Det går inte längre att ansöka om elstöd. Ansökan stängde den 25 september 2023.
Företag med uttagspunkter i elområde 3 och 4 kunde ansöka om elstöd hos Skatteverket. Elstödet gällde framtida elkostnader hos företag men beräknades utifrån elförbrukningen 1 oktober 2021-30 september 2022.
Skatteverkets ambition är att hantera ansökningarna och betala ut pengarna så snart vi kan. För att ansökan ska hanteras snabbt krävs bland annat att alla uppgifter i din ansökan är korrekta, att ansökan är komplett, att företaget uppfyller alla förutsättningar för att ha rätt till stöd, att företaget har ett skattekonto och att företaget har anmält ett mottagarkonto för automatisk utbetalning.
Vi behöver hantera en del ansökningar manuellt, vilket tar lite längre tid eftersom vi behöver fler uppgifter från företaget för att kunna handlägga ärendet.
Skatteverket kan bevilja och betala ut elstöd fram till och med den 31 december 2023. Därefter kan Skatteverket endast bevilja elstöd enligt beslut från domstol eller om ett mål återförvisas från domstol.
Efter att Skatteverket har beslutat om elstöd sätter vi in stödet på företagets skattekonto. Om företaget då får ett överskott på skattekontot och har ett registrerat mottagarkonto betalar Skatteverket ut stödet automatiskt.
Om företaget har skatteskulder eller vissa andra skulder till stat eller kommun kommer dessa att betalas först. Det som är kvar kommer att betalas ut till det mottagarkonto som företaget har registrerat.
Det finns fall då ett överskott inte betalas ut, till exempel om det finns ett beslut om ytterligare skatt som ännu inte förfallit till betalning.
Se till att företaget har ett mottagarkonto registrerat hos Skatteverket. Du kan registrera ett mottagarkonto i e-tjänsten Skattekonto. Du kan även anmäla mottagarkonto på Bankgirots webbplats eller via blankett Skatteåterbetalning till svenskt bankkonto SKV 4802.
Begär en utbetalningsspärr om du vill behålla elstödet på skattekontot. Det gör du i e-tjänsten Skattekonto.
Om företaget saknar mottagarkonto för automatisk utbetalning kan företaget begära en utbetalning av elstödet i efterhand.
Du måste meddela Skatteverket om uppgifterna i ansökan visar sig vara felaktiga, eller om det inträffar förändringar som kan påverka rätten till elstöd eller stödets storlek. Det är viktigt att du gör det så snart du upptäcker en felaktighet eller om det blir en förändring.
Skicka de ändrade uppgifterna och företagets organisationsnummer till Skatteverket genom att mejla oss. Bedriver du enskild näringsverksamhet är organisationsnumret ditt personnummer.
Om du inte vill mejla kan du skicka brev till den här adressen:
Skatteverket
205 30 Malmö
Information om elstödet finns på rättslig vägledning.
För att se vilka uppgifter du har lämnat i en ansökan kan du logga in på Mina sidor:
Ring Skatteupplysningen för vägledning om ditt företag som bedriver säkerhetskänslig verksamhet har ansökt om elstöd men behöver meddela ändringar.
Om du vill anmäla ett elstödsombud kan du göra det via Skatteverkets e-tjänst Ombud och behörigheter. Ombudet som ditt företag har utsett kan se sina behörigheter genom att logga in på Mina sidor.
Den som har beviljats elstöd behöver vanligtvis inte betala tillbaka det eftersom det är ett stöd och inte ett lån. Om företaget har beviljats stöd som det inte har rätt till kan Skatteverket besluta att företaget ska betala tillbaka hela eller delar av stödet.
Det finns två möjligheter att få anstånd med att betala tillbaka elstödet.
Om du vill ansöka om anstånd skickar du in uppgifter nedan till Skatteverket. Det finns ingen särskild blankett. Du skickar in uppgifterna i mejl eller brev.
Om ansökan avser anstånd som är till fördel för det allmänna behöver du även ta med dessa uppgifter:
Skatteverket
205 30 Malmö
Har företaget fått elstöd ska det vanligtvis tas upp som intäkt i näringsverksamheten, som ett näringsbidrag. Om företaget delvis bedriver skattepliktig verksamhet ska den del av stödet som avser den skattepliktiga verksamheten tas upp.
Om företaget bedriver verksamhet som är helt undantagen från beskattning ska stödet inte tas upp.
I momsdeklarationen ska elstödet tas upp i ruta 42.
Om du äger en lantbruksfastighet och har en uttagspunkt för el för både hushållet och lantbruket är det bara den del av elstödet som avser elförbrukning i näringsverksamheten som ska tas upp som intäkt i näringsverksamheten.
En äkta bostadsrättsförening (privatbostadsföretag) som har fått elstöd kan välja att göra en utbetalning till föreningens medlemmar som motsvarar det elstöd som föreningen har fått utifrån den el som medlemmarna köpt från föreningen.
Skattereglerna för utbetalningen ser ut så här:
Läs mer om när och hur stödet ska tas upp i inkomstdeklarationen i Skatteverkets rättsliga vägledning.
På Bokföringsnämndens webbplats finns information om redovisning av elstöd.
Det finns flera elstöd just nu. Skatteverket ansvarar enbart för elstöd till företag och organisationer.
Energimyndigheten hanterar det riktade elkostnadsstödet till elintensiva företag.
Elkostnadsstöd för elintensiva företag ska tas upp som en intäkt i företaget och är ett näringsbidrag. Mer information om näringsbidrag finns i Rättslig vägledning.
I momsdeklarationen tar ni upp elkostnadsstödet till elintensiva företag i ruta 42.
På Bokföringsnämndens webbplats finns information om redovisning av elstöd.
Försäkringskassan betalar ut det elstöd som ges till konsumenter. Observera att det i vissa fall kan innefatta stöd till enskilda näringsidkare.
Om du har fått elstöd till konsumenter där någon del avser din näringsverksamhet är den delen ett skattepliktigt näringsbidrag. Mer information om näringsbidrag för enskild näringsverksamhet finns på vår sida om intäkter.
I momsdeklarationen tar du upp elstödet till konsumenter som avser din verksamhet i ruta 42.
På Bokföringsnämndens webbplats finns information om redovisning av elstöd.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.