Här är en guide för hur du fyller i avsnittet Övriga uppgifter i NE-bilagan.
Här ska du lämna vissa uppgifter som Skatteverket behöver. Uppgifterna ligger även till grund för olika myndigheters statistikberäkningar.
Kryssa i denna ruta om du har använt en bil eller lätt lastbil i verksamheten och har bokfört kostnader för leasingavgifter, reparationer och underhåll, drivmedel, värdeminskningsavdrag med mera. Du ska kryssa i rutan oavsett om du har tagit upp något förmånsvärde till beskattning eller inte.
Du ska inte kryssa i rutan om du har använt din privatägda bil och dragit av kostnader enligt schablon, se vidare under punkt 2.
I denna ruta fyller du i hur stort avdrag du har gjort för resor i verksamheten med egen bil, det vill säga bilen är inte bokförd som tillgång eller leasad i verksamheten. Om du har gjort förenklat årsbokslut hittar du beloppet i din bokföring och har du gjort vanligt årsbokslut ingår det i beloppet i R16 eller R22.
Har du dragit av ränteutgifter i din näringsverksamhet i stället för i kapital ska du ange beloppet i denna ruta. Kom ihåg att ändra det förifyllda beloppet i Inkomstdeklaration 1, punkt 8.1
Använder du dig av restvärdesavskrivning ska du ha dragit av årets beräknade värdeminskningsavdrag i R16 eller R22. Är avskrivningsunderlaget negativt ska du ha tagit upp beloppet R15 eller R23, se exempel nedan.
Kostnader för av- och nedskrivning och förlust vid försäljning och utrangering påverkar inte beskattningen och ska därför tas upp som en justerad intäktspost i R13 eller R23.
Har du bokfört en vinst vid försäljning av inventarier i resultaträkningen ska denna inte beskattas och därför dras av som en justerad kostnadspost i R14 eller R22. Se även hjälpblankett Beräkning – Avskrivningar (SKV 2194), under avsnitt 3, inventarier. I broschyren Skatteregler för aktie- och handelsbolag (SKV 294) finns ytterligare exempel på restvärdesavskrivning.
Du som upprättar förenklat årsbokslut ska göra avskrivning med samma belopp som skattemässigt värdeminskningsavdrag. Då blir det i princip aldrig fråga om att tillämpa restvärdesavskrivning och du behöver inte återföra några belopp för försäljningar med mera.
Ett företag tillämpar restvärdesavskrivning. Inventariernas bokförda värde är 20 000 kronor och skattemässigt värde är 30 000 kronor. Under året säljer företaget samtliga inventarier för 35 000 kronor. Försäljningen medför en bokföringsmässig vinst på 15 000 kronor. Det beräknade avskrivningsunderlaget är negativt 5 000 kronor (30 000 kronor – 35 000 kronor).
I R14 drar företaget av bokförd vinst 15 000 kronor som en justerad kostnadspost (-). Företaget tar vidare upp negativt underlag 5 000 kronor som en justerad intäktspost i R13 (+). Under övriga uppgifter punkt 4 anges 15 000 kronor. Den skattemässiga innebörden är att hela inkomsten 35 000 kronor beskattas och avdrag medges såsom för värdeminskningsavdrag med 30 000 kronor.
I denna ruta anger du årets begärda och tidigare års medgivna avdrag för värdeminskning på byggnader som finns kvar vid beskattningsårets utgång. Den dag fastigheten säljs ska du ta upp avdragen till beskattning.
Du får fram beloppet genom att summera ruta 3-5 under punkt 1 i hjälpblanketten Beräkning – Avskrivningar (SKV 2194).
I denna ruta anger du årets begärda och tidigare års medgivna avdrag för värdeminskning på markanläggningar som finns kvar vid beskattningsårets utgång. Den dag fastigheten säljs ska du ta upp avdragen till beskattning.
Du får fram beloppet genom att summera ruta 3-5 under punkt 2 i hjälpblanketten Beräkning – Avskrivningar (SKV 2194).
Har du gjort avsättning till ersättningsfond ska du i denna ruta ange storleken på ersättningsfonderna. Avdrag för ersättningsfond förekommer nästan bara för byggnader.
I denna ruta anger du ditt kapitalunderlag om du i R30 har begärt avdrag för positiv räntefördelning eller om du har ökat ditt sparade fördelningsbelopp.
Kapitalunderlaget hämtar du från hjälpblanketten Beräkning – Räntefördelning och expansionsfond (SKV 2196), avsnitt A, punkt 12a.
Har du tagit upp en intäkt för negativ räntefördelning i ruta R31 anger du i denna ruta ditt negativa kapitalunderlag. Kapitalunderlaget hämtar du från hjälpblanketten Beräkning – Räntefördelning och expansionsfond (SKV 2196), avsnitt A, punkt 12b.
Har du inte utnyttjat ett positivt fördelningsbelopp för räntefördelning kan du spara det till nästa år. Ange då det sparade positiva fördelningsbeloppet i denna ruta. Beloppet hittar du i hjälpblanketten Beräkning – Räntefördelning och expansionsfond (SKV 2196), avsnitt A punkt 17.
Har ditt fördelningsbelopp ökat från föregående år ska du även ange ditt positiva kapitalunderlag som vi beskriver vid punkt 8 ovan.
Har du kvarvarande expansionsfond som inte ska återföras i år ska du ange ditt kapitalunderlag i denna ruta. Kapitalunderlaget hämtar du från hjälpblanketten Beräkning – Räntefördelning och expansionsfond (SKV 2196), avsnitt B, punkt 10a.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.