Skatteverkets årsredovisning ger en överblick av vår verksamhet under året som har gått. Varje år redovisar vi vårt resultat utifrån uppgifter och mål.
Vårt uppdrag är att bidra till att säkerställa finansieringen av den offentliga sektorn och ett väl fungerande samhälle. 2023 var delvis varit ett oroligt år med krig och försämrat säkerhetsläge i världen.
Skatteverket har viktiga uppgifter i samhället som måste genomföras även under kris, höjd beredskap och krig. Vi har fortsatt haft en bra verksamhet, både planerad och oplanerad, och på så sätt bidragit till samhället.
En kortfattad överblick av vår verksamhet under året som har gått.
Totalt fick Skatteverket in 2 489,8 miljarder kronor i skatter och avgifter under 2023, vilket var 3,3 procent mer än 2022.
Skatteupplysningen svarade på 3,4 miljoner ärenden via mejl, telefon, chatt och Facebook.
På Mina sidor finns information om exempelvis folkbokföring och skatter. Under 2023 hade Mina sidor cirka 35 miljoner besök.
Vår chattbot Skatti besvarade fler än 584 000 konversationer, en ökning med 25 procent jämfört med 2022.
Skatteverkets webbplats hade totalt 65,4 miljoner besök under året.
Skatteverket fortsatte under året arbetet mot ekonomisk brottslighet. Samverkan med andra myndigheter och aktörer var prioriterat, och fokus var bland annat att förhindra att företag används som brottsverktyg.
Vi motverkade också penningtvätt, spårade och återtog brottsvinster och stärkte kommuners förmåga att förebygga brott. Vi startade och ledde också en insats för att motverka att ideella föreningar används som brottsverktyg.
Tillsammans med åtta andra myndigheter fortsatte vi även att öppna center mot arbetslivskriminalitet i samtliga sju regioner runt om i landet, och strax före jul fick vi ett fortsatt uppdrag att motverka arbetslivskriminalitet.
Under 2023 fick Skatteverket ett regeringsuppdrag att ta fram metoder för att få fram en nationell lägesbild av folkbokföringen samt föreslå åtgärder för att förbättra folkbokföringen.
Lägesbilden ska ge en så god uppfattning som möjligt av andelen folkbokförda, personer med samordningsnummer respektive personer som finns och verkar i Sverige utan att vara folkbokförda.
Uppdraget bidrog till att vi förstärkte prioriteringen av bosättningskontroller samt utvecklade ett systemstöd som gör det möjligt att mer effektivt omhänderta informationsutbyte och underrättelser.
Under året skickade vi ut 8,3 miljoner förifyllda inkomstdeklarationer. Av dessa deklarerades drygt 91 procent digitalt, vilket är en ökning med två procentenheter jämfört med 2022.
Tack vare att fler skaffar digitala brevlådor kunde 5,4 miljoner personer ta emot deklarationen digitalt, vilket är 6 procent fler än 2022.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.