enheterna bort.
Här kan du som har enskild firma, är ensam firmatecknare i ett bolag eller är registrerad med behörighet som ombud för ett företag anmäla och ändra både kassaregister och kontrollenheter. Du kan också se företagets kassaregisterinnehav. Du legitimerar dig via din e-legitimation.
Uppgifter om anmälan kan enbart lämnas av den som uppgifterna avser, det vill säga endast behörig person.
Bolag som har flera firmatecknare behöver utse ett registreringsombud som då kan registrera och ändra uppgifter om företagets kassaregister, detta eftersom firmatecknare endast har behörighet att läsa men inte registrera några uppgifter för företaget.
Även du som har enskild firma kan utse ett registreringsombud för ditt företag.
Du kan anmäla registreringsombud direkt via e-tjänsten eller via blankett.
Här kan du läsa mer om olika roller och ombudsbehörigheter.
Om du ännu inte har blivit registrerad som ombud för ett företag, kan du fortfarande använda den gamla tjänsten.
Skatteverket testar inte om ett tillverkardeklarerat kassaregister uppfyller de föreskrivna kraven, utan det är tillverkarens ansvar.
Listorna uppdateras regelbundet.
Behöver du kontakta oss? Ring Skatteupplysningen eller mejla din fråga via vårt formulär.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.