Har du lämnat felaktiga uppgifter i en periodisk sammanställning ska du lämna en rättelse för samma period. Vad som händer om en uppgift är felaktig samt hur och var du rättar kan du läsa mer om nedan
Om du har lämnat felaktiga uppgifter kan du rätta Periodisk sammanställning via e-tjänsten Periodisk sammanställning för moms.
Om du fått en fråga från oss kan du besvara den i e-tjänsten Periodisk sammanställning för moms. Enskild näringsidkare, firmatecknare eller VD kan använda tjänsten direkt utan att först göra en anmälan. Vill du att ett ombud ska svara på frågan åt dig ska behörig firmatecknare anmäla ombud via tjänsten Ombud och behörigheter.
Om du upptäcker att du har lämnat felaktiga uppgifter i en periodisk sammanställning ska du lämna en ny periodisk sammanställning för samma period så fort som möjligt.
Du rättar via e-tjänsten Periodisk sammanställning för moms. Om du saknar möjlighet att lämna din rättelse via e-tjänsten beställer du en ny blankett via tjänsten Beställ blanketter.
Du behöver bara fylla i de rader som ska rättas. Rader som du tidigare har redovisat och som inte behöver ändras kommer att ligga kvar oförändrade.
Om du behöver ändra det belopp du tidigare redovisat för ett VAT-nummer rättar du detta genom att redovisa det totala beloppet för perioden, det vill säga inte enbart den mellanskillnad du önskar justera. Den rättade raden kommer att ersätta den tidigare lämnade raden med samma VAT-nummer.
Om en tidigare redovisad uppgiftsrad ska tas bort, anger du 0 kronor som värde för det VAT-numret i den ruta där du tidigare angett ett belopp. Om den strukna raden ska ersättas med ett annat VAT-nummer rättar du detta genom att dessutom lägga till en ny rad med de nya uppgifterna.
Om du upptäcker att du inte redovisat all försäljning som skett för perioden ska du lämna en ny periodisk sammanställning och redovisa de tillkommande uppgifterna. Du ska inte skicka in tidigare lämnade uppgifter igen, de nya uppgifterna läggs samman med det du tidigare skickat in.
Tänk på att du kan behöva rätta din momsdeklaration också. Beloppen som redovisas i periodisk sammanställning ska stämma överens med de belopp som redovisas i momsdeklarationen.
När vi har tagit emot din periodiska sammanställning kontrollerar vi att de uppgifter du har redovisat uppfyller vissa formella krav samt om redovisade VAT-nummer var giltiga under perioden i fråga.
Du får en fråga från oss ifall ett VAT-nummer:
Om du är ansluten till en digital brevlåda kommer vi skicka frågan dit. I annat fall skickar vi frågan med vanlig post.
Du svarar på frågan via e-tjänsten Periodisk sammanställning för moms. I e-tjänsten får du interaktiv hjälp så att du på ett enkelt sätt kan skicka in din rättelse. Enskild näringsidkare, firmatecknare eller VD kan använda tjänsten direkt utan särskild anmälan. Vill du istället att ett ombud ska rätta åt dig ska behörig firmatecknare anmäla ombud via tjänsten Ombud och behörigheter. Du kan även anmäla ombud via blankett SKV 4774.
Du kan också svara på den svarsblankett du, i det fall du saknar en digital brevlåda, har fått hemskickad. Om du behöver svara på papper men inte har fått en svarsblankett hemskickad får du kontakta Skatteverket.
Tänk på att du kan behöva rätta din momsdeklaration också. Beloppen som redovisas i periodisk sammanställning ska stämma överens med de belopp som redovisas i momsdeklarationen.
För att undvika frågor om ogiltiga VAT-nummer samt risken att bli påförd moms på grund av att din köpare inte var momsregistrerad när din försäljning skedde ska du alltid kontrollera din köpares VAT-nummer redan när du ställer ut din faktura.
Om du väljer att rätta de felaktiga uppgifterna i e-tjänsten Periodisk sammanställning för moms kommer du att få interaktiv hjälp. Om du saknar möjlighet att rätta i e-tjänsten och istället väljer att rätta uppgifterna på papper finns de vanligaste felen och hur du gör för att rätta dem beskrivna nedan.
I den periodiska sammanställningen ska värdet för ett VAT-nummer enbart redovisas på en rad. Om du haft flera försäljningar inom samma period till samma VAT-nummer ska du alltså inte dela upp dessa på olika rader utan du ska redovisa periodens totala värde på en rad.
Om du redovisat samma VAT-nummer på flera rader ska du ändra tidigare redovisat belopp på en av raderna till det totala belopp som gäller samtliga rader där VAT-numret redovisats. För övriga rader med samma VAT-nummer anger du 0 kr där du tidigare redovisat ett belopp.
Ett VAT-nummer ska vara uppbyggt på ett särskilt sätt för att följa det angivna EU-landets regelverk och vara formellt korrekt. VAT-numret består av landskoden med två bokstäver, följd av upp till tolv tecken.
Om du redovisat ett VAT-nummer som inte följer det bestämda regelverket ska du kontrollera av vilken anledning det VAT-nummer du redovisat är felaktigt. Därefter fyller du i det korrekta VAT-numret. Du behöver inte ange beloppet igen.
För att den periodiska sammanställningen ska vara komplett ifylld måste värdet av försäljningen eller överföringen anges. Om du inte redovisat något belopp för ett angivet VAT-nummer, eller om Skatteverket saknar möjlighet att tyda det, måste du komplettera med denna uppgift.
Om du redovisat ett VAT-nummer utan att ett belopp redovisas på raden, eller om beloppet inte varit möjligt att tyda, fyller du i beloppet i den aktuella kolumnen för värdet av varor, trepartshandel eller tjänster. Du behöver inte fylla i VAT-numret igen.
Om en tidigare redovisad uppgiftsrad ska strykas och därmed tas bort helt, anger du 0 kronor som värde för det VAT-numret i den ruta där du tidigare angett ett belopp.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.