Ditt utländska företag kan få tillbaka moms på inköp av varor och tjänster i Sverige. Det gäller om företaget inte är etablerat inom EU:s momsområde och att det inte ska vara momsregistrerat i Sverige.
Här får du som har ett företag som inte är etablerat inom EU:s momsområde veta hur du ansöker om att få tillbaka moms i Sverige. Du är oftast etablerad där du har sätet för din verksamhet.
Ansök om återbetalning av moms för företag utanför EU genom att skicka in blanketten Ansökan om momsåterbetalning (SKV 5801) till Skatteverket. Ansökan ska ha kommit in senast den 30 juni året efter det år som ansökan avser.
Ansökan ska omfatta minst tre och högst tolv kalendermånader efter varandra. En ansökan får aldrig avse olika kalenderår. Om ansökan avser tiden fram till ett årsskifte, får ansökan omfatta kortare tid än tre månader.
Fyll i uppgifterna i blanketten Ansökan om momsåterbetalning (SKV 5801). Där ska du specificera dina inköp av varor och tjänster som du ansöker om momsåterbetalning för.
Till ansökan ska du bifoga följande
I ansökan ska du redovisa följande separat:
Ange alla belopp i ansökan i svenska kronor (SEK).
Du ska kunna styrka din egen vidareförsäljning inom Sverige när du ansöker om återbetalning av moms vid försäljning med omvänd betalningsskyldighet. Du kan styrka detta genom att exempelvis bifoga fakturakopior på vidareförsäljningen inom Sverige.
Din ansökan ska ha kommit in senast den 30 juni året efter det år som ansökan avser.
Skatteverket ska fatta ett beslut om en ansökan om återbetalning senast sex månader från den dag en fullständig ansökan och övriga föreskrivna handlingar kommit in.
Det finns inga återbetalningstillägg om myndigheten är sen med att betala momsen.
Du kan ansöka om återbetalning genom att anlita ett ombud.
Du kan ge en person en fullmakt att ansöka om återbetalning av moms i ditt ställe. Fullmakten upprättar du själv och bifogar till din ansökan på blanketten Ansökan om momsåterbetalning (SKV 5801).
Skatteverket kan göra återbetalningar till ombudet. Vi gör då återbetalningen till det konto eller till den kontohavare som du anger i ansökan på blanketten. Fyll i bankens namn och bankkonto med IBAN-koder och BIC-koder.
Du har rätt till återbetalning tidigast när
Du kan få tillbaka moms på varor och tjänster som du köper i Sverige eller importerar om du är en utländsk företagare som inte är etablerad inom EU:s momsområde och som inte är eller ska vara momsregistrerad i Sverige.
Följande villkor måste vara uppfyllda för att du ska kunna få tillbaka momsen:
Som utländsk företagare kan du även få tillbaka moms för varor och tjänster som du ska sälja i Sverige när en momsregistrerad köpare är betalningsskyldig för försäljningen, så kallad omvänd betalningsskyldighet.
Vissa inköp omfattas av avdragsbegränsningar och därför får du inte dra av hela momsen. I din ansökan om återbetalning ska du bara fylla i den del av momsen som du får dra av. Det kan till exempel vara
Du fyller i dessa uppgifter med hjälp av fakturakoderna och subkoderna.
Du har inte rätt till återbetalning om det finns ett avdragsförbud eller avdragsbegränsningar enligt svenska allmänna momsregler. Exempel är bland annat följande:
Regler för blandad verksamhet
Säljer du både momspliktiga och momsfria varor eller tjänster driver du så kallad blandad verksamhet. Om du köper in en vara eller tjänst som används både i den momspliktiga och momsfria verksamheten ska du fördela momsen i förhållande till användningen. Ange den del av momsen som avser den momspliktiga delen i procent för varje faktura och importdokument i din ansökan om återbetalning.
Moms på import
När du för in varor från länder utanför EU kallas det för import. Du kan söka återbetalning av importmomsen på samma villkor som för svensk moms.
Det minsta beloppet som du kan söka återbetalning för är 500 svenska kronor om ansökan avser ett helt kalenderår eller resten av året fram till årsskiftet. I annat fall återbetalas momsen om beloppet är minst 4 000 svenska kronor och avser minst tre månader. Du får tillbaka momsen i svenska kronor.
Skatteverket kommunicerar via vanlig post. Alla handlingar arkiveras hos Skatteverket tillsammans med ansökan och beslutet.
Skatteverket ska fatta ett beslut om en ansökan om återbetalning senast sex månader från den dag en fullständig ansökan och övriga föreskrivna handlingar har kommit in.
Om du vill rätta ett fel i en ansökan som du har skickat in kan du göra ändringar på eget initiativ genom att skriva till oss. Är det för stora brister i ansökan kommer Skatteverket att avslå den och du får istället skicka in en ny ansökan inom tidsfristen.
Om du har lämnat en felaktig uppgift i en ansökan kan du bli skyldig att betala en avgift, ett så kallat skattetillägg.
Om du inte är nöjd med Skatteverkets beslut kan du antingen begära omprövning av beslutet hos Skatteverket eller överklaga det till förvaltningsrätten. Oavsett om du begär omprövning eller överklagar måste du göra det skriftligt. Det går bra med vanligt brev eller e-post. Adress framgår av beslutet.
En begäran om omprövning ska ha kommit in senast inom två år efter utgången av det kalenderår som den ursprungliga ansökan avser. Överklagan ska ha kommit in inom två månader från den dag som du fick ta del av beslutet.
Skicka skrivelsen till Skatteverket om du begär omprövning. Om du överklagar ska du ställa skrivelsen till Förvaltningsrätten i Falun men skicka den till oss med c/o-adress Skatteverket.
I skrivelsen ska du ange
Om en begäran om omprövning inte är undertecknad får Skatteverket vid behov kräva att den som har begärt omprövningen undertecknar den. Gäller det en juridisk person bör skrivelsen vara undertecknad av behörig firmatecknare eller ombud.
Om ditt företag är momsregistrerat i Sverige ska du istället göra avdrag för moms i momsdeklarationen.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.