Den 1 januari 2024 infördes en skyldighet för betaltjänstleverantörer att lämna uppgifter om vissa gränsöverskridande betalningar. Uppgifterna lämnas till Skatteverket som sedan skickar dessa vidare till Europeiska kommissionen, där uppgifter samlas i ett centralt elektroniskt system, Central electronic system on payment information (CESOP).
Syftet med CESOP är att förhindra momsbedrägerier och trygga en rättvis konkurrens mellan företag.
Skyldigheten att lämna uppgifter omfattar er som betaltjänstleverantör, när antalet gränsöverskridande betalningar i Sverige är minst 26 per kvartal för en och samma betalningsmottagare.
Med en betaltjänstleverantör avses
En gränsöverskridande betalning sker när betalaren befinner sig i ett EU-land och betalningsmottagaren befinner sig antingen i ett annat EU-land eller i ett land utanför EU.
Med betaltjänst avses
Med betalning avses en betalningstransaktion eller en penningöverföring.
En betalningstransaktion är en insättning, uttag eller överföring av medel som initieras av betalaren eller betalningsmottagaren.
En penningöverföring är en betaltjänst där medel tas emot från en betalare, utan att något betalkonto öppnas i betalarens eller betalningsmottagarens namn, uteslutande i syfte att överföra motsvarande belopp till en mottagare eller en annan betaltjänstleverantör som agerar på mottagarens vägnar, eller där dessa medel tas emot på mottagarens vägnar och ställs till mottagarens förfogande.
Ni ska lämna uppgifter om gränsöverskridande betalningar varje kvartal. Skatteverket ska ha fått uppgifterna senast den sista dagen i månaden efter det kvartal som uppgifterna avser.
Ni kan inte få anstånd, alltså tillåtelse att lämna uppgifterna senare.
Ni ska lämna uppgifterna i ett XML-format baserat på det XSD-schema som är framtaget av EU-kommissionen. Skatteverket kommer inte att göra några ändringar i XSD-schemat, eftersom samtliga länder ska lämna information på samma sätt. Skatteverket kommer inte heller att ta fram någon egen teknisk beskrivning.
Mer information finns på EU-kommissionens webbplats för CESOP:
EU-kommissionen uppdaterar kontinuerligt användarguide och schemadefinitioner. Just nu ska ni använda version v4.80 av användarguiden och version v4.02 av schemadefinitionen för er rapportering.
Med start senast i mars 2025 kommer ni kunna rapportera med nästa version av schemadefinitionen, v4.03.
Ni hittar alla tidigare, nuvarande och kommande versioner av användarguiden, schemadefinitioner och tillhörande XSD-filer på EU-kommissionens webbplats:
Som betaltjänstleverantör ska ni använda E-transport, Skatteverkets filöverföringstjänst, för att lämna in era CESOP-uppgifter.
För att kunna använda E-transport behöver ni ett svenskt organisationsnummer. Om ni inte har ett svenskt organisationsnummer kan ni begära ett sådant via vår e-tjänst Registrering av utländska företag i Sverige. Under rubriken Välj anledning till att ansöka om svenskt organisationsnummer väljer ni Annan anledning och skriver sedan CESOP i fritextfältet Fyll i annan anledning.
Förutom ett svenskt organisationsnummer behöver ni certifikatet Serverlegitimation/Organisationslegitimation och funktionscertifikat utfärdat av Expisoft.
Det finns ingen annan metod för att kunna logga in i tjänsten e-transport – ni måste ha certifikatet från Expisoft. Men certifikatet är inte knutet till en person, utan går att använda av flera medarbetare på företaget om ni installerar det så att flera kan komma åt det.
Här finns information om certifikat och Transport Layer Security (TLS):
Om ni har installerat Expisoftcertifikatet, men ändå har problem med att logga in, kan ni göra följande:
Om ni fortfarande inte kan logga in så kan ni behöva installera ytterligare en fil (ett rotcertifikat). Rotcertifikatet visar att det certifikat (Serverlegitimation/Organisationslegitimation) du tidigare installerat är ett betrott certifikat från Expisoft.
Ladda ner rotcertifikatet från Expisofts webbplats.
Det sista steget för att kunna lämna in CESOP-uppgifter via E-transport, är att ansöka om funktionen CESOP i E-transport. Ansök genom att fylla i nedanstående formulär.
Skatteverket skickar inte ut någon bekräftelse på att anmälan mottagits och hanterats.
Det finns mer information om tjänsten på sidan E-transport.
I vår testtjänst kan ni testa er XML-fil innan ni skickar in den, så att den följer det format som finns i EU-kommissionens tekniska beskrivning. Tjänsten testar filer efter de tekniska regler som framgår av den tekniska beskrivningen.
För att kunna använda testtjänsten behöver ni ett giltigt certifikat och behörighet till tjänsten CESOP i E-transport. Om länken inte fungerar kan ni använda formuläret här ovanför för att ansöka om behörighet först.
Det är ni som betaltjänstleverantör som har en skyldighet att skicka in uppgifter om vissa gränsöverskridande betalningar. Skatteverket ansvarar sedan för att överföra uppgifterna till CESOP.
Båda valideringsresultaten finns att hämta i E-transport.
Skatteverket kan ta ut en avgift av er som betaltjänstleverantör om ni inte har dokumenterat det ni ska på grund av försummelse eller oaktsamhet (dokumentationsavgift), eller om det är uppenbart att ni inte har rapporterat uppgifterna inom rätt tid eller på rätt sätt (rapporteringsavgift).
Dokumentationsavgiften motsvarar 0,3 procent av er omsättning under räkenskapsåret närmast före det räkenskapsår när ni senast skulle ha dokumenterat uppgifterna. Avgiften ska vara minst 3 000 kronor och högst 3 miljoner kronor.
Rapporteringsavgiften motsvarar 0,1 procent av er omsättning under räkenskapsåret närmast före det räkenskapsår när ni skulle ha lämnat uppgifterna. Avgiften ska vara minst 1 000 kronor och högst 1 miljon kronor.
Har ni allmänna frågor om regelverket gällande CESOP, samt frågor om hur CESOP-uppgifter ska lämnas in till Skatteverket, fyller ni med fördel i nedanstående formulär.
Önskar ni ta del av Skatteverkets utskick rörande CESOP kan ni göra er anmälan i nedanstående formulär.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.