Lördag 22 februari kan störningar och avbrott förekomma på Skatteverkets e-tjänster på grund av underhållsarbete.
I tjänsten Mina inkomstuppgifter kan du löpande under året se de inkomstuppgifter som din arbetsgivare och andra utbetalare lämnat till Skatteverket. Om du behöver ett underlag som visar dina inkomster tidigare år, kan du ladda ner beslutade skatteuppgifter genom att logga in på Mina sidor.
I tjänsten Mina inkomstuppgifter finns de uppgifter Skatteverket fått om din inkomst. Du kan få en sammanställning för ett visst år eller för en viss utbetalare. Du kan också skriva ut eller spara uppgifterna.
Genom att logga in på Mina sidor kan du själv ladda ner beslutade skatteuppgifter. Du hittar dem under Skatter och deklarationer. Du kan välja offentliga eller fullständiga uppgifter och om du vill ha dem på svenska eller engelska.
I tjänsten Mina inkomstuppgifter finns de uppgifter som olika utbetalare lämnat till Skatteverket. En del uppgifter får vi varje månad och en del uppgifter kommer en gång per år.
Ersättning från din arbetsgivare, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan eller annan utbetalare som Skatteverket får på en individuppgift varje månad.
Ersättning från utbetalare som lämnar kontrolluppgift där de redovisar din totala ersättning för året. När uppgifterna syns i tjänsten beror på när utbetalaren skickar in kontrolluppgiften. Det kan till exempel gälla dig som:
Ersättning du har fått för arbete åt en privatperson eller ett dödsbo som de har redovisat på en förenklad arbetsgivardeklaration.
Ersättning du fått från vissa digitala plattformar för att du:
Om Skatteverket helt eller delvis bortser från en av dina individuppgifter i ett beslut markerar vi den. Det gör vi om en utredning visar att du inte utfört arbete och fått den lön som företaget redovisat.
Markeringen visar de myndigheter och arbetslöshetskassor som hämtar in individuppgiften att Skatteverket fattat ett annat beslut om skatter och avgifter än de som företaget redovisat.
Om du har haft kapitalinkomster, exempelvis räntor och utdelning, finns inte de inkomsterna i vår e-tjänst. De uppgifterna får du från den som har betalat ut inkomsten.
Uppgifterna vi fått om dina kapitalinkomster kommer att finnas med i din inkomstdeklaration.
Om det finns uppgifter som inte stämmer ska du kontakta den som har lämnat uppgifterna. Om en uppgift saknas ska du kontakta den som borde ha lämnat uppgiften.
Du kan utse ett deklarationsombud om du vill att någon annan, till exempel en god man, ska kunna ta del av uppgifterna.
Har du fått ersättning för att du hyrt ut eller sålt något via nätet behöver du ta reda på om du ska redovisa ersättningen i din deklaration.
På sidan Sälja och hyra ut på nätet finns mer information om vilka regler som gäller.
Om en kommun, bank, hyresvärd eller liknande ber dig visa vilka inkomster du haft ett tidigare år kan du själv logga in på Mina sidor och ladda ner beslutade skatteuppgifter. Du hittar uppgifterna under Skatter och deklarationer. Där kan du välja mellan offentliga eller fullständiga uppgifter och om du vill ha uppgifterna på svenska eller engelska.
Från och med inkomstår 2023 är uppgiften om hur stor del av din beslutade förvärvsinkomst som är inkomst av tjänst och inkomst av näringsverksamhet inte längre offentlig. Det innebär att Skatteverket inte längre kan lämna ut de uppgifterna. Uppgift om din beslutade förvärvsinkomst är däremot fortfarande offentlig.
Om någon behöver information om din beslutade inkomst av tjänst eller inkomst av näringsverksamhet för inkomstår 2023 eller senare behöver du själv lämna de uppgifterna vidare. Det gör du enklast genom att ladda ner beslutade skatteuppgifter och välja fullständiga uppgifter.
Beslutade uppgifter om inkomst av tjänst och inkomst av näringsverksamhet för inkomstår 2022 och tidigare är fortfarande offentliga.