På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Varför har jag inte fått någon deklarationsblankett? Skatteverket skickar ut deklarationsblankett till dig som ska deklarera.Är du ansluten till Mina meddelanden får du dock inte någon pappersdeklaration hemskickad.I normalfallet behöver du bara deklarera om du under 2015 haft inkomster, till exempel lön eller pension, på 18 824 kronor eller mer.Du ska även deklarera om du haft kapitalinkomst med på 200 kronor eller mer. Du behöver dock inte deklarera om du enbart haft kapitalinkomster (ränta, utdelning, annan inkomst eller schablonintäkt) som det har lämnats kontrolluppgift på.Har du haft inkomst från utlandet ska du också deklarera.
När kommer min deklarationsblankett?
Skatteverket börjar skicka ut deklarationsblanketterna i mitten av mars. Senast den 15 april ska alla ha fått sina blanketter. Deklarationsblanketten skickas till din folkbokföringsadress. Se därför till att vara folkbokförd på rätt adress senast den 1 mars.Utskicken sker inte områdesvis. Du behöver därför inte bli orolig om du inte får din blankett samtidigt som övriga familjemedlemmar eller dina grannar.Om du inte har fått din deklarationsblankett senast den 15 april kan du beställa den via beställningstjänsten.
Du kan logga in med e-legitimation i vår e-tjänst Inkomstdeklaration 1 och deklarera redan innan du fått din deklarationsblankett. E-tjänsten öppnar den 19 mars. Har du en smarttelefon eller surfplatta kan du deklarera i Skatteverkets app med Mobilt BankID.Du som är ansluten till en digital brevlåda får ingen pappersdeklaration. Du får i stället deklarationen i din digitala brevlåda, redan den 7-13 mars.
Min make och jag har ett gemensamt lån. Vi vill dela ränteavdraget mellan oss på ett annat sätt i deklarationerna än vad banken gjort i kontrolluppgifterna. Hur gör vi då? Om ni vill dela räntorna på ett annat sätt får ni ändra de förifyllda beloppen vid punkt 8.1 i deklarationen. Det gör ni under Ändra i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 eller på pappersblanketten. Tänk på att ni båda måste ändra det förifyllda beloppet på era deklarationer även om det nya beloppet är noll för någon av er.I e-tjänsten görs alla uträkningar automatiskt, även skatteuträkningen. I e-tjänsten kan ni alltså göra en omfördelning av räntorna på ett gemensamt lån och direkt se vilken som ger det bästa ekonomiska utfallet.Om ni meddelar banken hur ni vill dela ränteavdraget kommer ni inte att behöva göra en omfördelning av räntorna i nästa års deklaration.
Kan jag göra ändringar i min deklaration trots att jag redan har lämnat in den? Ja, du kan göra ändringar i en deklaration som du har skickat in. Du kan göra ändringar sex år efter inkomståret. Det innebär att du under 2019 kan göra ändringar som gäller inkomståret 2013 eller senare.Har du ännu inte fått slutskattebeskedet går det bra att logga in i e-tjänsten och skicka in deklarationen på nytt. Har du fått slutskattebeskedet kallas det för att du begär en omprövning. Hur du ska göra beror på vilket inkomstår som ändringen gäller.Om ändringen gäller inkomståret 2018 (deklarationen 2019)Om du vill ändra något som gäller inkomster eller utgifter som du hade under 2018 (deklarationen 2019) kan du logga in i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 och ändra uppgifterna fram tills e-tjänsten stänger i december 2019.
Du kan också begära en omprövning genom att skicka ett brev till oss. I brevet ska du beskriva vilket inkomstår ändringen gäller och vad du vill ändra. Skriv ditt personnummer och kom ihåg att underteckna brevet. Skicka brevet till det skattekontor som ligger närmast dig.
Om ändringen gäller ett tidigare inkomstårVill du ändra uppgifter som gäller inkomståren 2013–2017 begär du en omprövning. Det gör du genom att skicka ett brev till oss. I brevet ska du beskriva vilket inkomstår ändringen gäller och vad du vill ändra. Skriv ditt personnummer och kom ihåg att underteckna brevet. Skicka brevet till det skattekontor som ligger närmast dig.
I e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 väljer du att ta bort den bilaga (K5) som vi har lagt upp åt dig.
På pappersblanketten fyller du i under rubriken "Övriga upplysningar" att du deklarerade försäljningen 2018.
Varför kan det bli så här?Du deklarerar försäljningen året efter det kalenderår som du och köparen skrev på köpekontraktet. Lantmäteriet meddelar Skatteverket att din fastighet är såld först när du och köparen har skrivit på köpebrevet. Skatteverket får inte någon uppgift om köpekontraktets datum från Lantmäteriet. Därför har Skatteverket uppmanat alla som har en försäljning med köpebrevsdatum under 2018 att deklarera försäljningen i inkomstdeklarationen 2019.
Jag har skaffat en digital brevlåda, hur deklarerar jag? Har du skaffat en digital brevlåda senast den 28 februari får du din deklaration som en pdf-fil till din digitala brevlåda den 7–13 mars. Från och med den 19 mars kan du deklarera. Det gör du med din e-legitimation i appen Skatteverket eller i e-tjänsten på webbplatsen. Eftersom vi inte kan skicka med koder i det digitala utskicket, kan du inte ringa eller sms:a in din deklaration.
Varför får jag kvarskatt varje år? Att du får kvarskatt kan ha flera orsaker. Din arbetsgivare kan ha dragit för lite skatt under året vilket leder till att du får kvarskatt.Om du har fler än en arbetsgivare eller pensionsutbetalare samtidigt kan skatteavdraget bli för lågt. Den utbetalare som betalar den högsta inkomsten (huvudutbetalaren) ska göra skatteavdrag enligt skattetabell, medan de andra utbetalarna ska göra avdrag med 30 procent.Du som har fonder, bostadsuppskov eller investeringssparkonto ska betala skatt på en schablonintäkt. Den är ifylld på din deklaration. Du som äger fastighet ska betala fastighetsavgift eller fastighetsskatt. Detta är inkomster som inte skattetabellerna tar hänsyn till. Därför kan det hända att ditt skatteavdrag blir för lågt.För att undvika kvarskatt kan du antingen
ansöka om jämkning (ändring av preliminär A-skatt) hos Skatteverket eller
begära att huvudutbetalaren gör ett förhöjt skatteavdrag.
Jämkningen innebär att Skatteverket beslutar om att höja (eller sänka) din preliminära skatt till rätt nivå. När du fått beslutet om jämkning av Skatteverket lämnar du det till din huvudutbetalare, som ändrar den skatt som dras från din lön.Enklast ansöker du om jämkning via e-tjänsten med samma namn.JämkningOm du vill räkna ut hur mycket skatt du ska betala kan du använda tjänsten Räkna ut din skatt. Där fyller du i dina inkomster från arbete, pension med mera. Du kan också fylla i om du äger en fastighet eller har sålt värdepapper eller bostad.
Vad innebär en schablonintäkt? Har du fondandelar, ett investeringssparkonto eller bostadsuppskov beskattas du för en schablonintäkt. Du behöver inte själv redovisa schablonintäkten i din deklaration, den är redan ifylld vid punkt 7.1, ”Schablonintäkter”. Schablonintäkten för fondandelar och investeringssparkonto beräknas av din bank eller ditt fondbolag, för bostadsuppskov beräknas den av Skatteverket.FondandelarSchablonintäkten för fondandelar är 0,4 % av värdet av dina fondandelar den 1 januari 2018. Skatten är 30 % av schablonintäkten vilket motsvarar 0,12 % av fondandelarnas värde. Har du till exempel fondandelar som är värda 100 000 kronor vid ingången av 2018 blir skatten 120 kronor.InvesteringssparkontoSchablonintäkten för investeringssparkonto är 1,49 % av ett kapitalunderlag (inkomståret 2018). Skatten är 30 % av schablonintäkten vilket motsvarar 0,447 % av underlaget. Har du till exempel ett kapitalunderlag på 100 000 kronor för 2018 blir skatten 447 kronor.BostadsuppskovSchablonintäkten för bostadsuppskov är 1,67 % av uppskovsbeloppets storlek den 1 januari 2018. Skatten är 30 % av schablonintäkten vilket motsvarar cirka 0,5 % av uppskovet. Har du till exempel ett bostadsuppskov på 100 000 kronor blir skatten 501 kronor. Observera att schablonintäktens storlek inte påverkas om du gör en återföring av uppskov i årets deklaration.
Hur får jag en utskrift av mina deklarationsuppgifter, mina bilagor, skatteuträkning och kvittens? Om du deklarerat via e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 kan du logga in igen med hjälp av dina koder eller din e-legitimation och klicka på knappen för kvittenser. Där kan du välja att skriva ut allt eller välja kvittens för de avsnitt i deklarationen som du vill skriva ut, till exempel försäljning av värdepapper (K4) eller näringsverksamhet (NE). Vill du skriva ut din skatteuträkning gör du det via Skatteuträkning i menyraden.
Kan jag deklarera digitalt från utlandet? Ja, under förutsättning att du kan deklarera via e-tjänsten Inkomstdeklaration 1. Om du har fått koder förtryckta och inte behöver ändra något kan du också deklarera på telefon från utlandet om du ringer +46 10 494 00 40 . Då måste du själv betala samtalet. Du kan också deklarera från utlandet via sms om du har ett svenskt mobilabonnemang. Skicka ditt sms till 71144 utan att ange landskod före numret. Du betalar själv kostnaden för ditt sms.
Jag har fått ett meddelande om ändrade uppgifter från Skatteverket, behöver jag göra någonting? Stämmer uppgifterna behöver du inte göra någonting. De ändrade uppgifterna kommer att framgå av ditt slutskattebesked. Har du deklarerat genom att ringa, skicka sms, använda appen eller e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 kan du ändå få dina pengar före midsommar. Om uppgifterna inte stämmer ska du kontakta den person eller det företag som skickat in kontrolluppgiften. Uppgift om vem som skickat in kontrolluppgiften framgår av meddelandet som skickats ut av Skatteverket. Är kontrolluppgiften felaktig måste en ny rättad kontrolluppgift lämnas.
Vem ska skriva under deklarationen för barn under 18 år?
För barn under 16 årDeklarationen för barn under 16 år ska skrivas under av barnets förmyndare, vilket oftast är barnets föräldrar.För barn mellan 16 och 18 årBeroende på vilken typ av inkomst som barnet har haft ska barnet, föräldrarna eller både barnet och föräldrarna skriva under. Se här nedan vem som ska skriva under när.Vem ska skriva under när?
Om barnet endast har haft kapitalinkomster ska förmyndare skriva under.
Om barnet endast har haft arbetsinkomster ska barnet skriva under.
Om barnet har haft både kapitalinkomster och arbetsinkomster ska både förmyndare och barnet skriva under.
Så lämnas deklarationen inOm det finns koder på inkomstdeklarationen, och deklarationen bara ska godkännas, kan den lämnas via sms, telefon, appen eller e-tjänsten.Om inga koder finns kan barnets deklaration lämnas in med vanlig post eller så kan du deklarera för barnet i e-tjänsten med din egen e-legitimation. För att du ska kunna göra det, måste du ansöka om att bli deklarationsombud för ditt barn. Det gör du på blanketten SKV 4809.
Kan jag låta någon annan lämna elektronisk inkomstdeklaration åt mig? Om det är någon annan som hjälper dig med ekonomin kan du använda tjänsten Anmäla behörig person. Då kan den person du anmält lämna in din preliminära inkomstdeklaration och andra deklarationer samt även ha koll på ditt skattekonto via tjänsten Skattekonto.Om ett dödsbo ska ansöka om deklarationsombud måste samtliga dödsbodelägare skriva under ansökan.Om ett minderårigt barn ska utse deklarationsombud ska samtliga vårdnadshavare skriva under ansökan.
Ska mitt barn lämna in en deklaration? Det är samma regler för att lämna in deklaration för alla – oavsett om du är vuxen eller barn. Barnet ska lämna in deklaration om barnet har fått en deklarationsblankett hemskickad.
barnet har jobbat och tjänat mindre än 19 247 kronor i lön, eller
barnet bara har haft kapitalinkomster (till exempel utdelning, ränteinkomster eller schablonintäkt) som Skatteverket och barnet fått kontrolluppgift på.
I dessa fall har Skatteverket redan fått de uppgifter vi behöver. Därför får barnet ett direkt besked om slutlig skatt att betala eller få tillbaka från oss (så kallat slutskattebesked).Om barnet har sålt fonder, aktier eller andra värdepapper ska barnet alltid lämna in en deklaration.
SlutskattebeskedDet enda som är annorlunda för barn jämfört med vuxna är att barn, som inte har fått någon deklarationsblankett och som inte heller behöver deklarera, kan få sitt slutskattebesked redan i april.På slutskattebeskedet ser du vilka inkomster som barnet har blivit beskattat för och hur mycket skatt barnet ska få tillbaka eller betala.
Vilka beviskrav gäller vid beskattningen? Alla som ska deklarera måste se till att alla underlag finns, bland annat för kontrollen av deklarationen. Du kan till exempel spara kvitton, anteckningar eller räkenskaper. Underlaget för deklarationen ska sparas i sex år. Om du till exempel har sålt ett småhus under 2018 ska du spara underlagen till och med utgången av 2024.Det är du som deklarerar som har bevisbördan för avdrag i deklarationen. Det innebär att om du begär avdrag för en utgift i deklarationen ska du kunna visa att du faktiskt har haft utgiften.
Kan jag begära omprövning eller överklaga Skatteverkets beslut om min beskattning? OmprövningOm du inte är nöjd med Skatteverkets beslut kan du begära att Skatteverket omprövar det. Det gör du genom att skriva ett brev till det skattekontor som fattat beslutet. Begäran om omprövning ska ha kommit in före utgången av sjätte året efter inkomståret. Glöm inte att underteckna din begäran om omprövning.Använd gärna Skatteverkets blankett för omprövning. Av blanketten framgår vilka uppgifter som ska finnas med i en begäran om omprövning.
ÖverklagandeDu kan överklaga Skatteverkets beslut hos förvaltningsrätten. Överklagandet ska göras skriftligen och sändas till det skattekontor som fattat beslutet du vill överklaga. Överklagandet ska ha kommit in före utgången av sjätte året efter inkomståret. Glöm inte att underteckna ditt överklagande.Använd gärna Skatteverkets blankett för överklagande. Av blanketten framgår vilka uppgifter som ska finnas med i ett överklagande.
Godkänn deklarationen utan att ändra eller lägga till något.
Deklarera digitalt. I appen och e-tjänsten kan du godkänna deklarationen med din e-legitimation.
Deklarera senast den 2 april 2019.
Skatteåterbäringen betalas ut den 9–12 april 2019 till dig som uppfyller kriterierna för skattepengar i april.Mer information om vad som räknas som en ändring och annat som kan vara bra att veta hittar du på sidan Skattepengar i april.
Hur gör jag om jag har fått en ny eller ändrad kontrolluppgift? Du kan se och godkänna den nya eller ändrade uppgiften i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 eller i appen. Logga in med koder eller med din e-legitimation (t.ex. Mobilt BankID). Du kan däremot inte godkänna den nya eller ändrade uppgiften genom att sms:a eller ringa in din deklaration. Har du inte möjlighet att deklarera via e-tjänsten eller appen så ska du ändra den förifyllda uppgiften på pappersblanketten innan du skickar in den.Har du redan deklarerat? Det gör inget om du redan har hunnit deklarera. Oavsett hur du har deklarerat kan du skicka in deklarationen på nytt via e-tjänsten eller appen. Det är alltid den senast inskickade deklarationen som gäller. Har du inte möjlighet att deklarera via e-tjänsten eller appen kan du använda din deklarationskopia.
Hur kan jag kontrollera om min deklaration kommit in? Logga in på Mina sidor. Där kan du se om din deklaration har kommit in.Obs! Om du har deklarerat på pappersblanketten, tar det upp till 14 dagar innan du kan se på Mina sidor att deklarationen är registrerad hos Skatteverket.Har du deklarerat genom att använda appen, e-tjänsten, ringa eller sms:a, kan du också logga in i appen eller e-tjänsten för att kontrollera att din deklaration har kommit in.Har du ringt in din deklaration kan du ringa upp på nytt. Då får du besked om att du redan har lämnat din deklaration.
Jag har fått anstånd med att lämna inkomstdeklarationen. Kan jag förlänga anståndet? För att få förlängt anstånd måste du ansöka skriftligt till ditt skattekontor. Ansökan måste ha kommit in till skattekontoret innan ditt första anstånd löpt ut. Du kan använda blanketten Ansökan – Anstånd att lämna inkomstdeklaration m.m. (SKV 2600)Anstånd kan som längst medges till och med den 31 maj, förutsatt att du har särskilda skäl.
Jag behöver anstånd med att lämna deklarationen, hur gör jag? Om du har ett godtagbart skäl för att deklarera senare än den 2 maj, kan du ansöka om anstånd med att lämna deklarationen.Behöver du anstånd en kortare tid (längst till den 16 maj) kan du från och med 7 mars ansöka på Mina sidor. Ansök senast den 2 maj.
Om du inte har möjlighet att ansöka på Mina sidor eller om du behöver anstånd en längre tid, ansöker du på blanketten Ansökan – Anstånd att lämna inkomstdeklaration m.m. (SKV 2600).
Lämna blanketten till Skatteverket minst tio dagar före den 2 maj.
Jag har inte lämnat min deklaration i tid, kommer jag att få betala förseningsavgift?
Lämnar du din deklaration senare än den 2 maj riskerar du att få betala en förseningsavgift på 1 250 kronor.Har du inte lämnat in deklarationen inom tre månader från ordinarie deklarationsdatum får du betala ytterligare 1 250 kronor i förseningsavgift. Dröjer du fem månader, eller längre, med att lämna in din deklaration får du betala ännu en förseningsavgift på 1 250 kronor. Detta innebär att du totalt kan få betala 3 750 kronor i förseningsavgifter. Om du har fått ett föreläggande och inte gjort det som står i föreläggandet, att inom en viss tid underteckna den deklarationshandling som du har lämnat in i tid, kan dock förseningsavgiften vara högst 1 250 kronor.För dig som är bosatt utomlands tas inte någon förseningsavgift ut om du lämnar deklarationen senast den 31 maj.Du kan helt eller delvis befrias från förseningsavgift om det är oskäligt att ta ut avgiften med fullt belopp. Till exempel om förseningen berott på ålder, hälsa eller liknande förhållanden.SkönsbeskattningOm du inte lämnar in någon deklaration alls kan du bli skönsbeskattad. Det betyder att Skatteverket uppskattar hur stor din inkomst varit under året. Om du blir skönsbeskattad kan du även få betala skattetillägg.Ett företag som blir skönsbeskattat riskerar att få sitt godkännande för F-skatt återkallat.
Min deklarationsblankett har försvunnit, hur får jag en ny?
Du behöver inte din pappersdeklaration för att deklarera. Har du e-legitimation (t.ex. Mobilt BankID) kan du deklarera i appen eller e-tjänsten. Vill du ändå ha en ny deklarationsblankett kan du beställa den via Skatteverkets beställningstjänst. Det går inte att få nya koder med den nya blanketten.
Hur ska dödsbon göra för att få skatteåterbäringen utbetald? Skatteverket skickar en utbetalningsavi om det inte finns något mottagarkonto registrerat när pengarna ska betalas ut. Mottagarkonto kan anmälas av dig som företräder dödsboet. Observera att det bara är ett konto som ägs av dödsboet som kan användas som mottagarkonto.
Utbetalningsavin adresseras till dödsboet. Avin kan lösas in av den som har fullmakt för att företräda dödsboet. Om ni är flera dödsbodelägare och ingen av er har fullmakt för att företräda dödsboet måste alla dödsbodelägarna skriva under avin för att lösa ut pengarna.Vissa banker har som rutin att skicka en avregistrering av mottagarkonto automatiskt för ett dödsbo. Kontakta banken för information om vad som gäller.
Hur ändrar jag dödsboets adress? Året efter dödsfallet ska deklaration lämnas för den avlidna. Om dödsboet ska ha en annan adress än den som var aktuell vid dödsfallet måste den nya adressen anmälas till Skatteverket.Anmälan ska göras av dödsbodelägare, bouppteckningsförrättare eller begravningsbyrå, och lämnas skriftligen till Skatteverket i ett vanligt brev. Du ska inte göra anmälan på en blankett eller via e-post.
Vad händer om det finns en skatteskuld i dödsboet och flera dödsbodelägare? Om det finns pengar i dödsboet som täcker skatten så ska dessa användas innan eventuellt överskott delas ut till dödsbodelägarna. Om det inte finns några pengar i dödsboet behöver inte delägarna betala skatten med egna pengar. Skulden restförs i stället till Kronofogden och skrivs av efter fem år.
När och hur avslutas dödsboets skattekonto? Dödsboet finns kvar och ska deklarera så länge det finns tillgångar som inte delats upp mellan arvingarna. Dödsboet är skattemässigt avslutat när dödsboets alla tillgångar är skiftade, deklaration lämnad för sista gången och över- eller underskott på skattekontot är reglerat.
Vem ska skriva under deklarationen för ett dödsbo?
Deklaration för dödsbo ska skrivas under av samtliga dödsbodelägare. Det är grundregeln. Det räcker dock att en delägare skriver under om de andra delägarna godkänner det. Om det finns en testamentsexekutor ska denne i stället skriva under. I de fall där den dödes egendom förvaltas av en boutredningsman ska denne skriva under.
om dödsboet ska betala avkastningsskatt på pensionsmedel eller särskild löneskatt på pensionskostnader.
Observera att ett dödsbo inte behöver lämna inkomstdeklaration om det enbart haft kapitalinkomster (ränta, utdelning, annan inkomst eller schablonintäkt) som det lämnats kontrolluppgift på.Privatpersoner och dödsbon får en förifylld inkomstdeklaration, Inkomstdeklaration 1. Ett dödsbo kan deklarera genom att ringa, sms:a, använda vår app eller e-tjänst, eller på pappersblankett.
Jag deklarerar för ett dödsbo. Vilken deklarationsblankett ska dödsboet lämna?
Privatpersoner och dödsbon ska deklarera på samma blankett - Inkomstdeklaration 1.Blanketten kommer att vara förifylld med uppgifter om inkomster, inkomsträntor och utdelningar, skuldräntor, tomträttsavgäld och vinst respektive förlust vid försäljning av andelar i värdepappersfonder med mera.Senast den 15 april ska alla ha fått sina deklarationsblanketter.
En släkting till mig avled under 2018. Vem ska lämna deklarationen 2019? En död persons tillgångar och skulder förvaltas av efterlevande maka eller make, arvingarna och eventuell universell testamentstagare. Det är dödsboet som ska lämna Inkomstdeklaration 1. För det år som dödsfallet har skett deklarerar dödsboet både för den inkomst som den avlidne hade före dödsfallet och den inkomst som dödsboet har haft.De beloppsgränser för deklarationsskyldighet som skulle ha gällt den avlidne gäller också dödsboet. Deklaration för dödsbo ska skrivas under av samtliga dödsbodelägare. Det är grundregeln. Det räcker dock att en delägare skriver under om de andra delägarna godkänner det. Om det finns en testamentsexekutor ska denne i stället skriva under. I de fall där den dödes egendom förvaltas av en boutredningsman ska denne skriva under.