På den här sidan får du vägledning i hur du fyller i fastighetsdeklarationen för industrienheter. Du deklarerar enkelt i vår e-tjänst.
Använd din e-legitimation, till exempel Mobilt bank-id, för att logga in och signera deklarationen. Du kan också deklarera på pappersblankett.
Skicka in din fastighetsdeklaration senast den 1 november 2024.
Ett förslag till nytt taxeringsvärde skickas endast ut vid en allmän eller förenklad fastighetstaxering som sker vart sjätte år.
Om alla uppgifter i förslaget stämmer, behöver du inte skicka in något till Skatteverket. Då lämnar du ditt tysta godkännande till förslaget.
Behöver du ändra någon av Skatteverkets förifyllda uppgifter, vid den allmänna fastighetstaxeringen, ber vi dig att göra din ändring senast den 1 november 2024.
Ändringen kan du göra i e-tjänsten eller på pappersblankett som du skriver under och skickar in till Skatteverkets inläsningscentral. Om du gör några ändringar via Skatteverkets e-tjänst får du en kvittens på alla uppgifter du skickat in.
Skatteverket skickar ett beslut om fastighetens taxering till din digitala brevlåda i mitten av juni taxeringsåret. Om du inte är ansluten till en digital brevlåda skickar Skatteverket ett beslut med posten i slutet av juni taxeringsåret. Om ni är flera delägare får alla varsitt beslut.
I rutan Information till dig anges vilka uppgifter Skatteverket saknar och vilka du behöver lämna.
Ändra och lämna nya uppgifter i deklarationen senast den 1 november 2024. Detta kan du göra i e-tjänsten eller på pappersblankett som du skriver under och skickar in till Skatteverkets inläsningscentral. Om du deklarerar via Skatteverkets e-tjänst får du en kvittens på alla uppgifter du skickat in.
Skatteverket skickar ett beslut om fastighetens allmänna taxering 2025 till din digitala brevlåda i mitten av juni 2025. Om du inte är ansluten till en digital brevlåda skickar vi ett beslut med posten i slutet av juni 2025. Om ni är flera delägare får alla varsitt beslut.
Deklarera din industrienhet i e-tjänsten Fastighetsdeklaration, industri.
Om du inte använder e-tjänsten fyller du i pappersblanketten, skriver under och skickar den till Skatteverkets inläsningscentral. Adressen hittar du på blankettens första sida.
Om du har flera byggnader på din fastighet, deklarerar du varje byggnad för sig. Om du behöver fler blanketter kan du ringa Skatteupplysningen.
Du som vill deklarera på pappersblankett kan få vägledning med det genom att läsa om de olika delarna i fastighetsdeklarationen
För industribyggnader finns det två olika värderingsmodeller för att beräkna byggnadsvärdet: avkastningsberäkning och produktionskostnadsberäkning. Du kan inte själv fritt välja värderingsmodell, utan det avgörs av bestämmelserna i fastighetstaxeringslagen.
Exempel på byggnader som ska deklareras som produktionskostnadsberäknad industribyggnad:
Deklarerar du i e-tjänsten kan du enkelt lägga till en sådan byggnad. Den kallas för Industribyggnad, produktionskostnadsberäknad.
Deklarerar du på papper heter blanketten Bilaga IP. Du kan redovisa två byggnader eller byggnadskonstruktioner per IP-bilaga. Om du har fler sådana byggnadskonstruktioner än du fått bilagor för, och inte kan använda e-tjänsten, kan du beställa fler bilagor genom att ringa Skatteupplysningen.
Du som har en avkastningsberäknad industribyggnad ska fylla i lokalarea för industrikontor, lager m.m. respektive produktionslokaler. Här finns exempel på hur du kategoriserar dina lokaler.
Som industrikontor räknas kontor, men också personalutrymmen, personalmatsalar, laboratorielokaler och bostadslägenheter i en industribyggnad.
Som lager m.m. räknas lager, förråd och garageutrymmen i en industribyggnad.
Som produktionslokaler räknas lokaler inrättade för produktion, verkstad, service och liknande.
Återanskaffningskostnad är vad det skulle ha kostat att bygga din industribyggnad år 2023, inklusive kostnader för maskinell utrustning som räknas som byggnadstillbehör. Skatteverket behöver värdet för att fastställa byggnadsvärdet.
Du kan räkna ut kostnaden på två olika sätt:
Fyll i årtal och kostnad för eventuella nyinvesteringar. Lämna uppgift om kostnaden för utrustning du kasserat under Övriga uppgifter i fastighetsdeklarationen. Om det är första gången du deklarerar byggnaden, fyller du i dina kostnader för att bygga den och vilket år du hade kostnaderna. I beräkningen ska du ta med kostnaden för:
Om du saknar faktisk kostnad kan återanskaffningskostnaden i stället beräknas med hjälp av schabloner. Här finner du de tabeller som ska användas vid beräkningen. Observera att torn och master har en egen tabell.
Takhöjd | Oisolerad byggnad | Isolerad byggnad med enkel standard | Isolerad byggnad med normal standard | Isolerad byggnad med hög standard |
---|---|---|---|---|
< 6 m | 4 300–6 800 | 9 400–16 100 | 14 400–21 200 | 18 600–26 300 |
6–12 m | 5 100–7 700 | 14 400–21 200 | 19 500–26 300 | 22 900–33 000 |
> 12 m | inget värde | 19 500–26 300 | 23 700–31 300 | 26 300–39 800 |
För normala industrikontor bör erfarenhetstal om 19 200- till 26 600 kr/kvm bruttoarea användas.
Typ av konstruktion | Erfarenhetstal i 2023 års kostnadsnivå (kr) |
---|---|
Torn (konstruktion utan stagning) | 1 060 000 |
Mast (konstruktion med stagning) | 1 180 000 |
Om din byggnad är en silo för torkning och lagring av spannmål, beräknar du återanskaffningskostnaden genom att multiplicera antalet lagringston med 4 500 kronor. Med lagringston avses ton vete med en densitet på 0,78.
Om du inte har börjat bygga före den 1 januari 2025 skriver du det under rubriken Lämna övriga uppgifter. Skriv också vilket år du planerar att börja bygga.
Om du har börjat bygga men inte blivit klar senast den 1 januari 2025, gör du så här:
Kostnad | Ska den räknas med? |
---|---|
Arbetskostnad för att uppföra byggnaden, installation | Ja |
Byggledning | Ja |
Byggnadsmaterial | Ja |
Nyckelfärdig byggnad, en byggnad från en leverantör eller liknande | Ja |
Projektering av byggnad, arkitekt eller liknande | Ja |
Kostnad | Ska den räknas med? |
---|---|
Anslutning till kommunalt vatten och avlopp och liknande | Nej |
Bygglovskostnader | Nej |
Geologiska utredningar av marken | Nej |
Inköp av mark, lagfart eller liknande | Nej |
Markarbeten | Nej |
Projektering av mark och liknande | Nej |
Rivningskostnader, rivning av en tidigare byggnad | Nej |
Verktyg, penslar, skyddskläder eller liknande | Nej |
Om din byggnad blir klar senast den 1 januari 2025 ska du inte ange kostnaden för nybyggnationen. Gör i stället så här:
Om du inte har börjat bygga om eller till innan den 1 januari 2025, skriver du det under rubriken Lämna övriga uppgifter. Skriv också vilket år du planerar att börja bygga om eller till.
Om du har börjat bygga om eller till men inte blivit klar senast den 1 januari 2025, skriver du det under Lämna övriga uppgifter. Skriv också vilket år byggnaden blir klar att börja användas. Du ska inte ta upp kostnaderna i denna deklaration.
Om din om- eller tillbyggnad blivit klar senast den 1 januari 2025 gör du så här:
Som industritillbehör räknas maskiner och annan utrustning som du som fastighetsägare har tillfört fastigheten för att använda i verksamheten. I fastighetsdeklarationen behöver du inte lämna uppgifter om vilka industritillbehör som finns, utan bara fylla i om det finns eller inte.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.