Med anledning av covid-19-pandemin (Corona) infördes flera åtgärder för att förbättra de ekonomiska förutsättningarna för företag, föreningar och offentliga aktörer. Möjligheten att ansöka om de tillfälliga stöden är nu stängd. Informationen på sidan visar vad som gällde för tidigare år.
Här har vi samlat den information om stöden som tidigare gällde med anledning av covid-19. Informationen kan vara bra att känna till vid förändringar i tidigare inlämnade ansökningar, omprövningar med mera.
Notera att informationen är uppdelad på olika målgrupper:
Det beror på att reglerna skiljer sig åt. Kontrollera därför först att du läser rätt information för just din verksamhet.
I Rättslig vägledning finns samlad coronarelaterad information om moms (mervärdesskatt).
Här har vi samlat olika situationer som gäller för enskild näringsverksamhet och delägare i handelsbolag.
Du ska redovisa omställningsstödet som en övrig rörelseintäkt. Det innebär att du ska ta upp stödet i ruta R1 eller ruta R2 i NE-bilagan. Huvudregeln är att intäkter i en momspliktig verksamhet ska tas upp i ruta R1 och intäkter från en momsfri verksamhet tas upp i ruta R2. Om du driver en momspliktig verksamhet och för din egen kontroll till exempel vill kunna stämma av belopp i momsdeklarationen mot redovisning i NE-bilagan kan du ta upp stödet i ruta R2.
I ett handelsbolag ska omställningsstödet tas upp i ruta 3.4 i Inkomstdeklaration 4.
Om stödet har tagits upp som en intäkt i redovisningen för det år beslutet om stöd fattades, men du väljer att stödet vid inkomstbeskattningen ska tas upp för det år när du haft kostnaden, ska du göra en skattemässig justering i inkomstdeklarationen. Detta för att det skattemässiga resultatet ska bli rätt.
På NE-bilagan gör du den skattemässiga justeringen i ruta R14 (Bokförda intäkter som inte ska tas upp) eller R15 (Intäkter som inte bokförts men som ska tas upp).
I ett handelsbolag gör du skattemässiga justeringen i 4.5b (bokförda intäkter som inte ska tas upp) eller 4.6c (intäkter som ska tas upp men som inte ingår i det redovisade resultatet) i Inkomstdeklaration 4.
Om du har betalat tillbaka hela eller delar av omställningsstödet ska du göra avdrag för det återbetalda beloppet. Du gör avdraget i inkomstdeklarationen för det året som återbetalningen faktiskt görs.
Om du bokfört ett beslut om krav på återbetalning av hela eller delar av stödet men vid beskattningsårets utgång inte har betalat tillbaka stödet (inte reglerat skulden), ska du göra en skattemässig justering för att få rätt skattemässigt resultat.
Omställningsstödet är ett näringsbidrag enligt 29 kapitlet inkomstskattelagen. Utgångspunkten är att företagets omsättning är skattepliktig och de fasta kostnader som är stödberättigade är sådana kostnader som dras av vid beskattningen. Stödet ska därför tas upp vid inkomstbeskattningen.
När omställningsstödet ska tas upp i inkomstdeklarationen finns särskilt reglerat i lagen om omställningsstöd. Omställningsstöd ska du ta upp i sin helhet i deklarationen för det beskattningsår då du fick beslut om stödet. Om stödet avser kostnader som du hade föregående beskattningsår kan du välja att ta upp den del av stödet som avser dessa kostnader det året istället för det beskattningsår när du fick beslut om stödet. Denna möjlighet att välja finns för att du ska kunna matcha stödet mot kostnaderna.
Om du har fått stöd från till exempel staten, EU, regioner eller kommuner för din näringsverksamhet räknas det som ett näringsbidrag enligt 29 kapitlet inkomstskattelagen. Om du ska ta upp näringsbidraget som en skattepliktig intäkt eller inte beror på till vilket ändamål bidraget betalats ut för.
Ett villkorat stöd som är avsett för näringsverksamheten ska du ta upp som intäkt och beskatta. Samma sak gäller för stöd som ska kompensera för specifika intäktsbortfall och merkostnader eftersom det ersätter normalt skattepliktiga inkomster och avdragsgilla kostnader.
Skattepliktiga offentliga stöd som ska täcka löpande kostnader eller kompensera för intäktsbortfall ska du redovisa som en övrig rörelseintäkt i ditt företag. Det innebär att du ska ta upp stödet i ruta R1 eller ruta R2 i NE-bilagan. Huvudregeln är att intäkter i en momspliktig verksamhet ska tas upp i ruta R1 och intäkter från en momsfri verksamhet ska tas upp i ruta R2. Om du driver en momspliktig verksamhet och för din egen kontroll till exempel vill kunna stämma av belopp i momsdeklarationen mot redovisning i NE-bilagan kan du ta upp stödet i ruta R2.
Om du har ett handelsbolag ska du redovisa näringsbidraget som en övrig rörelseintäkt och ta upp det i ruta 3.4 i Inkomstdeklaration 4.
Huvudregeln är att det är god redovisningssed som styr när du ska beskattas för ett näringsbidrag. Om du har fått ett bidrag som ska täcka en utgift som du hade föregående beskattningsår och som omedelbart ska dras av, så finns det en möjlighet att ta upp avdraget för kostnaden i inkomstdeklarationen det året du beskattas för bidraget. På så sätt matchar du kostnaden mot intäkten. Du kan då göra en skattemässig justering i NE-bilagan eller Inkomstdeklaration 4.
Omsättningsstödet (från Boverket/Länsstyrelserna) avser inte att täcka några särskilda kostnader eller förvärva några särskilda tillgångar till skillnad från andra näringsbidrag. När det gäller omsättningsstödet så finns det ingen särskild skatteregel för när stödet ska tas upp. Detta innebär att det är huvudregeln om god redovisningssed som styr när stödet ska tas upp till beskattning. Någon möjlighet att vid beskattningen frångå en redovisning som har skett i enlighet med god redovisningssed är inte möjlig, det vill säga det ska inte göras någon skattemässig justering.
Om du ska betala tillbaka hela eller delar av ett skattepliktigt näringsbidrag ska du göra avdrag för beloppet.
Vid återbetalning av ett näringsbidrag som avser stöd för utgifter är det inte god redovisningssed som anger beskattningstidpunkten. Du ska då göra avdraget i inkomstdeklarationen för det året som återbetalningen faktiskt sker. Om du bokfört ett beslut om krav på återbetalning av hela eller delar av stödet men vid beskattningsårets utgång inte har betalat tillbaka stödet (inte reglerat skulden), ska du göra en skattemässig justering för att få rätt skattemässigt resultat.
Under åren 2020 till och med 2023 förekom tillfälliga sänkningar av arbetsgivaravgifterna för vissa. Uppgifter om arbetsgivaravgifternas storlek för olika år finns i Rättslig vägledning.
Skatteverket kommer automatiskt att räkna ut rätt arbetsgivaravgifter när du lämnar in arbetsgivardeklarationen.
Det är inte längre möjligt att ansöka om tillfälligt anstånd för nya perioder. Däremot kan det i vissa fall fortfarande vara möjligt att ansöka om förlängning av de anstånd som företaget redan har.
Det kan vara svårt att veta hur du ska sköta bokföringen om du behövt vidta olika corona-relaterade åtgärder. Bokföringsnämnden har därför samlat vanliga frågor och svar om just detta på sin webbplats.
Omställningsstödet är ett näringsbidrag enligt 29 kapitlet inkomstskattelagen. Utgångspunkten är att företagets omsättning är skattepliktig och de fasta kostnader som är stödberättigade är sådana kostnader som dras av vid beskattningen. Stödet ska därför vanligtvis tas upp vid inkomstbeskattningen.
När omställningsstödet ska tas upp i inkomstdeklarationen finns särskilt reglerat i lagen om omställningsstöd. Skattepliktigt omställningsstöd ska ni ta upp i sin helhet i deklarationen det beskattningsår då ni fick beslut om stödet. Om stödet avser kostnader som ni hade föregående beskattningsår kan ni välja att ta upp den del av stödet som avser dessa kostnader det året istället för det beskattningsår när ni fick beslut om stödet. Denna möjlighet att välja finns för att ni ska kunna matcha stödet mot kostnaderna.
Ni ska redovisa omställningsstödet som en övrig rörelseintäkt. Det innebär att stödet hamnar i ruta 3.4 i Inkomstdeklaration 2.
Om stödet har tagits upp som en intäkt i redovisningen för det år beslutet om stöd fattades, men ni väljer att stödet vid inkomstbeskattningen ska tas upp för det år när ni haft kostnaden, ska ni göra en skattemässig justering i inkomstdeklarationen. Detta för att det skattemässiga resultatet ska bli rätt.
Ni gör den skattemässiga justeringen i ruta 4.5c (bokförda intäkter som inte ska tas upp) eller 4.6e (intäkter som ska tas upp men som inte ingår i det redovisade resultatet) i Inkomstdeklaration 2.
Om ni har betalat tillbaka hela eller delar av ett skattepliktigt omställningsstöd ska ni göra avdrag för det återbetalda beloppet. Ni gör avdraget i inkomstdeklarationen för det året som återbetalningen faktiskt görs. Om ni bokfört ett beslut om krav på återbetalning av hela eller delar av stödet men vid beskattningsårets utgång inte har betalat tillbaka stödet (inte reglerat skulden), ska ni göra en skattemässig justering för att få rätt skattemässigt resultat.
Om ni har fått stöd från till exempel staten, EU, regioner eller kommuner till er näringsverksamhet räknas det som näringsbidrag enligt 29 kapitlet inkomstskattelagen. Näringsbidrag är normalt skattepliktigt eftersom det vanligtvis ersätter skattepliktiga inkomster och avdragsgilla utgifter.
Huvudregeln är att det är god redovisningssed som styr vid vilken tidpunkt ni ska beskattas för ett näringsbidrag. Om ni har fått ett bidrag som ska täcka en utgift som ni hade föregående beskattningsår och som omedelbart ska dras av, så finns det en möjlighet att skattemässigt ta upp avdraget för kostnaden i inkomstdeklarationen det året ni beskattas för bidraget. På så sätt matchar ni kostnaden mot intäkten. Ni måste då göra skattemässiga justeringar i deklarationen.
Om ni ska betala tillbaka hela eller delar av ett skattepliktigt näringsbidrag ska ni göra avdrag för beloppet.
Vid återbetalning av ett näringsbidrag som avser stöd för utgifter är det inte god redovisningssed som anger beskattningstidpunkten. Ni ska då göra avdraget i inkomstdeklarationen för det året som återbetalningen faktiskt sker. Om ni bokfört ett beslut om krav på återbetalning av hela eller delar av stödet men vid beskattningsårets utgång inte har betalat tillbaka stödet (inte reglerat skulden), ska ni göra en skattemässig justering för att få rätt skattemässigt resultat.
Skatteverket kommer automatiskt att räkna ut rätt arbetsgivaravgifter när du lämnar in arbetsgivardeklarationen.
Det är inte längre möjligt att ansöka om tillfälligt anstånd för nya perioder. Däremot kan det i vissa fall fortfarande vara möjligt att ansöka om förlängning av de anstånd som företaget redan har.
Det kan vara svårt att veta hur ni ska sköta bokföringen om ni behövt vidta olika corona-relaterade åtgärder. Bokföringsnämnden har därför samlat vanliga frågor och svar om just detta på sin webbplats.
OECD har publicerat en vägledning om hur armlängdsprincipen och OECD:s riktlinjer för internprissättning ska tillämpas på frågor som uppkommer eller får en större betydelse till följd av pandemin.
Omställningsstödet är ett näringsbidrag. Föreningen, stiftelsen eller det registrerade trossamfundet ska betala skatt för omställningsstödet om stödet täcker fasta kostnader som ni gör avdrag för i skattepliktig verksamhet.
Ni ska däremot inte betala skatt för omställningsstödet om det täcker fasta kostnader i en skattefri verksamhet.
När omställningsstödet ska tas upp i inkomstdeklarationen finns särskilt reglerat i lagen om omställningsstöd. Skattepliktigt omställningsstöd ska ni ta upp i sin helhet i deklarationen det beskattningsår då ni fick beslut om stödet. Om stödet avser kostnader som ni hade föregående beskattningsår kan ni välja att ta upp den del av stödet som avser dessa kostnader det året istället för det beskattningsår när ni fick beslut om stödet. Denna möjlighet att välja finns för att ni ska kunna matcha stödet mot kostnaderna.
Ni ska redovisa omställningsstödet som en intäkt. En förening eller ett trossamfund som har använt stödet i en skattefri verksamhet redovisar det i ruta 4.2 på bilagan Särskild uppgift. En stiftelse som har använt stödet i en skattefri verksamhet redovisar stödet i ruta 3.2 på bilagan särskild uppgift.
Om stödet har använts i en skattepliktig verksamhet ska ni redovisa stödet i ruta 6.3 på bilagan Räkenskapsschema.
Om stödet har tagits upp som en intäkt i redovisningen för det år beslutet om stöd fattades, men ni väljer att stödet vid inkomstbeskattningen ska tas upp för det år när ni haft kostnaden, ska ni göra en skattemässig justering i inkomstdeklarationen. Detta för att det skattemässiga resultatet ska bli rätt. Ni gör den skattemässiga justeringen genom att flytta det skattepliktiga stödet till högerspalten i ruta 6.3 eller 7.5d i Inkomstdeklaration 3.
Om ni har betalat tillbaka hela eller delar av ett skattepliktigt omställningsstöd ska ni göra avdrag för det återbetalda beloppet. Ni gör avdraget i inkomstdeklarationen för det året som återbetalningen faktiskt görs. Om ni med anledning av att ni fått ett beslut om krav på återbetalning av hela eller delar av stödet och ni i er redovisning bokat hela eller delar av stödet som en kostnad men vid beskattningsårets utgång inte har betalat tillbaka stödet (inte reglerat skulden), ska ni göra en skattemässig justering för att få rätt skattemässigt resultat.
Om ni har fått stöd från till exempel staten, EU, regioner eller kommuner till er näringsverksamhet räknas det som näringsbidrag enligt 29 kapitlet inkomstskattelagen. Föreningen, stiftelsen eller det registrerade trossamfundet ska vanligtvis betala skatt för näringsbidrag om bidraget ersätter inkomster och avdragsgilla utgifter i skattepliktig verksamhet.
Ni ska däremot inte betala skatt för bidraget om det ersätter inkomster och avdragsgilla utgifter i en skattefri verksamhet.
Exempel på näringsbidrag är krisstöd till inställda eller uppskjutna evenemang (från Kulturrådet), evenemangsstöd (från Skatteverket), stöd för korttidsarbete (från Skatteverket eller Tillväxtverket) och kompensation för höga sjuklönekostnader (från Försäkringskassan).
Huvudregeln är att det är god redovisningssed som styr vid vilken tidpunkt ni ska beskattas för ett näringsbidrag. Om ni har fått ett bidrag som ska täcka en utgift som ni hade föregående beskattningsår och som omedelbart ska dras av, så finns det en möjlighet att skattemässigt ta upp avdraget för kostnaden i inkomstdeklarationen det året ni beskattas för bidraget. På så sätt matchar ni kostnaden mot intäkten. Ni måste då göra skattemässiga justeringar i deklarationen.
Om ni ska betala tillbaka hela eller delar av ett skattepliktigt näringsbidrag ska ni göra avdrag för beloppet.
Vid återbetalning av ett näringsbidrag som avser stöd för utgifter är det inte god redovisningssed som anger beskattningstidpunkten. Ni ska då göra avdraget i inkomstdeklarationen för det året som återbetalningen faktiskt sker. Om ni bokfört ett beslut om krav på återbetalning av hela eller delar av stödet men vid beskattningsårets utgång inte har betalat tillbaka stödet (inte reglerat skulden), ska ni göra en skattemässig justering för att få rätt skattemässigt resultat.
Det kan vara svårt att veta hur ni ska sköta bokföringen om ni behövt vidta olika corona-relaterade åtgärder. Bokföringsnämnden har därför samlat vanliga frågor och svar om just detta på sin webbplats.
Under åren 2020 till och med 2023 förekom tillfälliga sänkningar av arbetsgivaravgifterna för vissa. Uppgifter om arbetsgivaravgifternas storlek för olika år finns i Rättslig vägledning.
Skatteverket kommer automatiskt att räkna ut rätt arbetsgivaravgifter när du lämnar in arbetsgivardeklarationen.
Ni kan ansöka om att få skjuta upp betalningen av skatter och avgifter som ni redan har redovisat. Det kallas för anstånd. Varken räntan eller avgiften är avdragsgill i verksamheten.
Det är inte längre möjligt att ansöka om tillfälligt anstånd för nya perioder. Däremot kan det i vissa fall fortfarande vara möjligt att ansöka om förlängning av de anstånd som företaget redan har.
Under åren 2020 till och med 2023 förekom tillfälliga sänkningar av arbetsgivaravgifterna för vissa. Uppgifter om arbetsgivaravgifternas storlek för olika år finns i Rättslig vägledning.
Skatteverket kommer automatiskt att räkna ut rätt arbetsgivaravgifter när du lämnar in arbetsgivardeklarationen.
Det är inte längre möjligt att ansöka om tillfälligt anstånd för nya perioder. Däremot kan det i vissa fall fortfarande vara möjligt att ansöka om förlängning av de anstånd som företaget redan har.
Om du företräder ett bolag (en juridisk person) blir du normalt personligt betalningsansvarig för bolagets obetalda skatter och avgifter. Det kallas att du har ett företrädaransvar. Skatteverket kommer inte att utkräva detta ansvar av dig för skatteskulder som omfattats av tillfälligt anstånd på grund av effekter av coronapandemin.
Undantaget är personer som uppenbarligt utnyttjat möjligheterna att komma undan företrädaransvaret.
Ring Skatteupplysningen om du har frågor:
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.