På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Logotyp, till startsidan

Så här deklarerar du

Du kan deklarera från och med den 21 mars till och med den 2 maj.

Godkänn i appen Skatteverket

Godkänn enkelt din deklaration med Mobilt BankID i appen Skatteverket. Om du inte har Mobilt BankID kan du använda säkerhetskoderna som du har fått med deklarationen.

Kontrollera

Öppna deklarationen i appen och titta så att uppgifterna stämmer överens med de kontrolluppgifter du har fått från arbetsgivare, bank, Försäkringskassan m.fl.

Godkänn

Godkänn med Mobilt BankID eller din kod för underskrift.

Kvittens

Du får direkt en kvittens på att du har deklarerat. Kvittensen visar att din deklaration har kommit in.

Godkänn på annat sätt

Sms

  1. Sms:a ditt personnummer och din kod för underskrift till 71144. Glöm inte mellanslag mellan personnummer och kod.                                           Exempel: ÅÅMMDDNNNN 99999999.
  2. Vänta på det sms som du får i retur. Sms:et bekräftar att du har deklarerat. Det kan dröja upp till 10 minuter innan du får det. Spara sms-bekräftelsen.

Ring

  1. Ring 020-567 100 (+46 10 494 00 40 om du ringer från utlandet). Följ de inspelade instruktionerna. Du kan få instruktionerna på engelska.
  2. Vänta tills du hör ett meddelande läsas upp i telefonen. Meddelandet bekräftar att din deklaration har kommit in. Meddelandet sparas så att du kan ringa och höra det på nytt.

E-tjänst

Du kan också godkänna din deklaration i e-tjänsten med säkerhetskoder eller e-legitimation, till exempel Mobilt BankID. Du får direkt en kvittens på att du har deklarerat. Kvittensen visar att din deklaration har kommit in.

Jag har tappat bort mina säkerhetskoder, hur får jag nya?

Du kan tyvärr inte få nya koder. Koderna skapas vid förtryckningen av inkomstdeklarationen och går därefter inte att få fram på nytt. Deklarera med din e-legitimation (t.ex. Mobilt BankID), i appen Skatteverket eller e-tjänsten. Har du ingen e-legitimation kan du lämna deklarationen på papper.

Varför har jag inte fått säkerhetskoder?

Har du en digital brevlåda där du får din deklaration får du inga säkerhetskoder. Använd i stället din e-legitimation (t.ex. Mobilt BankID) för att deklarera.

Om du får deklarationen på papper men ändå inte fått säkerhetskoder beror det på att du ska ändra eller lägga till någonting i deklarationen, exempelvis om du har sålt värdepapper eller bostad eller är företagare. Koderna kan du använda för att godkänna deklarationen. Ska du ändra eller lägga till någonting måste du deklarera med e-legitimation, därför skickar vi inte med några säkerhetskoder i deklarationen.

Saknas eller finns det en felaktig uppgift på din förifyllda deklaration?

Om du saknar uppgifter eller hittar fel i din förifyllda deklaration kan det bero på att Skatteverket saknade eller hade fått en felaktig kontrolluppgift när din deklaration skapades. Din deklaration i e-tjänsten är alltid uppdaterad med de senaste kontrolluppgifterna. Har uppgifterna ändrats sedan deklarationen skapades behöver du bara godkänna de nya uppgifterna i e-tjänsten. Det kan du göra både med säkerhetskoderna och med din e-legitimation. Du kan också lägga till en helt ny uppgift. Det gör du i menyvalet Ändra i e-tjänsten. Då behöver du vara inloggad med e-legitimation. Om du ändrar något på pappersblanketten måste du vara noga med att skriva det nya totalbeloppet i den vita rutan, annars kommer din ändring inte att bli registrerad.

Lämna deklarationen på pappersblankett

Om du inte har möjlighet att deklarera genom att sms:a, ringa, använda appen eller e-tjänsten kan du lämna in pappersblanketten. Då skriver du under blanketten och skickar den till svarsadressen som finns på blankettens framsida. Du kan också gå till ett service- eller skattekontor och lämna in deklarationen.

Kontakta oss

Om du har frågor om din deklaration, ring 0771–567 567 eller ställ din fråga på Facebook.

Skatteverket

Till toppen