-
Vad är en bouppteckning?
En bouppteckning är en handling som visar vem som har rätt att företräda ett dödsbo. En registrerad bouppteckning krävs bland annat för att avsluta bankkonton och för att söka lagfart för en fastighet.Om den avlidna vid sin död hade hemvist (bodde) i Sverige ska en bouppteckning normalt göras och lämnas in till Skatteverket. En bouppteckning kan göras privat eller med hjälp av till exempel en begravningsbyrå eller en jurist. Det är i första hand den dödsbodelägare som har hand om den avlidnas egendom som är ansvarig för att en bouppteckning görs. Blankett och broschyr för bouppteckning finns att ladda ner från Skatteverkets webbplats.
-
När kan man göra en dödsboanmälan istället för en bouppteckning?
Om den avlidnas tillgångar inte räcker till annat än begravningskostnader och andra utgifter med anledning av dödsfallet finns i vissa fall en möjlighet för socialnämnden i den avlidnas hemkommun att göra en dödsboanmälan. Dödsboanmälan ersätter i så fall bouppteckningen. Kontakta socialnämnden i berörd kommun för mer information.
-
Vad händer när jag har skickat in bouppteckningen?
När bouppteckningen kommer in till Skatteverket läggs den på kö i väntan på handläggning. Kötiden kan variera. Ärendena handläggs i den ordning de kommer in till Skatteverket och vi beviljar inte förtur. Skatteverket skickar inte ut någon bekräftelse på att vi har mottagit bouppteckningen. När Skatteverket har granskat och registrerat bouppteckningen skickar vi tillbaka originalet till ingivaren.
-
Behöver alla träffas för att vi ska kunna göra en bouppteckning?
Alla behöver inte träffas. Däremot ska alla vara kallade till förrättningen (mötet). Det är möjligt att närvara vid mötet till exempel via högtalartelefon eller videokonferens. Är någon inte närvarande måste ett bevis om att hen har varit kallad till mötet (ett kallelsebevis) eller en fullmakt för någon att företräda personen bifogas.
-
Vad behöver jag skicka in för handlingar till Skatteverket?
- Bouppteckningen i original samt en bestyrkt kopia.
- Finns följande ska det skickas in tillsammans med bouppteckningen:
- Testamente i original alternativt en bestyrkt kopia.
- Godkännande av testamente.
- Kallelsebevis.
- Fullmakter.
- Arvsavstående och liknande.
- God mans förordnande och liknande.
Kontoutdrag och fakturaunderlag behöver inte bifogas bouppteckningen.
-
Var hittar jag mer ingående information om hur man upprättar en bouppteckning?
I broschyren SKV 461 och blankett SKV 4600 kan du läsa om hur man upprättar en bouppteckning. I Skatteverkets rättsliga vägledning kan du hitta mer information om bouppteckningar.
-
Vad händer efter att bouppteckningen har blivit registrerad?
Efter att bouppteckningen är registrerad kan dödsboet avvecklas genom ett arvskifte. Ett arvskifte är ett privat avtal mellan samtliga delägare i ett dödsbo. Skatteverket svarar inte på frågor rörande arvskiften.