Skatteverket är beskattningsmyndighet för fordonsskatten. Fordonsskatten tas ut genom automatiserad behandling med stöd av de uppgifter som finns i vägtrafikregistret. Transportstyrelsen, som ansvarar för vägtrafikregistret, sänder ut inbetalningskort för fordonsskatten och följer upp betalningen.
Frågor om fordonsskatt besvaras av Transportstyrelsen.
Fordonsskatt betalas för skattepliktiga fordon, det vill säga de flesta fordon som inte är avställda eller tillfälligt registrerade.
Fordonsskatt betalas för:
Fordonsskatt betalas inte för:
Om en bil har byggts om till motorredskap eller traktor (så kallad EPA- eller A‑traktor) är fordonet skattepliktigt. Detta gäller även om tjänstevikten är högst 2 000 kilo eller om traktorn används som en traktor skatteklass II.
Om du äger ett fordon vid ingången av den månad då skatten ska betalas ska du betala skatten för fordonet. Om ett fordon övergår till annan ägare den första dagen i betalningsmånaden, anses säljaren vara den som ägde fordonet vid månadens ingång.
Om du äger ett fordon som ställs på är du skyldig att betala den fordonsskatt som ska betalas på grund av påställningen.
Storleken på skatten beror på
I vissa fall kan även följande ligga till grund för skattens storlek:
I fordonsskattetabellerna framgår hur stor skatten är för olika typer av fordon.
Den koldioxidbaserade fordonsskatten bestäms utifrån fordonets drivmedel och utsläpp av koldioxid. Dessa fordon omfattas:
Om ett fordon tidigare har registrerats i ett annat land än Sverige, avses med skattepliktig för första gången den tidpunkt då fordonet för första gången har registrerats i annat land enligt uppgift i vägtrafikregistret (gäller från och med den 1 januari 2014).
Med fordonsår menas fordonets årsmodell. Om den uppgiften saknas i vägtrafikregistret är det istället fordonets tillverkningsår som räknas. Om båda uppgifterna saknas i vägtrafikregistret är det året då fordonet första gången togs i bruk som ska räknas.
Från och med den 1 juli 2018 gäller bonus malus-systemet vilket innebär att fordonsskatten är högre i tre år från att ett fordon blir skattepliktigt för första gången. I vissa sammanhang används begreppet malus för att beskriva att fordonsskatten är förhöjd i tre år. Den högre fordonsskatten gäller endast personbilar, husbilar, lätta bussar och lätta lastbilar av fordonsår 2018 eller senare som blir skattepliktiga (tas i trafik) för första gången den 1 juli 2018 eller senare. Reglerna skärptes den 1 april 2021 och 1 juni 2022. Vilket belopp som ska betalas beror på när fordonet blev skattepliktigt för första gången.
I Skatteverkets rättsliga vägledning finns en detaljerad beskrivning av hur den förhöjda fordonsskatten beräknas. Det finns även flera räkneexempel.
Transportstyrelsen har tagit fram en beräkningshjälp som utifrån ett fordons drivmedel och koldioxidutsläpp beräknar skattens storlek.
Transportstyrelsen har också tagit fram en beräkningshjälp där det går att beräkna storleken på den bonus som betalas ut till fordon med mycket låga utsläpp. Där finns det även information om hur fordonsägare ska gå till väga för att få bonusen.
Bonus malus-systemet påverkar beräkningen av förmånsvärdet på förmånsbilar, vilket du kan få hjälp med i tjänsten Bilförmånsberäkning.
Fordon som har blivit skattepliktiga (tagits i trafik) för första gången före den 1 juli 2018 får inte höjd fordonsskatt. Inte heller fordon som är av fordonsår 2017 eller tidigare påverkas.
I Skatteverkets rättsliga vägledning kan du läsa mer om hur fordonsskatten beräknas för dessa fordon.
WLTP (Worldwide harmonised Light vehicle Test Procedure) är en ny testmetod för att mäta fordons bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Den är utvecklad för att ge värden som bättre stämmer överens med verklig körning. Den gamla testmetoden NEDC (New European Driving Cycle) har inte gett värden som är representativa vid verklig körning. Med WLTP får de flesta fordon ett högre uppmätt koldioxidutsläpp än när samma fordon testas med NEDC.
WLTP ersätter NEDC som testmetod för nya fordon, men under en övergångsperiod måste tillverkaren, för vissa kategorier av fordon, även ta fram koldioxidutsläppet enligt NEDC. Det innebär att vissa fordon som ingår i det koldioxidbaserade skattesystemet kommer att ha koldioxidutsläpp från både WLTP och NEDC registrerade i vägtrafikregistret. Om ett sådant fordon blir skattepliktigt för första gången senast den 31 december 2019, ska det lägsta koldioxidutsläppet av WLTP och NEDC (vanligen NEDC) användas för att beräkna fordonsskatten. Det lägsta koldioxidutsläppet ska då även användas vid framtida beräkningar av fordonsskatten. Om fordonet istället blir skattepliktigt för första gången den 1 januari 2020 eller senare, ska det högsta koldioxidutsläppet av WLTP och NEDC (vanligen WLTP) användas för att beräkna fordonsskatten.
WLTP och beskattning av husbilar
Från och med den 1 september 2019 ska vissa husbilar vara testade med WLTP. Det innebär att det för dessa husbilar kommer finnas uppgift om koldioxidutsläpp för den färdigbyggda husbilen i vägtrafikregistret. Med den gamla testmetoden, NEDC, saknades många gånger uppgift om koldioxidutsläpp för den färdigbyggda husbilen och de har därför beskattats efter skälig grund.
Det skedde ingen ändring i reglerna för fordonsbeskattning den 1 september 2019. Finns det en uppgift om koldioxidutsläpp för den färdigbyggda husbilen i vägtrafikregistret ska den, precis som tidigare, ligga till grund för uttaget av fordonsskatt. Husbilar som saknar uppgift om koldioxidutsläpp i vägtrafikregistret för den färdigbyggda husbilen ska även fortsättningsvis beskattas efter skälig grund.
Personbilar, husbilar, lätta lastbilar och lätta bussar som blivit skattepliktiga (tagits i trafik) för första gången före den 1 juli 2018 och som uppfyller vissa utsläppskrav befrias från fordonsskatt under de fem första åren från det att fordonet blev skattepliktigt för första gången.
Fordon som blivit skattepliktiga (tagits i trafik) för första gången den 1 juli 2018 eller senare kan inte få den femåriga skattebefrielsen, den möjligheten har tagits bort ur lagstiftningen.
I Skatteverkets rättsliga vägledning kan du läsa mer om den femåriga skattebefrielsen.
De fordon som inte beskattas efter koldioxidutsläpp beskattas utifrån fordonsslag, drivmedel och skattevikt. Mer information om beskattningen av dessa fordon finns i fordonsskattetabellerna och Skatteverkets rättsliga vägledning.