På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Jag bor i ett nybyggt hus som inte har taxerats förut. Vilka uppgifter behöver jag skicka in med min fastighetsdeklaration? Om din småhusfastighet är nybildad saknar Skatteverket uppgifter om den. Fastigheten kan till exempel ha bildats genom att en tomt har styckats av.Uppgifterna behövs för att kunna beräkna fastighetens taxeringsvärde. Det gäller oavsett om du har en tomt utan byggnader eller en tomt med byggnader.Du måste därför under rubriken Tomt komplettera med följande uppgifter:
typ av bebyggelse
dricksvatten
wc-avlopp
avstånd till hav, sjö eller vattendrag.
Om det finns en byggnad på fastigheten behöver du även lämna följande uppgifter om den under rubriken Bostadshus:
vilken typ av byggnad det är (friliggande, radhus, kedjehus, parhus eller liknande)
det år huset blev inflyttningsklart (nybyggnadsår)
den totala boytan
den totala biytan
alla uppgifter om bostadshusets standard under rubriken Standard.
Om du håller på att bygga ett hus på tomten hittar du mer information på sidan Vanliga situationer under rubriken Du har ett bygglov för nybyggnation.
Från vilken tidpunkt gäller det nya taxeringsvärdet, och hur länge gäller det? Det nya värdet gäller från den 1 januari taxeringsåret och tre år framåt, om inte någon ny, särskild fastighetstaxering görs däremellan. För industrienheter, elproduktionsenheter och täkter gäller taxeringsvärdet sex år framåt.
När får jag reda på det nya taxeringsvärdet? Om du har anslutit dig till en digital brevlåda får du ditt beslut skickat till dig digitalt, i mitten av juni taxeringsåret. Du som inte har anslutit dig till en digital brevlåda får ditt beslut skickat med posten i slutet av juni taxeringsåret.Om ni är flera delägare får alla varsitt beslut med den ägda andelen angiven. Taxeringsvärdet som står i beslutet gäller för hela fastigheten.
Kan jag få anstånd med att lämna fastighetsdeklarationen? Ja, du kan ansöka om anstånd vid en allmän eller förenklad fastighetstaxering. Den sker på hösten vart tredje eller sjätte år. Du kan inte ansöka om anstånd vid en särskild fastighetstaxering. Den särskilda fastighetsdeklarationen skickas ut till vissa fastighetsägare i början av året.Tänk på att ansöka om anstånd innan sista deklarationsdatumet.
Vi är flera delägare till fastigheten. Måste alla skriva under fastighetsdeklarationen? Nej, det räcker att en av delägarna skriver under fastighetsdeklarationen.
Vilka kostnader ska tas med i nedlagda nybyggnadskostnader? Exempel på nybyggnadskostnader som du ska räkna med är byggnadsmaterial, hantverkskostnader och värdet av eget arbete. Däremot ska inte kostnader för bygglov, markundersökning, försäkringar, tomtinköp och kostnader för iordningställande av mark tas med. Du ska räkna med kostnader fram till den 1 januari taxeringsåret. För småhus och småhus på lantbruk ska du räkna med kostnader inklusive moms. För alla övriga byggnadstyper ska du räkna exklusive moms.
Jag äger två bostadsbyggnader, men på blanketten finns det bara plats för en. Hur ska jag göra? Om du deklarerar i e-tjänsten lägger du till en ny värderingsenhet bostadshus. Om du lämnar pappersdeklaration behöver du extra blankett. Den kan du beställa hos Skatteupplysningen på 0771-567 567.
Jag har sålt min fastighet, vad ska jag göra? Har du fått en fastighetsdeklaration för en fastighet som du inte längre äger, behöver du inte fylla i hela fastighetsdeklarationen. Då räcker det att du meddelar Skatteverket om ägarbytet. Det gör i e-tjänsten eller pappersblanketten.
Varför har jag inte fått någon pappersdeklaration? Om du är ansluten till en digital brevlåda kommer du inte få någon pappersdeklaration hemskickad till dig. I stället får du ett meddelande i din digitala brevlåda när det är dags att deklarera din fastighet. Sedan loggar du in i vår e-tjänst för att se din fastighetsdeklaration eller förslag till nytt taxeringsvärde, samt skicka in din deklaration. Om ni är flera som äger en fastighet tillsammans skickas deklarationen endast till en av er, oftast den som står överst på lagfarten. Kontrollera därför om någon av de andra delägarna fått fastighetsdeklarationen. Men även du som inte fått deklarationen kan logga in i e-tjänsten och se uppgifterna och skicka in deklarationen. Men det räcker att en av delägarna deklarerar fastigheten.
Jag äger ett småhus tillsammans med min fru. Hon får alltid en deklarationsblankett, men inte jag. Hur ska jag då kunna deklarera min del av fastigheten? En fastighetsdeklaration omfattar alltid hela fastigheten (taxeringsenheten). Därför går det inte att deklarera för bara en andel.När två eller flera personer äger en fastighet tillsammans, skickar Skatteverket ut deklarationen till bara en av delägarna. Vanligtvis är det den som står överst i lagfarten som får deklarationsblanketten. Har du som är blankettmottagare digital brevlåda får du i stället ett meddelande där om att du ska deklarera fastigheten i e-tjänsten. Vill ni ändra mottagare är det bara att anmäla det till Skatteverket.Vem som helst av er kan deklarera fastigheten. I e-tjänsten kan alla delägare som har e-legitimation logga in och se uppgifterna i fastighetsdeklarationen. Men det räcker att en av er skickar in deklarationen.
Fastighetsskatt
Vi har byggt ut vår villa och fick därför värdeåret höjt från 1990 till 2004 vid fastighetstaxeringen 2015. Ändå har vi inte fått någon minskning av fastighetsavgiften i våra inkomstdeklarationer. Varför? Avgiftsminskningen, med full befrielse de första fem åren och halv avgift de följande fem åren, gäller bara för nybyggda hus. Det omräknade värdeåret för småhuset måste vara året närmast före fastighetstaxeringsåret för att det ska bli aktuellt med avgiftsminskning.Ert värdeår är äldre än så och det är skälet till att ni inte får någon avgiftsminskning nu.
Jag har sålt min fastighet i februari 2018. För vilken tid ska jag betala fastighetsavgift eller fastighetsskatt? Det är den som är - eller blir - ägare till fastigheten den 1 januari inkomståret som ska betala fastighetsavgiften eller fastighetsskatten för hela inkomståret. Vem som ska anses som ägare i samband med en fastighetsförsäljning, avgörs av tidpunkten för äganderättens övergång. Det vanligaste är att äganderätten övergår till köparen vid en tidpunkt som har avtalats i köpekontraktet, oftast tillträdesdagen. Om det däremot inte har avtalats något i kontraktet om en senare tidpunkt för äganderättens övergång, anses köparen som ny ägare redan den dag som köpekontraktet undertecknas.
Ska fastighetsskatt betalas för alla fastigheter med bostäder? Ja, men från och med den 1 januari inkomståret 2008 är det kommunal fastighetsavgift på bostäder som gäller i stället för statlig fastighetsskatt.
För varje småhus har fastighetsavgiften ett fast maxbelopp på 7 412 kr för inkomståret 2016. Men om 0,75 % av taxerat värde för bostadsbyggnaden och tomtmarken ger en lägre avgift, ska det gälla i stället.
För hyreshus har fastighetsavgiften ett fast maxbelopp på 1 268 kr per bostadslägenhet för inkomståret 2016. Men om 0,3 % av taxerat värde för bostadsbyggnaden och tomtmarken ger en lägre avgift, ska det gälla i stället.
Statlig fastighetsskatt ska fortfarande betalas för alla obebyggda tomter, samt för bostadsbyggnader som är under uppförande.
Fastighetsskatten för småhus- och ägarlägenhetsenheter är 1,0 % av taxeringsvärdet, och för hyreshusenheter 0,4 % av taxeringsvärdet. Något maxbelopp finns inte för fastighetsskatten.
Jag äger en villa. Vilken fastighetsskatt ska jag betala? Den 1 januari inkomståret 2008 slopades den statliga fastighetsskatten på bostäder. I stället infördes ett nytt system med kommunal fastighetsavgift.Fastighetsavgiften för inkomståret 2008 hade ett fast maxbelopp på 6 000 kronor för varje småhus. Det fasta maxbeloppet är indexbundet och för inkomståret 2016 har det ökat till 7 412 kronor.Men om 0,75 % av taxerat värde för bostadsbyggnaden och tomtmarken ger en lägre avgift, ska det gälla i stället för maxbeloppet.Om din villa är nybyggd och har fått värdeår 2011 eller tidigare, har du minskning av fastighetsavgiften under en 10-årsperiod efter värdeåret, först hel befrielse i fem år och sedan halv avgift de därpå följande fem åren.Om din villa är nybyggd och har fått värdeår 2012 eller senare, är du helt befriad från fastighetsavgift i 15 år efter värdeåret.
Jag har ett småhus som jag får betala 0,75 % i fastighetsavgift för. Min granne har också ett småhus men betalar bara 0,375 % i avgift. Varför denna skillnad? Din granne har ett nyare småhus. Ett nybyggt småhus med värdeår (nybyggnadsår) 2003-2011 är helt befriat från fastighetsavgift i fem år efter värdeåret, och får halv avgift de därpå följande fem åren.Om småhuset är nybyggt och fått värdeår (nybyggnadsår) 2012 eller senare, gäller hel befrielse från fastighetsavgift i 15 år efter värdeåret.
Jag har en obebyggd tomt som är avsedd för ett småhus. Hur stor fastighetsskatt ska jag betala? Fastighetsskatten är 1,0 procent av tomtens taxeringsvärde.
Jag fick ett nytt taxeringsvärde på min villa 2017. Hur slår det på fastighetsavgiften? Ett höjt taxeringsvärde 2017 på ett småhus medför en högre kommunal fastighetsavgift om taxeringsvärdet tidigare var lägre än 1 024 934 kr. Då blir fastighetsavgiften 0,75 % av taxeringsvärdet upp till 1 024 934 kr.Om det nya taxeringsvärdet blev högre än 1 024 934 kr, blir fastighetsavgiften inte högre än 0,75 % av 1 024 934 kr, eller 7 687 kr som är det fasta maxbeloppet för inkomstår 2017.Det fasta maxbeloppet är indexbundet, och för inkomståret 2018 höjs det till 7 812 kr. Fortfarande gäller dock att om 0,75 % av taxeringsvärdet ger en lägre avgift, ska det gälla i stället.
Vilka förutsättningar gäller för begränsningsregeln numera, när fastighetsskatten har ersatts av den kommunala fastighetsavgiften? Det finns en begränsningsregel i det nya systemet med kommunal fastighetsavgift, men den gäller bara för pensionärer. Den heter formellt "skattereduktion för kommunal fastighetsavgift" och den gäller från och med inkomstdeklarationen 2009. Den innebär att man ska betala högst 4 % av sin inkomst i fastighetsavgift för sin permanentbostad.Som "pensionär" räknas den som
före inkomståret har fyllt 65 år,
under någon del av inkomståret har fått sjuk- eller aktivitetsersättning enligt socialförsäkringslagen (SFS 2010:110),
eller under inkomståret har fått ersättning enligt lagstiftning om social trygghet i en annan stat inom det Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES), om ersättningen betalas ut enligt grunder som är jämförbara med vad som gäller för sjuk- eller aktivitetsersättning.
Ägare och bosatt hela inkomståretDet krävs att man både har varit ägare till småhuset och varit bosatt där under hela inkomståret. Detta innebär att skattereduktionen inte kan ges om ägaren har avlidit under inkomståret.Vilka hus omfattas?Bara fastigheter som är taxerade som småhusenheter eller småhus på lantbruksenheter omfattas. Även småhus på ofri grund räknas som sådan fastighet, om den är ägarens permanentbostad.En sådan fastighet kallas för reduktionsfastighet.Hur beräknas skattereduktionen?Fastighetsavgiften kan aldrig bli lägre än 3 025 kronor för inkomståret 2016. Du kan därför få skattereduktion i inkomstdeklarationen 2017 om
din fastighetsavgift för reduktionsfastigheten blir 3 025 kronor eller högre,
och din fastighetsavgift för reduktionsfastigheten är högre än 4 procent av summan av
- din beskattningsbara förvärvsinkomst, och - ditt överskott i inkomstslaget kapital.Spärrbelopp kallas 4 procent av summan av din beskattningsbara inkomst och ditt överskott av kapital. Om fastighetsavgiften för reduktionsfastigheten är högre än spärrbeloppet, medges mellanskillnaden som skattereduktion, dock lägst till 3 025 kronor.Spärrbeloppet är indexbundet och följer den årliga förändringen av prisbasbeloppet.Behövs en ansökan?Du behöver normalt inte ansöka särskilt om skattereduktionen, utan den räknas ut automatiskt och framgår av ditt slutskattebesked. Där står den som en avräkningspost från kommunal och statlig inkomstskatt, kommunal fastighetsavgift eller statlig fastighetsskatt.Du kan få mer information i nedanstående broschyr: