På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Skatteverket kan på begäran skicka en kopia på registrerad bouppteckning (bouppteckning, tilläggsbouppteckning eller dödsboanmälan). Det sker ingen bevakning på bouppteckningar som är på väg in utan beställningen kan endast göras när bouppteckningen är registrerad.
Bouppteckningen kommer automatiskt att skickas till den e-postadress du skriver in i beställningen.
Fyll i den avlidna personens personnummer med plustecken (+) istället för bindestreck (-) om hen föddes för 100 år sedan eller mer. Exempel: 191212+0001.
Skriv in personnummer på den som avlidit och e-postadress dit bouppteckningshandlingen ska skickas. När du godkänner att Skatteverket lagrar din e-postadress, sparas den tills handlingen har skickats ut. Din e-postadress tas bort när du har fått handlingen.
Om du inte godkänner att Skatteverket lagrar din e-postadress kommer bouppteckningshandlingen inte kunna skickas ut via den här tjänsten. Du måste då kontakta en bouppteckningssektion genom Kontakta oss eller ringa 0771-567 567.
När du har skickat in din beställning får du inom några minuter ett mejl innehållande bouppteckningshandlingen. Om du inte får någon handling så kan det bero på att det inte finns någon bouppteckning på angivet personnummer eller att handläggning pågår. Du kan prova att beställa igen vid ett senare tillfälle.
Det går inte att svara på mejlet som du får till svar. Har du frågor kan du kontakta oss via Kontakta oss eller ring 0771-567 567..
Mejla handläggare, bouppteckning
Bouppteckningar som är upprättade från och med 1 juli 2001 förvaras hos Skatteverket. Önskar du kopior på äldre bouppteckningar ska du vända dig till Riksarkivet.