Hyreshus deklareras vart tredje år i en allmän eller förenklad fastighetstaxering. Däremellan kan din fastighet taxeras vid en särskild fastighetstaxering. 2025 är det en allmän fastighetstaxering för hyreshusfastigheter. Alla uppgifter om fastigheten ska visa vad som gäller den 1 januari 2025.
Som hyreshus räknas byggnader med minst tre bostäder eller minst en lokal. Som bostad räknas både bostäder med hyresrätt och med bostadsrätt. Lokaler kan vara till exempel ett garage, ett kontor, en butik, en restaurang eller ett hotell.
Sådana byggnader räknas som hyreshus även om du inte hyr ut någon del av dem eller använder dem själv.
Ett hus med en eller två bostäder som saknar lokaler räknas som ett småhus, även om du hyr ut hela eller delar av det.
En ägarlägenhet taxeras som ett hyreshus. För ägarlägenheter går det dock inte att använda e-tjänsten. I stället ska du skicka in blanketten som du fått.
Det finns flera fördelar med att deklarera ditt hyreshus i e-tjänsten:
Vill du veta hur du använder e-tjänsten och hur du till exempel redovisar hyror och areor för din fastighet? Här kan du läsa mer.
Om du inte har någon faktisk hyra att redovisa kan du använda en jämförelsehyra eller genomsnittshyra.
Du kan utse ett ombud enbart för fastighetsdeklaration och även för en begränsad period.
Taxeringsvärdet för hyreshus baseras på avkastningen och vilket värdeområde fastigheten finns i.
Här är datumen som gäller för den allmänna fastighetstaxeringen 2025 (AFT25):
Du som har en digital brevlåda får ett meddelande om att du kan deklarera via e-tjänsten. Om ni är flera delägare kommer bara en av er att få meddelandet.
Skatteverkets e-tjänst Fastighetsdeklaration, hyreshus öppnar. Där kan du lämna din fastighetsdeklaration. Det är bara en av delägarna som behöver lämna in deklarationen.
Deklarationen kommer med posten till dig som inte är ansluten till en digital brevlåda. Om ni är flera delägare kommer bara en av er att få deklarationen.
Sista inlämningsdag är framflyttad från 1 till 4 november.
Om du har anslutit dig till en digital brevlåda får du
ditt beslut om fastighetstaxering digitalt.
Du som inte har en digital brevlåda får ditt beslut om fastighetstaxering med posten.
Om ni är två eller fler som äger fastigheten tillsammans skickas deklarationen endast till den av er som står som blankettmottagare. Informera därför övriga delägare om att du har fått den. Vem som helst av er kan sedan deklarera fastigheten genom att logga in med e-legitimation i e-tjänsten.
Beslutet skickas däremot ut så att varje delägare får sitt eget exemplar, med den ägda andelen angiven. Taxeringsvärdet som står i beslutet gäller för hela fastigheten.
Om du inte äger fastigheten den 1 januari 2025, behöver du inte fylla i hela fastighetsdeklarationen. Det räcker att du klickar på Meddela ägarbyte i e-tjänsten eller kryssar för Ägarbyte? på blanketten och skickar in den till Skatteverket.
Det är den som äger fastigheten den 1 januari 2025 som ska deklarera den.
Om du har köpt din fastighet före den 1 januari 2025 ska du deklarera din nya fastighet för taxeringsåret 2025. Om du inte har fått någon fastighetsdeklaration ber vi dig att logga in i e-tjänsten där din deklaration eller ditt förslag till nytt taxeringsvärde finns. Du kan även kontakta Skatteupplysningen eller den föregående ägaren.
Om du har köpt en fastighet efter den 1 januari 2025 behöver du inte deklarera fastigheten 2024 utan det kommer den föregående ägaren göra. Däremot kommer du att få ett beslut på det taxeringsvärde som fastställs för 2025.
Var en fastighet ligger har stor betydelse för värdet. Det beror på att marknadsvärdet för fastigheter skiljer sig åt mellan olika områden. Inom fastighetstaxeringen delar man därför in landet i olika geografiskt avgränsade områden, så kallade värdeområden.
Värdeområdenas geografiska utbredning och de fastighetsförsäljningar som skett inom området, kan du se i e-tjänsten Se beräkningsgrund för taxeringsvärden. I e-tjänsten kan du söka fram ett värdeområde genom att klicka dig fram i en karta, ange en specifik fastighet eller ett värdeområdesnummer.
De riktvärdekartor som visas i tjänsten har beslutats genom Skatteverkets föreskrifter SKVFS för respektive fastighetstyp och år.
Se beräkningsgrund för taxeringsvärden Länk till annan webbplats.
Du som äger en fastighet ska deklarera den vart tredje eller vart sjätte år. Det kallas allmän eller förenklad fastighetstaxering.
De år som det inte är en allmän eller förenklad fastighetstaxering sker särskild fastighetstaxering. Den särskilda fastighetsdeklarationen skickas bara ut i vissa fall, till exempel när större förändringar som nybyggnation eller arealförändring.
I tabellen nedan kan du se vilka år som allmän, förenklad eller särskild fastighetstaxering sker för olika fastighetstyper. Du som är fastighetsägare får deklarationen på hösten året innan en allmän eller förenklad taxering sker. Den särskilda fastighetsdeklarationen skickas ut i början av taxeringsåret.
År | Småhus | Hyreshus och ägarlägenhet | Lantbruk | Industri, elproduktionsenhet, specialenhet, täkt |
---|---|---|---|---|
2019 | Särskild | Allmän | Särskild | Allmän |
2020 | Särskild | Särskild | Förenklad | Särskild |
2021 | Allmän | Särskild | Särskild | Särskild |
2022 | Särskild | Förenklad | Särskild | Särskild |
2023 | Särskild | Särskild | Allmän | Särskild |
2024 | Förenklad | Särskild | Särskild | Särskild |
2025 | Särskild | Allmän | Särskild | Allmän |
2026 | Särskild | Särskild | Förenklad | Särskild |
Du måste fastighetsdeklarera för att Skatteverket ska kunna räkna ut rätt taxeringsvärde för din fastighet. Rätt taxeringsvärde är viktigt för att din fastighetsskatt eller fastighetsavgift ska bli rätt. Det kan också ha betydelse när du ska låna pengar med fastigheten som säkerhet eller försäkra fastigheten.
Efter att du har deklarerat hör vi av oss om vi har några frågor om din fastighet. Annars får du beslutet som en pdf-fil till din digitala brevlåda i mitten av juni taxeringsåret. Är du inte ansluten till en digital brevlåda får du ett beslut med posten i början av juli taxeringsåret. Om ni är flera delägare får alla varsitt beslut.
Så länge det inte sker några förändringar på din fastighet gäller det nya taxeringsvärdet fram till nästa förenklade fastighetstaxering år 2028.
Om din fastighet har speciella förutsättningar som skiljer sig från övriga fastigheter i värdeområdet kan du begära justering av taxeringsvärdet. Det gör du genom att ange skäl för justeringen i Lämna övriga uppgifter. I vissa fall måste du även styrka skälen genom dokumentation.
Du som äger ett hyreshus betalar antingen kommunal fastighetsavgift eller statlig fastighetsskatt.
Möjligheten att få anstånd med att lämna fastighetsdeklarationen finns bara vid en allmän eller en förenklad fastighetstaxering.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.