"Vår organisation har en stor bredd och ger många möjligheter att hitta nya vägar i karriären på Skatteverket. Om du bara vill så finns möjligheterna i varje vrå!"
Christin, sektionschef inom fastighetsenheten, Söderhamn. Började på Skatteverket år 2011. Utbildning: ekonomie kandidatexamen med inriktning fastighet.
Jag är sektionschef, det vill säga chef i första linjen, och har tillsammans med övriga i min ledningsgrupp ansvar för verksamheten och medarbetare inom fastighetsenheten. Ett otroligt spännande och utmanande jobb.
Jag trivs med att vara en del av en större organisation där det finns många olika möjligheter och en sund syn på balansen mellan arbete och fritid.
Det finns väldigt många möjligheter inom Skatteverket, fler än jag någonsin kunde ana. När jag anställdes här tänkte jag att det var en språngbräda som kunde ge mig nästa karriärväg. Men efter en tid insåg jag att det finns otroligt stora möjligheter för mig att få utvecklas och möta nya utmaningar i mitt arbete. Både genom att lära av mina kollegor genom teamarbete såväl som det finns utmaningar i att söka nya roller. Vår organisation har en stor bredd och ger många möjligheter att utvecklas genom att du breddar din kunskap med varierande arbetsuppgifter men det ges också möjligheter att hitta nya vägar i karriären inom Skatteverket. Om du bara vill så finns möjligheterna i varje vrå!
Jag har fått förmånen att prova på många olika roller och verksamheter inom Skatteverket. Jag började 2011 på Skatteupplysningen, Skatteverkets kundtjänst, och fick en otroligt bred grundplatta med kunskap inom beskattning. Jag trivdes bra men ville lära mig mer och arbeta med att ta hand om hela kundens situation. Jag gillar också problemlösning, och att ha en kundrelation är något jag har med mig sedan tidigare arbetslivserfarenhet.
Så jag sökte mig vidare till Skattekontoret i Hudiksvall där jag jobbade som skattehandläggare ett antal år med mycket varierande arbetsuppgifter. Jag har haft förmånen att få växla arbetsuppgifter under åren som handläggare vilket har gett mig en bättre förståelse för kundernas situation. I takt med att jag fått mer kunskap har jag lärt mig hantera helheten med olika skatteslag på ett bättre sätt, från beskattning av privatpersoner, delägare i bolag, enskilda näringsidkare till bolag med allt vad det innebär.
"I det stora hela handlar det om att själv skapa en förståelse för målsättningarna i verksamheten för att kunna engagera och motivera andra att arbeta mot dessa."
Sedan en tid tillbaka jobbar jag som sektionschef, jag är personalansvarig och har tillsammans med övriga i ledningsgruppen ansvar för att verksamheten fungerar. Dessförinnan har jag också haft roller som kontaktperson inom vårt kontor för olika delar av verksamheten samt jobbat som regionsamordnare inom både registervård och oredovisade inkomster. Ett spännande jobb som gett mig möjlighet att utvecklas mot en ledarroll. Vägen dit har också underlättats av ett förberedande ledarskapsprogram som gett inblick i vad det innebär att vara ledare inom Skatteverket.
Att leda andra och skapa förståelse för varför vi gör det vi gör, och vilken målsättning vi har med det dagliga arbetet. I det stora hela handlar det om att själv skapa en förståelse för målsättningarna i verksamheten för att kunna engagera och motivera andra att arbeta mot dessa.
Jag har en bakgrund i den privata sektorn som fastighetsmäklare, ett roligt arbete som dock inte gav mig lika stora utmaningar i form av utvecklingsmöjligheter som jag upplever att jag har inom Skatteverket.
En organisation som strävar efter att lära i arbetet.
Att jag varje dag får lära mig något nytt av mina kollegor och att jag gör det tillsammans med alla andra!
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.