Från och med den 1 juli 2021 har möjligheten utökats för företag som säljer varor och tjänster till icke beskattningsbara personer, exempelvis privatpersoner, att redovisa och betala moms genom de så kallade särskilda ordningarna.
Den tidigare e-tjänsten MOSS har i Sverige ersatts av en e-tjänst som heter OSS, One Stop Shop. I e-tjänsten OSS kan du registrera dig och redovisa och betala moms i ett och samma land även om köparna finns i olika länder inom EU enligt de tre särskilda ordningarna, nämligen unionsordningen, tredjelandsordningen och importordningen, IOSS. Inbetalningen av skatten görs i Euro till det specifika bankkontot hos Danske Bank.
Informationen riktar sig till dig som säljer varor eller tjänster till icke beskattningsbara personer inom EU, exempelvis privatpersoner. Den vänder sig även till dig som via ett elektroniskt gränssnitt, exempelvis en hemsida, möjliggör försäljning till icke beskattningsbara personer, ett så kallat plattformsföretag. Du hittar mer information om vad som menas med plattformsföretag nedan.
Informationen gäller inte om du säljer till beskattningsbara personer eller företag, business to business.
Fyra filmer för dig som har ett företag och säljer till privatpersoner inom EU. Du får veta hur du ska göra om du säljer via din egen webbplats eller på en digital marknadsplats. Du får också veta var du redovisar och betalar moms och vilka regler som gäller. Vi visar dig även hur du registrerar ditt företag och deklarerar i e-tjänsten One Stop Shop (OSS).
Du får veta hur du ska göra med momsen när ditt företag säljer till privatpersoner inom EU. Filmen är ca 37 minuter.
Före 1 juli 2021 hade varje EU-land sitt eget tröskelvärde för distansförsäljning. När ett företags distansförsäljning till ett visst EU-land översteg tröskelvärdet blev företaget betalningsskyldigt för moms i det landet. Från och med 1 juli 2021 har alla EU-länder ett gemensamt tröskelvärde. Tröskelvärdet är 99 680 kr och gäller för försäljning av elektroniska tjänster och unionsintern distansförsäljning av varor till icke beskattningsbara personer i andra EU-länder. I beloppet ska all unionsintern distansförsäljning av varor samt försäljning av telekommunikationstjänster, radio- och tv-sändningar och elektroniska tjänster ingå. Tröskelvärdet gäller alltså inte längre försäljning till varje enskilt EU-land utan den totala försäljningen till andra EU-länder. Exempelvis ska ett svenskt företags totala försäljning av sådan unionsintern distansförsäljning av varor och elektroniska tjänster till samtliga andra EU-länder ingå i beloppet.
Säljer du för ett belopp som understiger tröskelvärdet kan du välja att ta ut moms på försäljningen i det land där du är etablerad. Den momsen ska redovisas i den ordinarie momsdeklarationen. Understiger din försäljning tröskelvärdet kan du med ett särskilt beslut av Skatteverket ändå registrera dig för OSS. Då kan försäljningen beskattas i det land och med den momssats som gäller i landet där köparen finns. Försäljningen ska då redovisas i e-tjänsten OSS. I sådana situationer är tillämpningen av tröskelvärdet för bestämmande av beskattningsland alltså frivillig. Om försäljningen överstiger tröskelvärdet ska den istället beskattas i det land och med den momssats som gäller i landet där köparen finns. Du kan då behöva registrera dig för moms i det land köparen finns.
När du säljer varor och tjänster till icke beskattningsbara personer, exempelvis privatpersoner, kan du bli skyldig att registrera dig för moms i köparens land. För att undvika registreringar i flera EU-länder kan du ansöka om identifieringsbeslut (registrering) i ett EU-land och där redovisa enligt de särskilda ordningarna. Om ditt företag registrerar sig i Sverige redovisar du momsen i en portal i Skatteverkets e-tjänst.
De särskilda ordningarna är tredjelandsordningen, unionsordningen och importordningen. Tredjelandsordningen kan tillämpas av företag etablerade utanför EU. Unionsordningen och importordningen kan tillämpas av företag som är etablerade inom EU eller utanför EU.
I Sverige har man valt att ha en e-tjänst för samtliga ordningar. E-tjänsten benämns OSS.
En stor del av distansförsäljning av varor görs genom användningen av ett elektroniskt gränssnitt, såsom en marknadsplats, plattform, portal eller liknande. Ett företag som via ett sådant elektroniskt gränssnitt möjliggör försäljningar av varor, kallas för ett plattformsföretag. Med "möjliggör" menas att en säljare erbjuder varor till försäljning via det elektroniska gränssnittet. Genom det elektroniska gränssnittet kommer köparen och säljaren i kontakt med varandra vilket leder till en leverans av varor. Därmed anses plattformsföretaget vara det som utför leveransen till köparen och blir skyldigt att redovisa momsen på försäljningen.
Ett plattformsföretag kan vara etablerat inom EU eller i ett land utanför EU och kan tillämpa unionsordningen eller importordningen.
Ett plattformsföretag som möjliggör försäljning av varor inom EU från en beskattningsbar person som inte är etablerad i EU till någon som inte är en beskattningsbar person, anses ha köpt in och sålt varan vidare. Under dessa förutsättningar kan ett plattformsföretag tillämpa unionsordningen.
Ett plattformsföretag som möjliggör distansförsäljning av varor importerade från ett land utanför EU i försändelser med ett verkligt värde på högst 150 euro anses ha köpt in och sålt varan vidare. Under dessa förutsättningar kan ett plattformsföretag tillämpa importordningen.
De nya bestämmelserna innebär att det införs två definitioner för distansförsäljning av varor, det vill säga unionsintern distansförsäljning av varor samt distansförsäljning av varor importerade från ett land utanför EU. Ett vanligt exempel på distansförsäljning är e-handel med varor till privatpersoner.
Unionsintern distansförsäljning omfattar försäljningar av varor som transporteras av en säljare eller för dennes räkning från ett EU-land till ett annat EU-land och köparen är en icke beskattningsbar person.
Med distansförsäljning av varor importerade från ett land utanför EU menas försäljning av varor som transporteras av säljaren eller för dennes räkning från ett land utanför EU till en icke beskattningsbar person i ett EU-land.
Försäljning av varor som är nya transportmedel eller ingår i en monteringsleverans omfattas inte av reglerna om distansförsäljning.
Om ditt företag har sätet för sin ekonomiska verksamhet eller ett fast etableringsställe i Sverige och vill redovisa enligt unionsordningen och importordningen behöver du göra en ansökan till Skatteverket. Även om ditt företag saknar etablering inom EU men vill redovisa enligt tredjelandsordningen kan du ansöka om du registrering hos Skatteverket. Registreringen blir giltig för all försäljning till köpare i andra EU-länder.
För att tillämpa importordningen kan det i vissa fall krävas att ditt företag har en representant. I dessa fall är det representanten, som ansöker om registrering.
Om du registrerar ditt företag för OSS i Sverige blir Sverige identifieringsland. Skatteverket fattar beslut om att ditt företag ska redovisa och betala moms enligt någon av de särskilda ordningarna. Om ansökan gäller importordningen och företaget företräds av en representant, beslutar Skatteverket att representanten ska redovisa och betala momsen.
Ditt företag kan ansöka om att använda någon av de särskilda ordningarna trots att någon försäljning av tjänster eller distansförsäljning av varor inte har påbörjats. Du måste inte heller i förväg veta i vilka EU-länder försäljningen kommer att genomföras. Det räcker att du har en avsikt att genomföra distansförsäljning av varor eller sälja tjänster till icke beskattningsbara personer inom EU för att ansöka om registrering.
Om det redan finns ett giltigt identifieringsbeslut i ett annat EU-land, kan Skatteverket inte utfärda ett nytt beslut om registrering. Det kan även finnas andra skäl till att Skatteverket inte kan utfärda ett identifieringsbeslut för ett företag eller en representant.
Tredjelandsordningen kan användas av företag som inte är etablerade inom EU och gäller försäljning av skattepliktiga tjänster inom EU.
Skatteverket kan fatta ett identifieringsbeslut enligt tredjelandsordningen om samtliga förutsättningar nedan finns:
I ansökan till Skatteverket ska följande uppgifter finnas med:
Skatteverket meddelar på elektronisk väg vilket identifieringsnummer ditt företag har tilldelats. Ett identifieringsnummer är inte ett VAT-nummer och numret finns inte med i VIES, som är ett system för kontroll av registreringsnummer för moms inom EU.
Identifieringsnumret för tredjelandsordningen är konstruerat så här:
EU123456789
Unionsordningen kan användas när företaget
Alla förutsättningar nedan måste vara uppfyllda:
Alla förutsättningar nedan måste vara uppfyllda:
Alla förutsättningar nedan måste vara uppfyllda:
I ansökan till Skatteverket ska följande uppgifter finnas med:
Om ditt företag ska omfattas av unionsordningen och sedan tidigare har ett momsregistreringsnummer ska detta nummer även användas som identifieringsnummer. Har ditt företag inte ett momsregistreringsnummer tilldelar Skatteverket ett identifieringsnummer för unionsordningen. Skatteverket meddelar på elektroniskt väg tilldelat identifieringsnummer.
Alla förutsättningarna nedan måste vara uppfyllda:
Ett företag som inte har etablering inom EU eller i ett land som anges i den genomförandeakt som antas av EU-kommissionen måste ha en representant. All redovisning enligt den särskilda ordningen sker då genom representanten. En representant är en person eller ett företag som är etablerat inom EU och har utsetts ansvarig att fullgöra företagets skyldigheter att redovisa och betala moms enligt importordningen för företagets räkning.
Företaget får endast ha en representant.
Ett företag som inte har en representant ska lämna följande uppgifter i ansökan till Skatteverket:
Representanter ska lämna följande uppgifter i ansökan till Skatteverket:
För varje företag representanten ska företräda ska följande uppgifter om företaget lämnas:
Skatteverket meddelar på elektronisk väg vilket identifieringsnummer ditt företag har tilldelats. Skatteverket tilldelar ditt företag ett särskilt identifieringsnummer vid ansökan om att använda importordningen. Om ditt företag har en representant får representanten ett eget identifieringsnummer. Representanten får därutöver ett identifieringsnummer för varje företag det företräder. Identifieringsnumret ska bara användas för tillämpning av importordningen.
Representanten ska redovisa enligt importordningen för varje företag de representerar och redovisningen sker under varje företags egna identifieringsnummer. Redovisningen får bara gälla försäljning som omfattas av importordningen.
Företagets identifieringsnummer för importordningen är konstruerat så här:
IM1234567890
Identifieringsnumret för importordningen är tillgängligt för alla tullmyndigheter inom EU för kontroll av numrets giltighet.
En representants identifieringsnummer för importordningen är konstruerat så här:
IN1234567890
Ett plattformsföretag ska ange sitt identifieringsnummer till samtliga underliggande leverantörer. Om plattformsföretaget inte gör detta kan Tullverket ta ut moms vid importen.
Identifieringsnumren för importordningen som utfärdats av skattemyndigheter inom EU kommer att vara tillgängliga för alla tullmyndigheter inom EU.
Om ett företag byter representant måste företaget ansöka om ett nytt identifieringsnummer via den nya representanten. Det gamla identifieringsnumret ska meddelas till identifieringslandet i samband med att den nya representanten ansöker om ett nytt identifieringsnummer för företagets räkning. Detta gäller också i de fall representanten byter identifieringsland.
Företaget eller representanten är skyldig att meddela Skatteverket om förutsättningarna för att tillämpa den särskilda ordningen ändras eller upphör. Om någon uppgift ändras, som lämnats vid registreringen, ska även dessa ändringar anmälas till Skatteverket. Förändringarna ska meddelas till Skatteverket senast den tionde dagen i månaden efter förändringen inträffade.
Olika regler gäller för när du ska börja redovisa enligt de särskilda ordningarna.
Du ska redovisa enligt tredjelandsordningen och unionsordningen från och med den första dagen i kalenderkvartalet efter det att ansökan kom till Skatteverket.
Om ditt företag för första gången säljer varor eller tjänster, som ska omfattas av tredjelands- eller unionsordningen och försäljningen sker före ansökningsdatum, gäller ordningen från första försäljningsdagen. Förutsättningen för att försäljningsdatumen ska gälla är, att ansökan skickas till Skatteverket senast den tionde dagen i månaden efter första försäljningen. Om din ansökan kommer in för sent kan ditt företag bli skyldigt att registrera sig och betala moms i länderna dit försäljningen görs, förutsatt att tröskelvärdet överskrids.
Om företaget ansöker om registrering den 1 januari gäller den särskilda ordningen från och med den 1 april.
Om företaget ansöker om registrering den 31 mars gäller den särskilda ordningen från och med den 1 april.
Nystartad verksamhet den 15 december
Alternativ 1: Företaget ansöker om registrering den 10 januari året efter första försäljningen, alltså år 2. Företaget ska använda den särskilda ordningen från och med den 15 december år 1 när första försäljningen av de elektroniska tjänsterna görs.
Alternativ 2: Företaget ansöker om registrering den 20 januari året efter första försäljningen, alltså år 2. Företaget ska använda den särskilda ordningen från och med den 1 april år 2. Momsen på försäljning, som görs innan den 1 april år 2, ska redovisas i de länder där köparna är bosatta eller stadigvarande vistas. Företaget måste därför momsregistrera sig i dessa länder för att kunna redovisa och betala in momsen på försäljningen, som gjorts innan de särskilda ordningarna börjat gälla.
Importordningen gäller från och med dagen då företaget eller företagets representant tilldelas identifikationsnumret för importordningen.
Deklarationen lämnas elektroniskt via e-tjänsten OSS, One Stop Shop.
Deklarationen ska ha kommit in till Skatteverket senast den sista dagen i månaden efter redovisningsperiodens utgång. En deklaration för redovisningsperioden juli-september och som avser tredjelandsordningen eller unionsordningen ska alltså lämnas in senast 31 oktober. En deklaration för redovisningsperioden juli och som avser importordningen ska lämnas in senast 31 augusti.
Om du inte har lämnat in deklarationen i tid skickar Skatteverket en elektronisk påminnelse 10 dagar efter det att deklarationen skulle ha lämnats in. Därefter är det medlemslandet där varan eller tjänsten beskattas, kallat konsumtionslandet, som ansvarar för påminnelser och åtgärder för att fastställa och driva in momsen.
För tredjelandsordningen och unionsordningen är ett kalenderkvartal en redovisningsperiod. För importordningen är en månad en redovisningsperiod.
Om ditt företag är registrerat för flera av de särskilda ordningarna måste du lämna in en deklaration för varje ordning. Om du exempelvis är registrerat för tredjelandsordningen och importordningen behöver du lämna in en deklaration per kalenderkvartal för tredjelandsordningen och en deklaration per månad för importordningen.
Även om ditt företag inte har haft någon försäljning av varor eller tjänster under en redovisningsperiod, ska ändå en deklaration lämnas för denna period.
I OSS ska du redovisa de försäljningar av varor och tjänster som omfattas av den eller de särskilda ordningar ditt företag är registrerade för.
För varje land som du har sålt varor eller tjänster till ska du redovisa:
Beloppen i deklarationen ska anges i euro och inte i svenska kronor. Om du har sålt varor eller tjänster i annan valuta, ska du räkna om beloppet till euro när du redovisar i OSS. När du räknar om belopp ska du använda den växelkurs som publiceras av Europeiska centralbanken och som gäller för den sista dagen av den redovisningsperiod som deklarationen avser.
Någon avrundning av momsbeloppet ska inte ske i deklarationen.
De varor och tjänster som du redovisar i OSS ska inte redovisas i den vanliga momsdeklarationen.
I OSS redovisas bara utgående moms. Du kan därför inte göra avdrag för ingående moms i dessa deklarationer. Har du rätt att få tillbaka ingående moms i Sverige sker det genom avdrag i den vanliga momsdeklarationen eller genom ansökan om återbetalning.
Du som har rätt att få tillbaka utländsk moms på inköp gjorda i andra EU-länder ansöker om detta i tjänsten Momsåterbetalning inom EU.
Betalningar görs till kontonumret nedan:
Inbetalningskonto hos Danske Bank
IBAN-nummer: SE0512000000012810112134
BIC: DABASESX
Betalningsmottagare: Skatteverket, SE-831 87 Östersund
Bank: Danske Bank, Box 7523, SE-103 92 STOCKHOLM
Betalningen ska alltså inte ske till ditt företags skattekonto. Om betalningen görs till fel konto kan det få som följd att betalningen anses ha kommit in för sent.
Betalning ska ha kommit in på kontot senast samma dag som deklarationen ska ha kommit in.
Momsen ska betalas in i euro. Momsbeloppet ska anges med två decimaler. Någon minskning av beloppet får inte göras även om du har gjort en rättelse av en tidigare deklaration som innebär en minskning av skatt att betala.
När du har lämnat in deklarationen via e-tjänsten kommer du att få ett referensnummer för deklarationen. Du får ett nytt referensnummer för varje redovisningsperiod och särskild ordning. Detta referensnummer ska du hänvisa till när du gör inbetalningen för den redovisningsperiod som deklarationen gäller. Det är viktigt att du använder rätt referensnummer för att betalningen ska registreras och anses ha kommit in i rätt tid.
Om betalning inte har gjorts i tid skickar Skatteverket en elektronisk påminnelse 10 dagar efter det att betalning skulle ha gjorts. Det är konsumtionslandets regler om ränta, förseningsavgifter och andra eventuella avgifter som gäller om du betalar för sent.
Om du har betalat in för mycket kommer Skatteverket (om Sverige är identifieringslandet) att betala tillbaka det överskjutande beloppet direkt till dig. Om Skatteverket redan har fört över betalningen till respektive konsumtionsland och det senare visar sig att beloppet var felaktigt är det konsumtionsland som ska betala tillbaka sin del av det överskjutande beloppet.
Om du inte har betalat hela beloppet för ”skatt att betala” måste du göra en tilläggsbetalning. Observera att detta endast är möjligt om betalningen sker i nära anslutning till förfallodagen, dock senast 15 dagar efter förfallodatumet. Vid betalning anger du det referensnummer som du fick när du lämnade in deklarationen.
Om betalningen inte har skett inom dessa 15 dagar från förfallodatumet kan du istället invänta en påminnelse från konsumtionslandet och följa instruktionerna i påminnelsen för att betala direkt till konsumtionslandet. Observera att varje konsumtionsmedlemsstat kommer att skicka en betalningspåminnelse till dig.
Du kan rätta fel i tidigare inlämnade OSS-deklarationer. Det gör du genom en ändring i en senare deklaration. Rättelsen ska göras inom tre år från den dagen då den ursprungliga deklarationen skulle varit inlämnad. Du gör rättelsen genom att lämna rättelseuppgifterna i den del av deklarationen som gäller rättelser av tidigare lämnade deklarationer. Rättelsen ska innehålla uppgifter om det land där försäljningen har eller skulle ha beskattats, redovisningsperiod och den mervärdesskatt som rättelsen avser.
Om du gör en rättelse som innebär att du ska få tillbaka pengar för en tidigare period, ska du ändå betala in summan som framgår under ”ytterligare belopp att betala” när du lämnat in deklarationen. En utbetalning av ett belopp efter rättelse av en tidigare deklaration görs till det bankkonto du anmält vid registrering.
Du kan inte rätta en deklaration i e-tjänsten One Stop Shop om det har gått mer än tre år från dagen då du skulle ha lämnat den ursprungliga deklarationen. För att rätta en deklarationsperiod som är äldre än tre år måste du kontakta det aktuella konsumtionslandet och undersöka om det är möjligt att begära omprövning enligt deras nationella regler.
Om du upphör att använda de särskilda ordningarna ska den sista deklarationen lämnas in till den medlemsstat som var identifieringsland vid det tillfälle du upphörde att använda de särskilda ordningarna. Detsamma gäller om du har uteslutits eller bytt identifieringsland. Om du vill rätta en deklaration efter att du har slutat redovisa genom de särskilda ordningarna, är det konsumtionslandets regler som gäller.
Om du gör en rättelse på grund av att du har sänkt priset eller att du har gjort en kundförlust på en försäljning ska rättelsen göras i deklarationen för den redovisningsperiod när sänkningen av priset eller kundförlusten enligt god redovisningssed har bokförts eller skulle ha bokförts. Uppgifterna för rättelsen lämnas i den del av deklarationen som avser rättelser av tidigare lämnade deklarationer. Du ska då ange vilken redovisningsperiod som rättelsen avser, det vill säga den period då den ursprungliga fakturan har redovisats.
Om rättelsen gäller en försäljning som du har redovisat i en deklaration för mer än tre år sedan måste du kontakta det aktuella konsumtionslandet och undersöka om det är möjligt att begära omprövning enligt deras nationella regler.
Om du har ställt ut en ändringsfaktura (till exempel en kreditnota) med anledning av att du felaktigt har debiterat moms, ska du redovisa ändringsfakturan i den period som den har utfärdats i. Uppgifterna för rättelsen lämnas i den del av deklarationen som avser rättelser av tidigare lämnade deklarationer. Du ska då ange vilken redovisningsperiod som rättelsen avser, det vill säga den period då den ursprungliga fakturan har redovisats.
Du kan inte rätta en MOSS-deklaration i e-tjänsten One Stop Shop. För att rätta en MOSS-deklaration måste du kontakta det aktuella konsumtionslandet och undersöka om det är möjligt att begära omprövning enligt deras nationella regler.
På Rättslig vägledning Deklaration och betalning – från och med den 1 juli 2021 kan du läsa mer om hur du gör för att rätta en OSS/MOSS-deklaration.
I dina räkenskaper måste det finnas underlag för de försäljningar som du redovisar i OSS. Är du en representant gäller att du ska ha denna information för varje företag du företräder. Räkenskaperna ska vara så detaljerade att Skatteverket kan avgöra om de uppgifter du har lämnat i din deklaration är korrekt redovisade. Om Skatteverket begär det ska du eller din representant göra dokumentationen tillgänglig elektroniskt.
På begäran från Skatteverket eller skattemyndigheten i köparens land måste du omgående kunna göra uppgifterna tillgängliga för kontroll. Underlagen ska bevaras i tio år efter utgången av året då transaktionen som underlaget gäller genomfördes.
Även plattformsföretag ska föra räkenskaper över sina försäljningar.
På Rättslig vägledning kan du läsa mer om ändring av identifieringsland, återkallelse av identifieringsbeslut och förfarande kring identifieringsbeslut, deklaration och betalning.
På Tullverkets webbplats kan du läsa mer om hur du hanterar tulldeklarationen vid tillämpning av importordningen – IOSS.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.