Skatteverkets årsredovisning ger en överblick av vår verksamhet under året som har gått. Varje år redovisar vi vårt resultat utifrån uppgifter och mål.
Vårt uppdrag är att bidra till att säkerställa finansieringen av den offentliga sektorn och ett väl fungerande samhälle. 2022 blev ytterligare ett utmanande år där mycket har hänt både i vår omvärld och inom verksamheten. Vi på Skatteverket har fortsatt haft en bra verksamhet, både planerad och oplanerad, och på så sätt bidragit till samhället.
Filmen ger en kort överflygning av Skatteverkets verksamhet och resultat under verksamhetsåret 2022.
Arbetet med inkomstdeklarationen för privatpersoner är en av våra huvuduppgifter. Digitaliseringen vid deklarationsinlämningen har fortsatt att öka i omfattning. Cirka en miljon fler personer jämfört med 2021 fick sin deklaration till en digital brevlåda och drygt 90 procent deklarerade digitalt. Att deklarera digitalt via e-tjänst, app, telefon eller sms tidigt ökar förutsättningarna för privatpersoner att få sin skatteåterbäring redan i april.
Den första april blev Skatteverket ansvarig myndighet för handläggning av stöd vid korttidsarbete. Stödet kan sökas av företag som fått tillfälliga och allvarliga ekonomiska svårigheter på grund av omständigheter utanför företagets kontroll. Korttidsstödet är till för att de anställda ska kunna behålla en stor del av sin lön vid permittering samtidigt som företaget får lägre kostnader.
En lagändring som trädde i kraft den 1 september 2022 möjliggör för Skatteverket att tillfälligt kunna flytta en person som är felaktigt folkbokförd till den kommun som hen senast var folkbokförd i. Ändringen innebär att Skatteverket tillfälligt kan flytta den felaktigt folkbokförde medan utredning pågår om rätt adress.
Skatteverket är värdmyndighet för Valmyndigheten. Det innebär att Skatteverket ger stöd till Valmyndigheten inom områden såsom it, administration och kommunikation. Under 2022 arbetade vi med stöd för att genomföra valen till riksdag, region- och kommunfullmäktige.
Skatteverket har utvecklat ett nytt it-system för valadministrationen och arbetat med att valet ur säkerhetsaspekt kunde genomföras under alla omständigheter. Övrigt stöd till Valmyndigheten har bland annat varit kommunikationsinsatser av olika slag samt webbutbildningar för röstmottagare och rösträknare.
Väntetiderna för att få sin bouppteckning registrerad har varit längre 2022 än 2021. Detta trots att antalet ansökningar har minskat. De långa väntetiderna hänger samman med covid-19-pandemin under 2020 och 2021 och ökningen av antalet dödsfall under dessa år.
Privatpersoners väntetid i telefonin har blivit kortare och företagarnas väntetid har blivit längre. Samtalstiderna har i snitt varit likvärdiga mellan 2022 och 2021, i snitt cirka 6 minuter.
Förtroendet är fortsatt högt för Skatteverket, 87 procent av företagen och 84 procent av privatpersonerna uppgav 2022 att de hade förtroende för Skatteverkets verksamhet.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.