En kontrolluppgift är en uppgift som till exempel företag, banker, försäkringsbolag, föreningar och myndigheter ska lämna till Skatteverket för att skatten ska bli rätt för privatpersoner och företagare. Det kan till exempel vara uppgift om lön, räntor, utdelning och försäljning av bostadsrätt. Kontrolluppgifterna lämnar du till Skatteverket senast 31 januari året efter inkomståret. Uppgifterna finns sedan i inkomstdeklarationerna vi skickar ut under mars och april.
I e-tjänsten Lämna kontrolluppgifter kan du lämna in och rätta kontrolluppgifter. Ska du bara lämna ett mindre antal kontrolluppgifter, högst 50 stycken åt gången, kan du göra det direkt i tjänsten. Om du ska lämna in ett större antal kontrolluppgifter finns det en filöverföringstjänst som du också når via tjänsten.
I menyn hittar du information om olika kontrolluppgifter – vad kontrolluppgiften ska innehålla, vem som ska lämna uppgiften och för vem kontrolluppgift ska lämnas.
Här hittar du testtjänst och teknisk beskrivning för respektive inkomstår. I den tekniska beskrivningen kan du läsa mer om hur du lämnar kontrolluppgifter.
Här hittar du XML-scheman för kontrolluppgifter om flytt av pensionsförsäkringar inom EES och för de åtaganden som ska lämnas av försäkringsgivare utanför Sverige. Du får också veta hur du använder Skatteverkets XML-generator för att skapa XML-filer med kontrolluppgifter och åtaganden.
Kontrolluppgifter och åtaganden för pensionsförsäkringar inom EES
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.