Du som säljer varor och vissa tjänster till privatpersoner som bor i ett annat EU-land kan få redovisa och betala moms genom någon av de särskilda ordningarna. För detta behöver du lämna en ansökan till oss.
Om du har försäljning till icke beskattningsbara personer, till exempel privatpersoner, i ett annat EU-land kan du behöva registrera dig för moms i det EU-landet. För att underlätta redovisning och betalning kan du i stället ansöka om att få redovisa moms i ett och samma land även om köparna finns i olika länder.
Du som är en beskattningsbar person, till exempel ett företag, kan lämna en ansökan om att få redovisa och betala moms genom någon av de tre särskilda ordningarna
Omfattningen av de särskilda ordningarna (Rättslig vägledning) Länk till annan webbplats.
Det är frivilligt att lämna en ansökan. Du ansöker i e-tjänsten One Stop Shop (OSS). I e-tjänsten kan du registrera dig och redovisa och betala moms i ett och samma land även om köparna finns i olika EU-länder. När du blivit registrerad får du ett identifieringsbeslut med ett identifieringsnummer.
Om det är ett svenskt företag använder du e-tjänsten One Stop Shop (OSS). Om företaget har sitt säte utanför EU ska du använda e-tjänsten One Stop Shop (OSS) non-EU traders.
Du ska inte ansöka om att bli registrerad enligt de särskilda ordningarna om du bara säljer till beskattningsbara personer, till exempel företag.
Försäljning till andra EU-länder
Syftet med att redovisa moms genom de särskilda ordningarna är att underlätta redovisning och betalning av moms om ditt företag inte är etablerat i konsumtionslandet. Du är oftast etablerad i det land som du har sätet för din verksamhet. Konsumtionslandet är det EU-land där varan eller tjänsten är såld och dit du ska betala momsen.
När du säljer varor och tjänster till privatpersoner i ett annat EU-land kan du behöva registrera dig och redovisa moms i köparens land. För att du ska slippa registrera dig för moms i varje EU-land där du har köpare kan du välja att använda de särskilda ordningarna och registrera dig i ett enda land för redovisning och betalning av moms. Om du registrerar dig i Sverige får du använda e-tjänsten One Stop Shop (OSS) för din redovisning och betalning av moms.
När du är registrerad för OSS ska du ta ut moms på det du säljer med den momssats som gäller i konsumtionslandet. Därför måste du ta redan på vilken momssats varan eller tjänsten har i konsumtionslandet, det vill säga där köparen finns.
Sök momssats på såld vara eller tjänst hos Europeiska kommissionen
Du kan använda de särskilda ordningarna om ditt företag:
Det finns två typer av distansförsäljning av varor, unionsintern distansförsäljning av varor och distansförsäljning av varor importerade från ett land utanför EU. Ett vanligt exempel på distansförsäljning är e-handel med varor till privatpersoner.
Unionsintern distansförsäljning innebär försäljning av varor som transporteras av säljaren eller för dennes räkning från ett EU-land till ett annat EU-land till en köpare som inte är en beskattningsbar person.
Distansförsäljning av varor importerade från ett land utanför EU innebär försäljning av varor som transporteras av säljaren eller för dennes räkning från ett land utanför EU till en köpare i ett EU-land som inte är en beskattningsbar person.
Försäljning av varor som är nya transportmedel eller ingår i en monteringsleverans omfattas inte av reglerna om distansförsäljning.
En stor del av distansförsäljningen av varor sker genom användningen av ett elektroniskt gränssnitt, till exempel en marknadsplats, plattform, portal eller liknande. Ett företag som möjliggör försäljningar av varor via ett sådant elektroniskt gränssnitt kallas för ett plattformsföretag. Möjliggör innebär att en säljare erbjuder varor till försäljning via det elektroniska gränssnittet. Genom det elektroniska gränssnittet kommer köparen och säljaren i kontakt med varandra och det leder till en leverans av varor. Då är det plattformsföretaget som anses vara den som utför leveransen till köparen och blir skyldig att redovisa momsen på försäljningen.
Ett plattformsföretag kan vara etablerat inom EU eller i ett land utanför EU och kan tillämpa unionsordningen eller importordningen.
Ett plattformsföretag som möjliggör försäljning av varor inom EU från en beskattningsbar person som inte är etablerad i EU till någon som inte är en beskattningsbar person, anses ha köpt in och sålt varan vidare. Under dessa förutsättningar kan ett plattformsföretag tillämpa unionsordningen.
Ett plattformsföretag som möjliggör distansförsäljning av varor importerade från ett land utanför EU i försändelser med ett verkligt värde på högst 150 euro anses ha köpt in och sålt varan vidare. Under dessa förutsättningar kan ett plattformsföretag tillämpa importordningen.
Om du har distansförsäljning av varor och försäljning av telekommunikationstjänster, sändningstjänster och elektroniska tjänster till privatpersoner i ett annat EU-land kan du välja att beskattas för försäljningen i Sverige om du är etablerad i Sverige. Det gäller om försäljningen är lägre än tröskelvärdet 10 000 euro (99 680 svenska kronor) per år. Då tar du ut svensk moms och redovisar i den vanliga momsdeklarationen.
I det så kallade tröskelvärdet på 99 680 kronor ska du räkna med all unionsintern distansförsäljning av varor samt försäljning av telekommunikationstjänster, radio- och tv-sändningar och elektroniska tjänster som du har till andra EU-länder. Tröskelvärdet får inte vara högre än 99 680 kronor under innevarande kalenderår och inte heller under föregående kalenderår. Ett tröskelvärde är en beloppsgräns.
Tröskelvärde vid försäljning till icke beskattningsbara personer i andra EU-länder
Om försäljningen är högre än tröskelvärdet ska den beskattas i det land och med den momssats som gäller i landet där köparen finns. Då måste du antingen registrera dig för moms i det EU-land där köparen finns eller ansöka om att få använda unionsordningen. Om du använder unionsordningen ska du redovisa försäljningen i e-tjänsten One Stop Shop (OSS).
Om din försäljning är lägre än tröskelvärdet kan du frivilligt ansöka om att få använda unionsordningen. Då beskattas försäljningen i det land och med den momssats som gäller i landet där köparen finns. Du redovisar försäljningen i e-tjänsten One Stop Shop (OSS).
Du som vill redovisa och betala moms enligt någon av ordningarna behöver ansöka om det i ett EU-land. Landet där du registrerar dig för OSS blir din så kallade identifieringsstat. Om du registrerar ditt företag för OSS i Sverige blir Sverige identifieringsstat.
I vissa situationer kan du behöva använda flera särskilda ordningar.
Du kan välja att göra din ansökan till Skatteverket om ditt företag har sätet för sin ekonomiska verksamhet eller ett fast etableringsställe här i Sverige. Om ansökan gäller redovisning enligt importordningen är det i vissa fall företagets representant som ska göra den.
Även om ditt företag saknar etablering inom EU, kan du ansöka om registrering hos Skatteverket om du vill redovisa enligt tredjelandsordningen. Registreringen blir giltig för all försäljning av tjänster till köpare i andra EU-länder.
Ditt företag kan ansöka om att använda någon av de särskilda ordningarna trots att du inte har börjat med någon försäljning av tjänster eller distansförsäljning av varor. Du måste inte heller i förväg veta i vilka EU-länder du kommer ha försäljning. Det räcker att du har en avsikt att genomföra distansförsäljning av varor eller sälja tjänster till icke beskattningsbara personer inom EU för att ansöka om registrering.
Om vi kan godta din ansökan får du ett beslut från Skatteverket. Beslutet innebär att ditt företag måste redovisa och betala moms enligt någon av de särskilda ordningarna. Om ansökan gäller importordningen och företaget företräds av en representant, beslutar Skatteverket att representanten ska redovisa och betala momsen.
Skatteverket kan inte registrera ditt företag för redovisning enligt de särskilda ordningarna om det finns något hinder mot det. Det kan till exempel vara att företaget redan har ett beslut om en sådan registrering i ett annat EU-land.
Hinder mot identifieringsbeslut (Rättslig vägledning) Länk till annan webbplats.
Företag som inte är etablerade inom EU kan använda tredjelandsordningen när de säljer momspliktiga tjänster inom EU.
Om följande villkor är uppfyllda kan Skatteverket besluta att registrera ditt företag för redovisning enligt tredjelandsordningen:
I ansökan till Skatteverket ska du lämna följande uppgifter om företaget:
Om ditt företag uppfyller villkoren för att redovisa moms enligt tredjelandsordningen, får du ett identifieringsbeslut från Skatteverket. Tillsammans med beslutet får du också ett så kallat identifieringsnummer. Numret är inte ett momsregistreringsnummer (VAT-nummer) .
Identifieringsnumret för tredjelandsordningen är uppbyggt så här:
EU123456789
Du kan använda unionsordningen om ditt företag
För att ditt företag ska få använda unionsordningen när det redovisar försäljning av tjänster, måste följande krav vara uppfyllda:
För att ditt företag ska få använda unionsordningen när det redovisar unionsintern distansförsäljning av varor, måste följande krav vara uppfyllda:
För att ditt företag ska få använda unionsordningen när det redovisar försäljning av varor där försändningen eller transporten av varorna påbörjas och avslutas i samma EU-land, måste följande krav vara uppfyllda:
I ansökan till Skatteverket ska du lämna följande uppgifter om företaget:
Om ditt företag uppfyller villkoren för att redovisa moms enligt unionsordningen, får du ett identifieringsbeslut från Skatteverket. Tillsammans med beslutet får du ett så kallat identifieringsnummer, men bara om företaget inte redan har ett momsregistreringsnummer. Om företaget har ett momsregistreringsnummer sedan tidigare, ska det även användas som identifieringsnummer för unionsordningen.
Du kan använda importordningen om följande förutsättningar är uppfyllda:
Ett företag som inte har etablering inom EU eller i ett land som anges i den genomförandeakt som antas av EU-kommissionen, måste ha en representant. All redovisning enligt den särskilda ordningen sker då genom representanten. En representant är en person eller ett företag som är etablerat inom EU och har utsetts ansvarig att fullgöra företagets skyldigheter att redovisa och betala moms enligt importordningen för företagets räkning.
Företaget får bara ha en representant.
Om ditt företag inte behöver ha en representant, ska du lämna följande uppgifter om företaget i ansökan till Skatteverket:
Om representanten ska få använda importordningen för företagets räkning, måste representanten lämna följande uppgifter om sig själv i ansökan till Skatteverket:
I ansökan ska representanten dessutom lämna följande uppgifter för varje företag som representanten ska företräda:
Skatteverket tilldelar ditt företag ett särskilt identifieringsnummer vid ansökan om att använda importordningen. Om ditt företag har en representant får representanten ett eget identifieringsnummer. Representanten får ett identifieringsnummer för varje företag det företräder. Identifieringsnumret ska bara användas för tillämpning av importordningen.
Representanten ska redovisa enligt importordningen för varje företag de representerar och redovisningen sker under varje företags egna identifieringsnummer. Redovisningen får bara gälla försäljning som omfattas av importordningen.
Identifieringsnumret för importordningen är uppbyggt så här:
IM1234567890
En representants identifieringsnummer för importordningen är konstruerat så här:
IN1234567890
Ett plattformsföretag ska ange sitt identifieringsnummer till samtliga underliggande leverantörer. Om plattformsföretaget inte gör detta kan Tullverket ta ut moms vid importen.
Identifieringsnumret för importordningen är tillgängligt för alla tullmyndigheter inom EU för kontroll av numrets giltighet.
Om ett företag byter representant måste företaget ansöka om ett nytt identifieringsnummer via den nya representanten. Det gamla identifieringsnumret ska meddelas till identifieringsstaten i samband med att den nya representanten ansöker om ett nytt identifieringsnummer för företagets räkning. Detta gäller också i de fall representanten byter identifieringsstat.
Tidpunkten då ditt företag ska börja redovisa beror på vilken av de särskilda ordningarna som företaget använder.
Du ska redovisa enligt tredjelandsordningen och unionsordningen från och med den första dagen i kalenderkvartalet efter det att ansökan kom in till Skatteverket.
Om ditt företag säljer varor eller tjänster redan innan ansökningsdatumet, gäller ordningen från första försäljningsdagen. Det gör den om varorna eller tjänsterna ska omfattas av tredjelands- eller unionsordningen och under förutsättning att du lämnar ansökan till Skatteverket senast den tionde dagen i månaden efter första försäljningen. Om ansökan kommer in för sent kan ditt företag bli skyldigt att registrera sig och betala moms i länderna det säljer till, förutsatt att försäljningen är högre än tröskelvärdet på 99 680 kronor.
Ansökan den 1 januari
Om företaget ansöker om registrering den 1 januari gäller den särskilda ordningen från och med den 1 april.
Ansökan den 31 mars
Om företaget ansöker om registrering den 31 mars gäller den särskilda ordningen från och med den 1 april.
Nystartad verksamhet den 15 december
Alternativ 1: Företaget ansöker om registrering den 10 januari året efter första försäljningen, alltså år 2. Företaget ska använda den särskilda ordningen från och med den 15 december år 1 när företaget gör sin första försäljning av de elektroniska tjänsterna.
Alternativ 2: Företaget ansöker om registrering den 20 januari året efter första försäljningen, alltså år 2. Företaget ska använda den särskilda ordningen från och med den 1 april år 2. För tiden 15 december år 1–31 mars år 2 ska företaget redovisa och betala moms i de länder där köparna är bosatta eller stadigvarande vistas. Företaget måste därför momsregistrera sig i dessa länder.
Importordningen gäller från och med dagen då företaget eller företagets representant tilldelas identifikationsnumret för importordningen.
Du ska meddela oss ändringar eller om du inte vill använda en ordning längre.
Du ska meddela oss om något ändras som påverkar företagets förutsättningar att få använda den särskilda ordningen. Det ska du också göra om någon av uppgifterna du lämnade vid registreringen ändras. Om företaget har en representant, är det den personen som ska meddela förändringen.
Meddela ändringen till Skatteverket i e-tjänsten OSS senast den tionde dagen i månaden efter ändringen.
Du får när som helst besluta att du inte längre vill använda en ordning. Det gäller även om du fortsätter att sälja varor eller sådana tjänster som i och för sig omfattas av den särskilda ordningen. Avregistrering gör du i e-tjänsten OSS.
Om du inte längre vill använda tredjelandsordningen eller unionsordningen ska du meddela oss senast 15 dagar före utgången av kalenderkvartalet som är före det kalenderkvartal du vill sluta använda ordningen. Efter upphörandet, som gäller från och med den första dagen i nästa kalenderkvartal, gäller de allmänna reglerna för redovisningen.
Om du inte längre vill använda importordningen ska du meddela oss senast 15 dagar före utgången av månaden som är före den månad du vill upphöra använda ordningen. Upphörandet gäller från och med den första dagen i nästa månad. Du får inte använda ordningen för försäljningar från den dagen. Om företaget har en representant, är det den personen som ska anmäla avregistreringen.
Om du upphör att använda de särskilda ordningarna ska du lämna in den sista deklarationen till den medlemsstat som var identifieringsstat vid det tillfälle du upphörde att använda de särskilda ordningarna. Detsamma gäller om du blivit utesluten eller bytt identifieringsstat.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.