Här är en guide för hur du för över din balans- och resultaträkning (ditt räkenskapsschema) till NE-bilagan.
Det är viktigt att du alltid anger belopp avrundat till hela kronor.
Om du har upprättat förenklat årsbokslut för du över beloppen till räkenskapsschemat, rutorna B1–B10, B13–B16 och R1–R11.
Du som har upprättat vanligt årsbokslut kan använda ett kopplingsschema från BAS som hjälp när du ska fylla i räkenskapsschemat.
Om du driver verksamheten tillsammans med någon annan ska den som är redovisningsansvarig fylla i balans- och resultaträkningen.
Du som inte är redovisningsansvarig börjar din redovisning i ruta R18 eller R19 under Skattemässiga justeringar. Du ska alltså inte fylla i balans- och resultaträkningen.
Här vill vi bara veta om du fått hjälp med själva bokslutet. Observera att uppgiften endast avser bokslutet och inte deklarationen.
Kryssa i ja-rutan om ditt årsbokslut har upprättats med hjälp av en uppdragstagare som är sakkunnig inom bokföringsområdet (till exempel en redovisningskonsult eller revisor).
En uppdragstagare är någon som inte är anställd i ditt företag och som utfört tjänster mot betalning.
Kryssa i nej-rutan om du gjort årsbokslutet själv. Du ska kryssa nej även om du fått råd eller hjälp i någon enstaka fråga.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.