Du kan hämta företagsuppgifter från olika myndigheter som ger dig stöd vid en upphandling. Omfattas du av lagen om offentlig upphandling (LOU) finns en skyldighet att kontrollera en leverantörs fullgörande av betalningsskyldighet av skatter och avgifter. Därför är det viktigt att du hämtar offentliga företagsuppgifter för att bedöma ett företags skötsamhet.
Du som upphandlar har en viktig roll i att motverka arbetslivskriminalitet. Därför är det viktigt att du vid upphandling av leverantörer säkerställer att arbetsrättsliga villkor följs, skälig lön betalas ut och skatter och avgifter betalas för anställda.
På Arbetsmiljöverkets webbplats finns mer information om arbetslivskriminalitet.
Skatteverket samverkar med åtta myndigheter för att motverka arbetslivskriminalitet.
Statliga myndigheter, kommuner och regioner kan hämta uppgifter elektroniskt via Skatteverkets e-transportsystem för ett eller flera företag samtidigt. Då lämnas uppgift om företagen:
Tjänsten kräver avtal med Skatteverket.
Via tjänsten ”Hämta företagsinformation” kan också motsvarande uppgifter hämtas.
Tjänsten är öppen för alla och kräver ingen e-legitimation. Du kan söka information om ett (1) företag åt gången och få svar via mejl.
Du kan även begära ut offentliga uppgifter om ett företag genom att använda blankett SKV 4820.
Du kan inte få information från Skatteverket om företaget har betalat beslutade skatter och avgifter. De uppgifterna behöver du själv begära från företaget. Företaget och/eller dess företrädare kan själv visa dig att de har betalat sina skatter och avgifter genom att exempelvis visa utdrag från sitt skattekonto (kontohistorik). Detta utdrag kan företaget skicka direkt till dig via e-tjänsten skattekonto.
Om du som upphandlare kan få ta del av en anbudsgivares skattekonto har du möjlighet att göra en rad enkla och effektiva kontroller. Dessa kontroller kan du göra under pågående upphandling eller löpande som en form av efterkontroll. Det kan därför vara bra att ta upp det som ett krav i underlaget för upphandlingen.
Ett utdrag från skattekontot kan ge indikationer på om företaget sköter inbetalningar av skatter och avgifter och om det finns offentliga beslut hos Skatteverket som kan vara av intresse.
För att vara säker på att skattekontoutdraget som du får är korrekt kan du be anbudsgivaren att utdraget ska skickas direkt till dig från Skatteverkets e-tjänst.
I e-tjänsten skattekonto kan anbudsgivaren beställa kontohistorik och klicka i att kontoutdraget ska skickas till annan mottagare.
Kontohistoriken skickas till mottagarens digitala brevlåda om det finns en sådan. I annat fall skickas kontoutdraget till aktuell adress (offentliga förvaltningar har inte digitala brevlådor i dagsläget).
Man kan också välja att skicka till Annan adress, då skickas kontoutdraget dit.
I och med sekretessen på skattekontot är det bara kontohavaren (firmatecknaren) själv som kan göra beställning av kontohistoriken.
Kostnadsränta innebär att bolaget varit sen med inbetalningar av skatter och avgifter. Förseningsavgift kan påföras om ett företag exempelvis varit sen med att lämna arbetsgivardeklaration, momsdeklaration eller inkomstdeklaration.
Det kan vara komplicerat att avgöra om inbetalningar som redovisas i utdraget är gjorda i korrekt tid, finns där inga debiterade förseningsavgifter eller kostnadsräntor kan du utgå från att betalningarna har gjorts i rätt tid.
Finns det ett debiterat skattetillägg på skattekontot har Skatteverket upptäckt oriktiga uppgifter i det som företaget redovisat till Skatteverket. Har skattetillägg debiterats finns också ett beslut som du kan begära ut och som ger information om vilket fel som begåtts. Det blir upp till dig som upphandlare att avgöra om felet är av sådan art att företaget bör uteslutas från upphandlingen.
På skattekontot finns uppgift om saldo. Du kan se om företaget har ett överskott eller underskott. Om det uppstått ett underskott får företaget en betalningsuppmaning eller ett betalningskrav från Skatteverket. Ett underskott på skattekontot kan ha många orsaker. Det kan till exempel vara en följdeffekt av att företagets kunder inte betalat sina fakturor, att företaget haft oförutsedda utgifter men också att företaget inte betalat moms, arbetsgivaravgifter eller skatt för anställda. När det blir underskott på skattekontot börjar en kostnadsränta att beräknas.
Betalas inte underskottet efter betalningsuppmaning eller betalningskrav kommer det att skickas till Kronofogden för indrivning, men innan det sker kommer underskottet inte synas i exempelvis kreditupplysningar.
Här är ett exempel på hur det kan se ut på skattekontot avseende kostnadsränta, förseningsavgift, belopp som överlämnats till Kronofogden och saldo.
På Mina sidor kan företaget hämta en digital version av blanketten SKV 4820. Denna finns under företagsinformation. I den digitala versionen finns, förutom F-skatt, moms- arbetsgivarregistrering och beslutade arbetsgivaravgifter, även uppgift om skuldbelopp avseende skatter och avgifter hos Kronofogden enligt Skatteverkets register. Företaget eller ett behörigt ombud kan logga in på Mina sidor och hämta en ifylld blankett SKV 4820 inklusive restförd skuld. Denna kan företaget visa för dig.
Av Kronofogden kan du få uppgift
Ring eller mejla Kronofogden. Du behöver organisationsnummer eller personnumret för den frågan avser. Om du mejlar, ange i ämnesraden att förfrågan avser ”Upphandling och skulduppgift” om du vill ha uppgifter om obetalda skatter och avgifter.
Av Tingsrätten kan du få
Varje tingsrätt har sina egna ärenden, men du kan fråga flera tingsrätter om du är osäker på var det kan tänkas finnas intressant information.
I Näringslivsregistret kan du få uppgifter om
Det krävs dock att du anmäler dig som kund hos Näringslivsregistret.
De flesta företag och föreningar ska anmäla verklig huvudman till Bolagsverket. En verklig huvudman är den eller de personer som ytterst äger eller kontrollerar ett företag.
Du kan söka i registret över verkliga huvudmän. Det kräver att du har en e-legitimation.
Mer information om verklig huvudman finns på Bolagsverkets webbplats.
Av Transportstyrelsen kan du få veta om en fysisk eller juridisk person har ett giltigt trafiktillstånd samt få uppgift om deras fordonsinnehav. Här finns en e-tjänst där du utan kostnad kan kontrollera trafiktillstånd.
Om du tar hänsyn till proportionalitetsregeln i 4 kap 1 § lag (2016:1145) om offentlig upphandling, kan du begära att ett företag visar utdrag ur belastningsregistret. Du kan begära utdrag såväl på ägaren som på anställd personal för företag, bemanningsföretag och underentreprenörer. Tänk på att det är personerna själva som måste begära ut uppgifterna från belastningsregistret.
I förfrågningsunderlaget bör du ange att ni som upphandlare kommer att ta hänsyn till uteslutningsgrunderna i 13 kap. 1 § och 2 § lagen om offentlig upphandling (LOU).
En uteslutningsgrund är en orsak för er som upphandlare att utesluta ett företag på grund av att det till exempel har gjort sig skyldigt till grov ekonomisk brottslighet.
Här får du veta mer om vad du som upphandlare kan göra för att främja ett seriöst företagande, motverka svartarbete och verka för en sund konkurrens.
Om du anlitar ett utländskt företag är det viktigt att du förstår hur företaget och dess personal ska betala skatt. Orsaken är att du ska kunna bedöma och följa upp om arbetskraften betalar skatt på sina löner samt om företaget betalar och redovisar skatter och avgifter på rätt sätt.
Ett utländskt företag kan ansöka om och bli godkänt för svensk F-skatt på samma sätt som ett svenskt, även om det utländska företaget inte är skyldigt att betala inkomstskatt i Sverige. Ett villkor är dock att företaget inte har obetalda skatter eller avgifter i sitt hemland.