På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
När du anställer någon för första gången ska du registrera dig som arbetsgivare hos Skatteverket. Som arbetsgivare har du en skyldighet att lämna in uppgifter och betala in skatt och avgifter för både din verksamhet och dina anställda.
Din skyldighet gentemot Skatteverket är att
För att uppfylla dina skyldigheter behöver du genomföra olika uppgifter vid anställning-, och löpande under året.
Upprätta ett anställningsavtal. Avtalet dikterar vilken lön, eventuella förmåner eller andra ersättningar din anställda ska få för utfört arbete.
Ta reda på vilken skattetabell som gäller. För att kunna betala ut lön behöver du få uppgifter om vilken skattetabell som gäller för dina anställda. Kontrollera att den anställda har A-skatt.
Registrera dig som arbetsgivare. Det behöver du göra för att Skatteverket ska få uppgifter om att du i framtiden kommer att lämna arbetsgivardeklarationer och göra skatteinbetalningar åt din anställde.
Betala ut lön till din anställda. Samtidigt ska du göra ett skatteavdrag på lönen enligt den skattetabell som du fått från din anställda och räkna ut arbetsgivaravgifter.
Lämna en lönespecifikation. När du betalar ut lön ska du redovisa för din anställda att du gjort ett skatteavdrag på lönen, samt vilka andra eventuella ersättningar och förmåner som ingår i lönen. Denna kvittens kallas för en lönespecifikation. Det du ska redovisa i arbetsgivardeklarationen ska framgå av den anställdas lönespecifikation. Kontrollera att uppgifterna stämmer överens.
Arbetsgivaravgifter och skatteavdrag ska redovisas i en arbetsgivardeklaration. Du redovisar utbetalningar och skatteavdrag per betalningsmottagare varje månad i arbetsgivardeklarationen, vanligtvis den 12:e i den efterföljande månaden. Du lämnar alltså in deklarationen för månaden maj den 12:e juni.
Betala till Skatteverket. Du betalar in skatteavdraget och arbetsgivaravgifter till Skatteverkets bankgiro via internetbetalning eller inbetalningskort. Detta gör du samtidigt som du gör din arbetsgivardeklaration.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.