På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Arbete inom OECD och EU har resulterat i att ett stort antal länder utbyter upplysningar om finansiella konton. CRS är OECD:s standard för att underlätta ett automatiskt utbyte av upplysningar om finansiella konton mellan olika länder. EU:s regelverk för informationsutbyte om finansiella konton mellan medlemsstaterna heter DAC 2 (Directive on Administrative Cooperation). Regelverken liknar varandra och är införda gemensamt i svensk lagstiftning.
CRS och DAC 2 innebär att svenska rapporteringsskyldiga finansiella institut ska
Allmänna frågor om CRS- och DAC2-regelverket samt frågor om hur CRS-kontrolluppgifter ska lämnas in ställs med fördel till finansiella.konton@skatteverket.se.
Du som företräder ett rapporteringsskyldigt finansiellt institut ska senast två månader efter att det blivit rapporteringsskyldigt anmäla att detta till Skatteverket.
Rapporteringsskyldiga finansiella institut är till exempel banker, kreditinstitut, värdepappersbolag, fondbolag och försäkringsföretag. Vissa finansiella institut är undantagna från att vara rapporteringsskyldiga. Anmälan gör du på blanketten
Skicka den ifyllda blanketten till:
Skatteverket
171 94 Solna
Om kriterierna för rapporteringsskyldighet inte längre är uppfyllda ska du även anmäla detta snarast. Senast inom två månader måste Skatteverket ha uppgifterna. Även i dessa fall ska du använda blanketten Anmälan - Rapporteringsskyldigt finansiellt institut (SKV 2380).
Ni som är ett svenskt rapporteringsskyldigt finansiellt institut ska årligen lämna kontrolluppgifter om era rapporteringspliktiga konton till Skatteverket. I kontrolluppgiften ska ni bland annat lämna
Utförlig information om att rapporteringsskyldiga finansiella institut ska identifiera vilka konton som är rapporteringspliktiga konton genom att granska information som institutet har i sina system samt att kontrolluppgifter ska lämnas om rapporteringspliktiga konton finns i Rättslig vägledning.
I andra länder finns krav på att rapporteringsskyldiga finansiella institut som inte har några uppgifter om rapporteringspliktiga konton ska lämna en uppgift om att det inte finns något att rapportera, så kallad nollrapportering. Observera att någon sådan nollrapportering inte ska göras till Skatteverket.
CRS-kontrolluppgifter ska årligen och senast den 15 maj året efter inkomståret (kalenderåret) lämnas in till Skatteverket.
CRS-kontrolluppgifter lämnas enklast in elektroniskt. Inlämning av rapporter med CRS-kontrolluppgifter (XML-filer) sker via e-tjänsten Lämna filer – CRS och FATCA samt CbCR på Skatteverkets webbplats (se länk nedan). Du behöver logga in med e-legitimation för att kunna använda e-tjänsten.
Använd e-tjänsten när du ska lämna dina CRS-kontrolluppgifter.
I Skatteverkets tekniska beskrivning för lämnande av CRS-kontrolluppgifter, SKV260-CRS, beskrivs hur en XML-fil för CRS-kontrolluppgifter ska utformas samt hur denna lämnas in till Skatteverket. Information om den XML som kan användas för CRS-kontrolluppgifter finns även i CRS User Guide.
Observera att för CRS-rapportering på XML-fil kan från och med februari 2021 endast CRS XML Schema v2.0 användas. Information om vad övergången till ny version av CRS XML Schema, från v1.0 till v2.0, innebär finns i den svenska tekniska beskrivningen för CRS-kontrolluppgifter (SKV260-CRS.)
Nedan finns den tekniska beskrivningen samt, CRS XML Schema v2.0, CRS User Guide och tre exempelfiler för CRS-kontrolluppgifter. Informationen nedan publicerades i mitten av februari 2020.
För att du ska kunna testa att dina filer uppfyller de krav som finns, har Skatteverket tagit fram en e-tjänst, Test av filer – CRS och FATCA samt CbCR. E-tjänsten kräver ingen inloggning.
De finansiella institut som ska skicka in, rätta eller komplettera CRS-kontrolluppgifter avseende tidigare inkomstår, dvs. inkomståren 2016 till 2019, ska kontakta Skatteverket via e-post finansiella.konton@skatteverket.se innan uppgifterna skickas in.
Observera att från och med februari 2021 måste rättelser eller kompletteringar för inkomståren 2016 till 2019 ske i CRS XML-Schema v2.0.
Vid sådan CRS-rapportering på XML-fil ska senaste utgåvan (se ovan) av teknisk beskrivning och User Guides användas. Tidigare utgåvor av teknisk beskrivning finns nedan som referens, men dessa ska inte längre användas.
Skatteverket har spelat in två webbseminarier om CRS och FACTA.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.