Ett ombud kan utföra ärenden eller ta del av information för en privatpersons eller ett företags räkning via Skatteverkets e-tjänster. Här kan du läsa om vilken behörighet olika typer av ombud har, till exempel deklarationsombud eller ombud för moms och arbetsgivardeklarationer.
Använd tjänsten Hjälp att välja behörighet när du vill få hjälp med att välja vilken typ av behörighet ombudet ska ha. Du behöver inte logga in.
Den som vill ha ett ombud kan använda e-tjänsten Ombud och behörigheter eller skicka in en blankett till Skatteverket. Att använda e-tjänsten spar tid, risken att göra fel minskar och det finns möjlighet att få interaktiv hjälp. Blanketterna finns längst ner på denna sida. Även om du har anlitat ett ombud är det du som har ansvaret för att lämnade uppgifter är fullständiga och riktiga.
Det är inte längre möjligt att ansöka om elstöd men företaget kan fortfarande göra ändringar i en befintlig ansökan om det behövs.
Personer som är ensamma firmatecknare eller enskilda näringsidkare kan själva göra ändringar i befintliga ansökningar utan att vara registrerade som ombud för elstöd företag.
Om företaget istället vill ge någon annan person rättighet att göra ändringar i befintlig ansökan behöver den personen registreras som ombud för elstöd företag. Registreringen gör företaget i e-tjänsten ”Ombud och behörigheter” eller genom anmälan på blankett Anmälan om ombud – Elstöd till företag (SKV 8025).
Du kan ta bort behörigheten genom att logga in i e-tjänsten eller använda blankett Avregistrering/återkallelse av behörighet (SKV 4804).
En privatperson eller ett företag kan utse ett eller flera deklarationsombud. Skatteverket godkänner ombudet om det är lämpligt för uppdraget. Du som vill utse ett deklarationsombud kan använda e-tjänsten Ombud och behörigheter eller skicka blanketten Ansökan e-tjänster – Deklarationsombud (SKV 4809) till Skatteverket.
Ett deklarationsombud som företräder en privatperson har till exempel behörighet att deklarera aktieförsäljning åt ett barn eller lämna elektronisk inkomstdeklaration åt en släkting. Du som är god man eller förvaltare behöver också bli deklarationsombud för att kunna lämna inkomstdeklaration åt din huvudman.
När det gäller dödsbon så ska samtliga dödsbodelägare skriva under ansökan om deklarationsombud. Dödsbodelägare kan ge någon/några i dödsbodelägarkretsen fullmakt att skriva under ansökan deklarationsombud.
Ett deklarationsombud som företräder ett företag är ofta en revisor, ekonomiassistent eller annan person som lämnar elektroniska deklarationer för företagets räkning. Om företagets firma tecknas av flera personer i förening måste den eller de av personerna som vill lämna en elektronisk deklaration bli deklarationsombud.
Man kan välja att begränsa ett deklarationsombuds behörighet så att ombudet inte har tillgång till Arbetsgivardeklarationens individuppgifter (uppgifter om varje enskild betalningsmottagare, till exempel anställda).
Ett deklarationsombud ska vara en myndig privatperson (inte ett företag) med svenskt personnummer och e-legitimation. Ombudet får inte vara satt i konkurs, ha närings- eller biträdesförbud eller ha en förvaltare.
Ansökan ska vara underskriven av den deklarationsskyldiga. För juridiska personer ska behörig firmatecknare eller vd skriva under.
Den här begränsningen ger du till deklarationsombud som inte ska ha åtkomst till arbetsgivardeklarationens individuppgifter. Individuppgifter är uppgifter om lön och skatteavdrag som har redovisats per betalningsmottagare.
Det här gäller för ett deklarationsombud med denna begränsning:
Du kan ge den här begränsningen till ett ombud på två sätt:
I Rättslig vägledning finns fördjupad rättsinformation om deklarationsombud.
Den som vill ha ett deklarationsombud kan använda e-tjänsten Ombud och behörigheter eller skicka in en blankett. Blanketten ska skickas till det skattekontor som personen eller företaget som vill ha ett ombud tillhör.
Juridiskt läsombud innebär att en viss huvudman (företag eller fysisk person) tilldelar ett företag/organisation behörighet att via Skatteverkets tjänster läsa/hämta huvudmannens information från Skatteverket och visa denna i sin egen programmiljö.
Då företaget självt auktoriseras med hjälp av ett organisationscertifikat möjliggör detta att hämta informationen utan att fysisk person behöver vara inblandad.
För närvarande utfärdar ett företag i Sverige organisationscertifikat och beställning gör du här:
Den här behörigheten behöver du som vill läsa uppgifter om inkomstdeklarationer eller ta del av
Observera att denna behörighet i dagsläget endast ger tillgång till tjänsten Inkomstdeklaration 2 – Hämta via API.
Behörigheten kan användas för de av Skatteverkets API:er som implementerat stöd för behörigheten. I nuläget kan behörigheten användas för nedanstående tjänster:
Det är inte möjligt att använda behörigheten i andra av Skatteverkets tjänster än de som existerar som API:er, till exempel ”Mina Sidor”.
Tjänste- och programvaruföretag som har en programvara som godkänts av Skatteverket kan utses till juridiskt läsombud. För att kunna använda behörigheten måste företaget även ha tecknat avtal om användande av Skatteverkets API:er.
Företaget måste ha tillgång till ett utfärdat och godkänt organisationscertifikat för att kunna använda behörigheten till att hämta information.
Fysiska personer kan inte tilldelas behörighet som juridiskt läsombud.
Program- och tjänsteföretag har framfört att de vill få åtkomst till API:er för att deras system ska kunna läsa ut information och lämna information automatiserat för deras kunders räkning. De har framfört behov av att veta vilka företag som ska rapportera vad och vid vilken tidpunkt. De har även framfört behov av att kunna stämma av att all rapportering och betalningar har utförts och i de fall företaget själv skriver under deklarationer, kunna påminna när saker inte blir utförda när de ska.
Behörighet som juridiskt läsombud innebär att program- och tjänsteföretag kan uppnå en högre grad av automatisering i sina egna processer till nytta för både företaget och dess kunder.
När ett företag med läsbehörighet i sin interaktion med Skatteverket identifierar sig med ett organisationscertifikat möjliggör detta att systemen med automatik hanterar informationshämtning och rapportering. Det krävs således inte att en fysisk person godkänner utlämnandet av information.
Det är er kund som behöver utse er till juridiskt läsombud i e-tjänsten ”Ombud och behörigheter”. För att använda tjänsten behöver kunden ha en e-legitimation.
Ni kommer att få ett meddelande när företaget registrerats som ombud.
Ni kan även kontrollera vilka kunder som har tilldelat er behörigheten genom att ställa frågan i Skatteverkets API Ombudshantering.
Den här behörigheten ska du ge någon som ska kunna läsa uppgifter från dina moms- och arbetsgivardeklarationer och från ditt skattekonto.
Den som vill ha ett ombud kan använda e-tjänsten Ombud och behörigheter eller skicka in en blankett.
Den här behörigheten ska du ge till:
Den som vill ha ett ombud kan använda e-tjänsten Ombud och behörigheter eller skicka in en blankett. Du skickar blanketten till det skattekontor som personen eller företaget som vill ha ett ombud tillhör.
Den här behörigheten ska du ge någon som ska kunna begära återbetalning av punktskatt i ditt ställe.
Den som vill ha ett ombud kan använda e-tjänsten Ombud och behörigheter eller skicka in en blankett.
Den här behörigheten ska du använda om du vill ge någon rätt att begära ersättning för rot- och rutarbete för ditt företags räkning.
Den som vill ha ett ombud kan använda e-tjänsten Ombud och behörigheter eller skicka in en blankett.
Den här behörigheten ska du använda om du vill ge någon rätt att begära utbetalning för installation av grön teknik för ditt företags räkning. Om du är ensam firmatecknare eller enskild näringsidkare behöver du inte ansöka om att bli ombud.
Den som vill utse ett ombud kan använda e-tjänsten Ombud och behörigheter eller skicka in en blankett till Skatteverket.
Svenska företag kan ansöka om återbetalning av moms från andra EU-länder via Skatteverkets e-tjänst Momsåterbetalning inom EU. Den här behörigheten ska du använda om du vill ge ombud rätt att använda denna tjänst.
Den som vill ha ett ombud kan skicka in en blankett.
Den här behörigheten ska du använda om du vill ge någon rätt att svara på en förfrågan som du har fått avseende en periodisk sammanställning för ditt företag. Du anmäler vem som ska få behörigheten i e-tjänsten Ombud och behörigheter eller på blankett SKV4774. Blanketten ger även ombudet behörighet att se en detaljerad kvittens på en redan inskickad periodisk sammanställning.
Observera att du inte behöver använda denna behörighet om du bara vill att någon annan ska lämna en periodisk sammanställning i ditt ställe.
Den här behörigheten ska du ge till:
Ditt företag använder ett affärssystem för att hantera löner. Företaget bakom affärssystemet har behörigheten Registreringsombud Arbetsgivardeklaration och kan därför hämta dina uppgifter och visa dem direkt i systemet. På så vis kan du till exempel se status på en påbörjad arbetsgivardeklaration direkt i ditt affärssystem, om den är redo att signeras och skickas in.
Den som vill ha ett ombud kan använda e-tjänsten Ombud och behörigheter eller skicka in en blankett.
Den här behörigheten ska du ge någon som ska ha rätt att lämna elektroniska fastighetsdeklarationer och läsa uppgifter från fastighetsdeklarationer i e-tjänsterna:
Den som vill ha ett ombud kan använda e-tjänsten Ombud och behörigheter eller skicka in en blankett.
Ett ombud vid fastighetstaxering har rätt att:
Den behörigheten ger du någon som ska registrera uppgifter om byggarbetsplatser. Personen kan till exempel vara platschef eller annan person som du vill ska kunna lämna uppgifter för ditt företag.
Behörigheten ger rätt att göra följande:
Du kan också vara ombud med läsbehörighet. Då kan du se anmälda byggarbetsplatser, men inte registrera några uppgifter.
Ansök om behörighet som ombud i tjänsten Ombud och behörighet. Du kan även anmäla på blankett.
Den behörigheten ger du någon som ska registrera uppgifter om kontrollenheter och kassaregister för ditt företag. företag.
Behörigheten ger rätt att göra följande:
Du kan också vara ombud med läsbehörighet. Då kan du se anmälda kontrollenheter och kassaregister, men inte registrera några uppgifter.
Du som redovisar eller ska redovisa moms på försäljning av varor och tjänster i e-tjänsten One Stop Shop (OSS) kan utse ett ombud. Ombudet hjälper dig eller företaget du är representant för med registreringar och deklarationer kopplade till OSS.
Om du är ensam firmatecknare eller enskild näringsidkare behöver du inte ansöka om att bli ombud. Det gäller dock inte företrädare för ideella föreningar, stiftelser och utländska juridiska personer.
Behörigheten ger rätt att:
Använd e-tjänsten Ombud och behörigheter för att utse någon till One Stop Shop-ombud. Där kan du också avregistrera behörigheter när du vill.
Den här behörigheten ska du ge någon som ska ha rätt att lämna in ansökningar och anmälningar om stöd vid korttidsarbete åt dig via Skatteverkets e-tjänst Stöd vid korttidsarbete.
Om du är ensam firmatecknare eller enskild näringsidkare behöver du inte ansöka om att bli ombud. (Det gäller inte företrädare för ideella föreningar, stiftelser och utländska juridiska personer.)
Behörigheten gäller tillsvidare om du inte anger ett sista datum.
Använd e-tjänsten Ombud och behörigheter för att utse någon till Korttidsstödsombud. Där kan du också avregistrera behörigheter när du vill.
Det är inte längre möjligt att ansöka om omställningsstöd men företaget kan fortfarande göra ändringar i en befintlig ansökan om det behövs.
Personer som är ensamma firmatecknare eller enskilda näringsidkare kan själva göra ändringar i befintliga ansökningar utan att vara registrerade som omställningsstödsombud.
Om företaget istället vill ge någon annan person rättighet att göra ändringar i befintlig ansökan behöver den personen registreras som omställningsstödsombud. Registreringen gör företaget i e-tjänsten ”Ombud och behörigheter” eller genom anmälan på blankett Anmälan om ombud för omställningsstöd - omställningsstödsombud (SKV 8055).
Du kan ta bort behörigheten genom att logga in i e-tjänsten.
När du registrerar ett ombud via e-tjänsten får ombudet behörigheten omedelbart.
Ansöker du via pappersblankett får ombudet behörigheten först 14 dagar efter registrering, av säkerhetsskäl. Den framflyttade starttiden gäller de flesta ombud, men inte exempelvis för rot- och rutombud eller omställningsstödsombud, som har begränsad insyn. Sådana ombud får behörighet så fort pappersansökan har registrerats.