Handelsbolag (HB) är en vanlig bolagsform om två eller flera vill starta ett företag tillsammans. Ett handelsbolag är en egen juridisk person. Trots det så är det ägarna som ska betala skatt om företaget går med vinst och det är ägarna som har ansvaret för eventuella skulder som bolaget inte har råd att betala.
För att starta ett handelsbolag ska ni skicka in en anmälan om att registrera bolaget. Bolaget får genom registreringen sitt namn och organisationsnummer. Ett handelsbolag måste registreras hos Bolagsverket och då blir handels-/kommanditbolagets namn skyddat i det län där företaget är registrerat. Läs vidare för mer information om hur du registrerar ert bolag.
När ert handelsbolag är registrerat kan ni ansöka om godkännande för F-skatt, momsregistrering och arbetsgivarregistrering. Enklast gör ni det i vår e-tjänst på verksamt.se. Ni kan också fylla i och skicka in blanketten Företagsregistrering.
Ett handelsbolag som bedriver försäljning av varor och tjänster måste oftast vara registrerat för moms. Momsen ska redovisas månads-, kvartals-, eller årsvis i en separat momsdeklaration.
Ett handelsbolag är både bokföringsskyldig och deklarationsskyldig. Ta reda på vad bokföringsskyldighet innebär och vad det är du förväntas bokföra.
Om handelsbolaget ska redovisa underlag för skatter och avgifter ska ni lämna in hela Inkomstdeklaration 4, annars räcker det med att ni lämnar särskilda uppgifter. Ni som delägare ska lämna en N3A-bilaga tillsammans med era privata inkomstdeklarationer, för att redovisa era respektive delar av handelsbolagets resultat.
Redan under det året då handelsbolaget får in inkomster ska ni som delägare betala preliminärskatt. Som delägare i handelsbolaget är du själv ansvarig för att betala in dina skatter och avgifter. Skatten ska du betala med lika stora belopp varje månad och kallas preliminärskatt. Denna kommer ligga till grund för ditt slutgiltiga skattebesked. Har du betalat för mycket under året kommer du få tillbaka pengar och har du betalat för lite kommer du få betala in extra.
Du som delägare i handelsbolaget måste själv betala dina socialavgifter i form av egenavgifter. Egenavgifterna ska täcka ålderspensionsavgift, sjukförsäkringsavgift och liknande och betalas in i samband med att du betalar din skatt.
Skattemässigt räknas dessa också som en kostnad för dig som delägare i handelsbolaget. Innan skatteberäkningen är klar vet du inte hur stora dina egenavgifter blir för beskattningsåret, därför får du göra ett schablonavdrag för beräknade egenavgifter med maximalt 25 procent på överskottet av näringsverksamheten. Det finns dock några undantag.
Det schablonavdrag du gör i år måste du återföra till beskattning nästa år, samtidigt som du då också får dra av de egenavgifter som du verkligen fått betala enligt slutskattebeskedet. Uppgifter om föregående års schablonavdrag för egenavgifter samt betalda egenavgifter enligt slutskattebeskedet hittar du i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 eller i specifikationen till din deklaration.
Det finns e-tjänster för dig som företagare som förenklar din uppgiftsinlämning. (1:52 min)
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.