Du kan få tillbaka momsen på inköp i Sverige om du är en utländsk företagare som inte ska vara momsregistrerad i Sverige. Här får du veta hur du ansöker om att få tillbaka moms och vilka regler som gäller för ditt företag.
Utländska företag som är etablerade inom EU ska lämna in sin ansökan till den medlemsstat där de är etablerade. Du ansöker via den digitala portalen hos skattemyndigheten i ditt etableringsland.
En ansökan om momsåterbetalning ska innehålla följande identifikationsuppgifter:
Under punkt 4 måste uppgifterna för kontohavaren skrivas utan bokstäverna å, ä och ö, för att bli godkända i det elektroniska återbetalningssystemet. Uppgifterna i punkterna 5 b och c ska inte anges om ansökan avser import.
Ansökan ska också innehålla
I ansökan ska du redovisa momsen på avgiften för passage via Öresundsförbindelsen separat (subkod 4.5). Danska beskattningsbara personer ska återsöka bromomsen i sin danska momsdeklaration.
Säljer du både momspliktiga och momsfria varor eller tjänster, så kallad blandad verksamhet, måste du ange den avdragsgilla delen av momsen i procent på varje faktura eller importdokument.
Du behöver inte skicka in några fakturor tillsammans med ansökan förutom när Skatteverket begär det specifikt. Du ska däremot fylla i momsbelopp och beskattningsunderlag för varje faktura och importdokument i den digitala ansökan. Fyll i beloppen i svenska kronor.
Du måste specificera varje faktura med fakturautställarens momsnummer, minst en fakturakod och i vissa fall även en subkod (underkod).
Fakturakoder
I din ansökan om återbetalning ska du alltid beskriva de inköpta varorna och tjänsterna med någon av följande koder:
1 Bränsle
2 Hyra av transportmedel
3 Utgifter med anknytning till transportmedel (bortsett från de varor och tjänster som hänförs till kod 1 eller 2)
4 Vägtullar och vägavgifter
5 Utgifter för resor, såsom passageraravgift för taxi och kollektivtrafik
6 Logi
7 Mat, dryck och restaurangtjänster
8 Inträdesavgifter till mässor och utställningar
9 Utgifter för lyxartiklar, underhållning och representation
10 Övrigt
Om du fyller i kod 10 ska du beskriva varornas och tjänsternas art i text. Uppgifterna ska anges på svenska eller engelska.
Hyra av transportmedel anges med kod 2 och den underkod som beskriver kostnaden.
Representationskostnader anges med kod 7 eller 9 och med någon av de underkoder som följer.
Subkoder
Här kan du se vilka subkoder som gäller i Sverige.
Avdragsbegränsningar
I din ansökan om återbetalning ska du bara fylla i den del av momsen du får dra av. Vissa inköp omfattas av avdragsbegränsningar och därför får du inte dra av hela momsen. Det kan till exempel vara
Du fyller i dessa uppgifter med hjälp av fakturakoderna och subkoderna.
En digital ansökan ska ha kommit in till skattemyndigheten i landet där företaget är etablerat senast den 30 september kalenderåret efter återbetalningsperioden.
En ansökan om återbetalning ska avse en sammanhängande period om minst tre kalendermånader under kalenderåret, dock högst ett helt kalenderår. En ansökan som avser slutet av ett kalenderår får dock omfatta kortare tid än tre månader.
Skatteverket ska meddela ett beslut om återbetalning senast fyra månader från den dag ansökan kommit in till Skatteverket. Om Skatteverket begärt in ytterligare uppgifter kan det ta längre tid.
Företag etablerade inom EU kan anlita ombud för att söka återbetalning av svensk moms. Ombudet representerar då företaget i e-tjänsten hos skattemyndigheten i företagets etableringsland. Du registrerar ombudet via den lokala digitala portalen, enligt etableringslandets regler för ombud.
Inom EU kan vi återbetala momsen till ombudet. Vi gör då återbetalningen till det konto eller den kontohavare som du har angett i den digitala ansökan.
I den digitala ansökan ska du fylla i uppgifter om bankkonto med IBAN-koder och BIC-koder.
Du har rätt till återbetalning tidigast när
Följande villkor måste vara uppfyllda för att du ska kunna få tillbaka momsen:
Som utländsk företagare kan du även få tillbaka moms för varor och tjänster som du ska sälja i Sverige när en momsregistrerad köpare är betalningsskyldig för försäljningen, så kallad omvänd betalningsskyldighet.
Den som använder sig av de särskilda ordningarna kan i vissa fall också ansöka om återbetalning av svensk ingående moms.
Du har inte rätt till återbetalning om det finns ett avdragsförbud eller avdragsbegränsningar enligt svenska allmänna momsregler. Exempel är bland annat följande:
Regler för blandad verksamhet
Säljer du både momspliktiga och momsfria varor eller tjänster driver du så kallad blandad verksamhet. Om du köper in en vara eller tjänst som används både i den momspliktiga och momsfria verksamheten ska du fördela momsen i förhållande till användningen. Ange den del av momsen som avser den momspliktiga delen i procent för varje faktura och importdokument i din ansökan om återbetalning.
Moms på import
När du för in varor från länder utanför EU kallas det för import. Du kan söka återbetalning av importmomsen på samma villkor som för svensk moms.
Det minsta beloppet du kan söka återbetalning för är 500 svenska kronor om ansökan avser ett helt kalenderår eller resten av året fram till årsskiftet. I annat fall återbetalas momsen om beloppet är minst 4 000 svenska kronor och avser minst tre månader. Du får tillbaka momsen i svenska kronor.
Skatteverket kommunicerar via den e-postadress som du har angett i din ansökan. Skatteverket ska meddela ett beslut om återbetalning senast fyra månader från den dag ansökan kommit in till Skatteverket. Om Skatteverket har begärt in ytterligare uppgifter kan det ta längre tid.
När Skatteverket i Sverige har tagit emot din ansökan om återbetalning skickar vi en kvittens till skattemyndigheten i det land som ansökan kommer ifrån. Skattemyndigheten i det landet skickar sedan kvittensen vidare till dig som har ansökt.
När du ansöker i den digitala portalen i det egna landet kan reglerna i det egna landet medföra att du kan göra ändringar där. Du vänder dig till det egna landets myndighet för att få information om hur du gör ändringar.
Skatteverket i Sverige kan inte rätta fel eller göra ändringar på Skatteverkets initiativ. Vi kan neka ett belopp eller ändra kontonummer om det finns underlag för detta i ansökan eller senare.
Om du har lämnat en felaktig uppgift i en ansökan kan du bli skyldig att betala en avgift, ett så kallat skattetillägg.
Skatteverket kan även besluta att du ska betala tillbaka belopp som har utbetalats på felaktiga grunder. En sådan återbetalning ska betalas senast 30 dagar från den dagen du blir meddelad om beslutet.
Om du inte är nöjd med Skatteverkets beslut kan du antingen begära omprövning av beslutet hos Skatteverket eller överklaga det till förvaltningsrätten. Oavsett om du begär omprövning eller överklagar måste du göra det skriftligt. Det går bra med vanligt brev eller e-post. Adressen framgår av beslutet.
Skicka skrivelsen till Skatteverket oavsett om du begär omprövning eller överklagar. Om du överklagar ska skrivelsen vara ställd till förvaltningsrätten, men skickas till oss.
I skrivelsen ska du ange
Tidsgränsen för att begära omprövning eller överklagan är senast det sjätte året efter utgången av det kalenderår som ansökan avser.
Om en begäran om omprövning inte är undertecknad får Skatteverket vid behov kräva att den som har begärt omprövningen undertecknar den. Gäller det en juridisk person bör skrivelsen vara undertecknad av behörig firmatecknare eller ombud.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.