På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Logotyp, till startsidan

Deklarera småhus

Nu är det dags att deklarera din småhusfastighet. Skicka in din fastighetsdeklaration eller ändra ditt förslag till nytt taxeringsvärde senast den 1 november 2017.

Ditt taxeringsvärde kan bli högre även om du inte har gjort några förändringar på din fastighet, eftersom det baseras på försäljningspriser i närområdet.

Deklarera i e-tjänsten

I den här e-tjänsten kan du skicka in din fastighetsdeklaration eller se ditt förslag till nytt taxeringsvärde.

Öppettider: 07-24

Har du renoverat ditt småhus? Eller har du ett bygglov för nybyggnation? Läs mer om vad som gäller i just din situation.

Om du har anslutit dig till en digital brevlåda får du inte någon deklarationsblankett med posten. Du får ett meddelande från Skatteverket och hittar din deklaration i e-tjänsten.

Till vem skickas deklarationen?

Om ni är flera som äger en fastighet tillsammans skickas deklarationen endast till en av er, oftast den som står överst på lagfarten. Informera därför övriga delägare om att du har fått den. Vem som helst av er kan sedan deklarera fastigheten.

Beslutet skickas däremot ut så att varje delägare får sitt eget exemplar, med den ägda andelen angiven. Taxeringsvärdet som står i beslutet gäller för hela fastigheten.

Viktiga datum för fastighetstaxering av småhus

Här är de datum som du ska ha extra koll på:

E-tjänsten öppnar

13 september 2017

E-tjänsten för småhus öppnar. Nu kan du lämna din deklaration, kontrollera eller ändra ditt förslag till nytt taxeringsvärde.

Skatteverket skickar ut fastighetsdeklarationen

Början av oktober 2017

Deklarationen kommer med posten till dig som inte är ansluten till en digital brevlåda.

Skicka in din fastighetsdeklaration

1 november 2017

Sista dagen att deklarera.

Beslut i din digitala brevlåda

Mitten av juni 2018

Om du har anslutit dig till en digital brevlåda får du ditt beslut om fastighetstaxering digitalt.

Beslut med posten

Början av juli 2018

Du som inte har anslutit dig till en digital brevlåda får ditt beslut om fastighetstaxering med posten.

Film om att deklarera småhus

Bra att veta när det gäller fastighetstaxering av småhus

Här har vi samlat sådant som är bra att veta för fastighetstaxering av småhus.

Vad är ett småhus?

Ett småhus är en byggnad med en eller två bostäder. Friliggande villor, radhus, kedjehus och parhus räknas alla som småhus liksom en byggnad på ofri grund om den är inrättad för boende. Ett småhus på ofri grund, till exempel en kolonistuga, ska i fastighetstaxeringen ses som en fastighet trots att det är lös egendom. En småhusenhet kan även vara obebyggd tomtmark avsedd att bebyggas med småhus.

I fastighetstaxeringen görs det ingen skillnad på om småhuset används för permanentboende eller om det är ett fritidshus.

Vad är ett småhus på lantbruk?

Ett småhus beläget på en fastighet som även innehåller produktiv mark (åker-, bete- eller skogsmark) räknas som ett småhus på lantbruk. Fastighetstaxering för denna fastighetstyp, lantbruksenhet, sker 2020. 

Vad är ett värdeområde?

Var en fastighet ligger har stor betydelse för värdet. Det beror på att prisnivåerna för fastigheter skiljer sig åt mellan olika områden. Inom fastighetstaxeringen delar man därför in landet i olika geografiskt avgränsade områden, så kallade värdeområden.

I e-tjänsten Värdeområden och riktvärdekartor kan du se värdeområdenas geografiska utbredning och de fastighetsförsäljningar som skett inom området.

Du har fått ett förslag till nytt taxeringsvärde. Vad behöver du göra?

Om alla uppgifter i förslaget stämmer, behöver du inte skicka in något till Skatteverket. Då lämnar du ditt tysta godkännande till förslaget. Behöver du ändra någon av Skatteverkets förifyllda uppgifter ber vi dig att göra din ändring senast den 1 november 2017.

Du har fått en fastighetsdeklaration. Vad behöver du göra?

Du som fått en fastighetsdeklaration ska deklarera senast den 1 november 2017. I rutan Information till dig anges vilka uppgifter Skatteverket saknar och vilka du behöver lämna.

Hinner du inte deklarera i tid?

Om du inte hinner deklarera i tid kan du senast den 31 oktober ansöka om anstånd (förlängd deklarationstid).

Du kan ansöka om anstånd på någon av blanketterna nedan.

Enstaka fastigheter

Behöver du anstånd för mellan en och fyra fastigheter, använder du denna blankett.

Storägare – tidsplan

Äger du många fastigheter kan du få anstånd med att lämna allmänna/förenklade fastighetsdeklarationer. Den här blanketten kan du använda för fem eller fler fastigheter.

Byråanstånd

Den som i varaktigt bedriven näringsverksamhet (byrå) hjälper deklarationsskyldiga med att upprätta fastighetsdeklarationer kan få medgivande att lämna deklarationer för klienters fastigheter enligt tidsplan.

Skriv ut, fyll i och sänd till Skatteverket

Du skriver ut ansökningsblanketten på din dator och fyller sedan i den. Underteckna ansökan och sänd den med vanlig postgång till ett kontor med fastighetstaxering som du hittar på baksidan av blanketten.

Hur begär jag justering av taxeringsvärdet?

Om det finns någon särskild anledning till att justera taxeringsvärdet, måste du själv begära en sådan justering. Beskriv varför din fastighet bör justeras under rubriken Lämna övriga uppgifter. Om Skatteverket redan har fyllt i ett justeringsbelopp för den justeringsanledning som gäller din fastighet, behöver du dock inte göra någon egen begäran.

Vad händer efter att du deklarerat din fastighet?

Efter att du har deklarerat hör vi av oss om vi har några frågor om din fastighet. Annars får du beslutet som en pdf-fil till din digitala brevlåda i mitten av juni 2018. Är du inte ansluten till en digital brevlåda får du ett beslut med posten i början av juli 2018.

Om ni är flera delägare får alla ett eget beslut.

Skatteverket

Till toppen