Om kostnaderna är högre än intäkterna så blir det ett underskott. Som huvudregel kan underskott i en näringsverksamhet bara sparas (rullas) och kvittas mot framtida överskott i samma näringsverksamhet.
Det finns fyra undantag då du kan dra av ett underskott redan samma år.
Är du en ny delägare och har en aktiv näringsverksamhet får du under vissa förutsättningar välja att rulla avdraget till nästa år eller att dra av underskottet som allmänt avdrag, det vill säga ett avdrag mot din inkomst av tjänst eller annan näringsverksamhet. Allmänt avdrag kan medges med högst 100 000 kronor om året för vart och ett av de fem första åren som delägare.
Har du tagit över andelen i handelsbolaget från en närstående får du endast göra eventuellt avdrag på samma villkor som din närstående. Det betyder att du inte får börja en ny femårsperiod vid övertagandet. Ett undantag är om du exempelvis har köpt andelen av en förälder eller far- eller morförälder, i så fall börjar din
femårsperiod från och med köpet.
Du får exempelvis inte heller göra ett allmänt avdrag om du har drivit en liknande
verksamhet någon gång de fem senaste beskattningsåren före ditt startår – exempelvis i en enskild näringsverksamhet eller aktiebolag. Denna regel finns för att man inte ska kunna flytta verksamheten från en näringsverksamhet till en annan, och på så sätt kringgå femårsgränsen för avdrag.
Du får göra ett allmänt avdrag utan belopps- och tidsgräns för underskott av aktiv näringsverksamhet som uteslutande eller nästan helt gäller litterär, konstnärlig eller liknande verksamhet. Avdraget får bara bestå av årets underskott och inget inrullat från tidigare år. Ytterligare en förutsättning för avdrag är att dina inkomster från verksamheten har varit mer än obetydliga under en period som omfattar beskattningsåret och de tre föregående beskattningsåren.
Om ditt handelsbolag har överlåtit en fastighet eller bostadsrätt med kapitalvinst, ska du kvitta denna vinst som redovisas i inkomstslaget kapital mot underskottet i näringsverksamheten. Avdraget för underskottet får högst vara så stort att kapitalvinsten blir noll, alltså inte större än kapitalvinsten. Denna kvittningsregel är tvingande till skillnad mot övriga tre.
Återstår det ett underskott i näringsverksamheten så kan det utnyttjas som allmänt avdrag om du uppfyller kraven. Underskottet kan också rullas vidare och utnyttjas till att kvitta mot framtida inkomster i näringsverksamheten.
I inkomstslaget kapital får du i vissa fall välja att dra av 70 procent av ditt underskott som beror på en bostad i handelsbolagets andelshus, resterande 30 procent får du inte rulla vidare i näringsverksamheten. Ett krav är att bostaden används på ett sådant sätt att det skulle varit din privatbostad om du ägt den som bostadsrätt, det vill säga som din bostad eller för uthyrning till närstående.
Ytterligare ett krav är att underskottet inte är aktuellt för en tvingande kvittning mot kapitalvinst vid avyttring av fastighet eller bostadsrätt eller att du valt att utnyttja underskottet som ett allmänt avdrag, enligt de regler som beskrivs i rubrikerna ovanför.
Du får inte göra avdrag för kvarvarande underskott som finns när du har överlåtit din andel eller bolaget har upplösts, såvida inte något av de fyra undantagen ovan gäller dig.
I stället får du avdrag för din justerade anskaffningsutgift (i de fall den är positiv) som ett omkostnadsbelopp, när du ska beräkna kapitalvinst eller avdragsgill kapitalförlust för din andel.
Eftersom du inte får avdrag för ditt underskott, ska heller inte den justerade anskaffningsutgiften minskas med underskottet vilket annars är normalt. I praktiken medges du därför avdrag för ditt underskott, fast på annat sätt än ett direkt avdrag för själva underskottet.
Du som kommanditdelägare har ett begränsat ansvar för bolagets skulder med ett bestämt belopp. Detsamma kan gälla delägare i handelsbolag som sig emellan har avtalat om olika ansvar.
Du får bara göra avdrag för ett underskott motsvarande detta bestämda belopp enligt de fyra undantagen ovan. Resten av underskottet måste enligt huvudregeln rullas framåt och får bara dras av från dina framtida inkomster från bolaget.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.