Som svensk företagare kan du få betala moms i ett annat land för inköp du gör för den verksamhet som du bedriver i Sverige. Det kan till exempel vara moms vid affärsresor.
Du har aldrig rätt att göra avdrag för annat än svensk moms i momsdeklarationen. Däremot har du i vissa fall rätt att få tillbaka den utländska momsen i det land där du betalat momsen. Detta kräver att du ansöker och förfarandet skiljer sig åt mellan länder inom och utanför EU.
Inom EU används ett helt elektroniskt ansökningsförfarande. Det innebär att du måste använda Skatteverkets e-tjänst "Momsåterbetalning inom EU" för att ansöka om återbetalning av moms hos en myndighet i ett annat EU-land. Du kan alltså inte ansöka på papper.
För att ditt företag ska kunna använda e-tjänsten måste du först anmäla till Skatteverket vem som ska använda den för företagets räkning (det behövs inte om du bedriver ditt företag som enskild firma och själv ska använda e-tjänsten, eller om du ensam tecknar ditt företags firma). Det gör du på blanketten Anmälan – E-tjänster – Momsåterbetalning inom EU (SKV 4852).
Om du vill använda ett utländskt ombud måste du anmäla det på blankett SKV 4862.
Klicka på länken till e-tjänsten "Momsåterbetalning inom EU". Fyll i och skicka in ansökan enligt instruktionerna. Du kan inte komplettera ansökan med nya uppgifter i efterhand, utan endast ändra vissa uppgifter som till exempel bankuppgifter, e-postadress eller detaljer i fakturaraderna.
Vi vidarebefordrar din ansökan till det andra landet och du får en elektronisk bekräftelse på att Skatteverket har tagit emot den. Om ditt företag inte var momsregistrerat under den aktuella tiden kan du inte lämna någon ansökan.
Det andra landet handlägger din ansökan och skickar dig en bekräftelse via e-post på att din ansökan tagits emot. Du kan också få frågor från det andra landet via e-post om ansökan eller bli ombedd att skicka kopior eller i undantagsfall original av handlingar.
Utöver allmänna uppgifter ska du i ansökningen även lämna en specifikation över de fakturor eller motsvarande som du ansöker om återbetalning av. Det kan du registrera i e-tjänsten.
Om du vill lämna flera olika fakturauppgifter kan du i förväg registrera dessa uppgifter i en fil som sedan kan läsas in i e-tjänsten. En närmare beskrivning av filens innehåll finns på sidan Momsåterbetalning inom EU.
Du ska vanligtvis inte bifoga fakturakopior i din ansökan om återbetalning av moms. I stället ska du beskriva fakturorna med hjälp av de koder du hittar i e-tjänsten. Observera att vissa länder kan kräva elektroniska kopior på fakturor med belopp över en viss gräns. Är du osäker rekommenderas du att kontakta återbetalningsstaten för vidare information.
Du kan inte ansöka om återbetalning av mindre belopp än följande:
Ansökningsperiod | Minsta belopp |
---|---|
Minst tre kalendermånader men mindre än ett kalenderår | 400 euro eller motsvarande i det andra landets valuta |
Ett kalenderår eller det som återstår av ett kalenderår, även om det är mindre än tre månader | 50 euro eller motsvarande i det andra landets valuta |
Du måste ansöka senast den 30 september året efter det kalenderår ansökningsperioden avser. Du kan inte göra en ofullständig ansökan som du sedan kompletterar.
Du kan enbart skicka ansökan till de länder som är med i EU. Finns inte landet med i e-tjänstens lista kan du inte skicka någon elektronisk ansökan dit. Kontakta i så fall det landets skattemyndighet för information om hur du ska göra din ansökan.
Nej. Om det utländska bolaget inte har en svensk momsregistrering så måste du använda bolagets hemlands e-tjänst.
Ja, men det kräver att ombudet har tillgång till ett inloggningscertifikat till e-tjänsten. För att anmäla ett utländskt ombud fyller du i Skatteverkets blankett SKV 4852 UTL och skickar till Skatteverket Malmö (Utlandsskattekontoret).
NACE-koden är en europeisk standard för klassificering av industrier och ekonomiska aktiviteter. Den har fyra siffror och dessa motsvaras av den femsiffriga svenska SNI-koden minus den sista siffran.
Du kan endast använda bokstäverna A-Z när du anger kontohavarens namn. Kontrollera att du inte har angett bokstäverna Å, Ä och Ö eller icke-alfabetiska tecken som exempelvis & eller #.
I Sverige menas främst kvitton på lägre belopp. Någon EU-enhetlig definition finns inte, vilket gör att det är olika från land till land. Kontakta återbetalningslandet för vidare information.
Ett tyskt VAT-nummer börjar med bokstäverna DE och följs av nio siffror. Ibland står det Steuernummer (det vill säga skattenummer) på kvitton/fakturor. Dessa saknar landskoden DE framför sig. E-tjänsten accepterar sådana nummer, men du måste sätta ett kryss i rutan för skattenummer.
Systemet tillåter bara att du anger avdragsprocenten med högst två numeriska tecken mellan 0 och 95 procent. Är avdragsprocenten 5 eller under ska summan rundas av nedåt till 0. Är den 95 eller över ska summan rundas av uppåt till 100, och då lämnar du rutan tom eftersom du inte behöver ange full avdragsrätt. Om du bedriver fullt skattepliktig verksamhet lämnar du rutan tom.
Ja. Om din faktura till exempel avser kostnader för hyrbil, bensin och vägtull så kan du ange tre olika koder i e-tjänsten för att beskriva dina förvärv.
Godkända filformat är pdf, jpg/jpeg och tiff, eller en zip-fil som innehåller sådana filer.
EU har information om vilka återbetalningsregler som finns i respektive land.
Ja, ansökan sparas fortlöpande och du kan logga ut från pågående session utan att data förloras. Kom ihåg att din ansökan sparas i databasen under högst nittio dagar från den senaste ändringen.
Efter att din ansökan har kvitterats av e-tjänsten skickas den snart vidare till återbetalningslandet. Deras kvittens ska skickas utan dröjsmål. Får du ingen bekräftelse måste du kontakta skattemyndigheten i återbetalningsstaten.
Ja. Alla dina ansökningar ligger sparade i Skatteverkets databas. Du kan logga in i e-tjänsten och hämta upp dem om du behöver ändra vissa uppgifter. Kom ihåg att när du har tryckt på sänd-knappen och skickat din ansökan kommer den inte att gå att hämta och redigera förrän återbetalningsstaten har tagit emot och kvitterat den.
På Skatteverkets webbplats hittar du information om vart du ska vända dig.
Den återbetalande myndigheten har rätt att göra avdrag för sin kostnad för betalningar till konton i utlandet. Mottagande bank i Sverige kan ta ut en avgift för hanteringen av en inbetalning från ett utländskt konto.
Det återbetalade beloppet kan ha blivit mindre eller större på grund av valutakursförändringar. Vid överföringen av betalningen till ditt konto kan det även ha dragits av bankavgifter. Du kan även kontakta det återbetalande landets skatteverk för information.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.