Inkomst från anställning ombord på utländskt fartyg som går i oceanfart kan vara skattefri om utlandsvistelsen varar minst 183 dagar. Här kan du läsa om vad som gäller för utländskt fartyg i oceanfart.
Sexmånaders- och ettårsregeln gäller inte för dig som är anställd ombord på fartyg.
I stället finns oceanfartsregeln, även kallad 183-dagarsregel för sjömän, som i vissa fall gäller vid anställning ombord på ett utländskt fartyg.
Regeln innebär att under vissa förutsättningar är inkomst av anställningen på det utländska fartyget skattefri i Sverige. Beskattning kan dock bli aktuell i exempelvis arbetslandet eller flagglandet enligt de skatteregler som gäller där. För att inkomsten ska bli skattefri i Sverige måste följande fyra förutsättningar vara uppfyllda:
Oceanfart innebär:
Därmed räknas inte sjöfart inom Sverige, på Östersjön och Nordsjön, längs Europas kust samt i Medelhavet och Svarta havet som oceanfart. Fart på Marocko, Västsahara, Kanarieöarna och ön Madeira räknas inte heller som oceanfart.
Om en oförutsedd händelse inträffar som gör att du inte uppfyller alla förutsättningar för skattebefrielse kan du ändå ha rätt att bli skattebefriad. Det kallas för säkerhetsventilen.
Följande tre krav behöver vara uppfyllda för att få skattebefrielse genom säkerhetsventilen:
Om du blivit tvungen att avbryta ditt utlandsarbete på grund av covid-19 kan du läsa mer om vad som gäller längre ned på den här sidan.
Om inkomsten ska beskattas i Sverige på grund av att oceanfartsregeln inte är tillämplig ska inkomsten beskattas som sjöinkomst. Det ger därmed rätt till sjöinkomstavdrag/skattereduktion för sjöinkomst.
Observera att skatteavtal med arbetslandet eller flagglandet kan vara tillämpligt och att det i vissa fall kan påverka beskattningen.
Om inkomsten ska beskattas i Sverige på grund av att oceanfartsregeln inte är tillämplig ska inkomsten beskattas som vanlig landinkomst. Det ger inte rätt till sjöinkomstavdrag/skattereduktion för sjöinkomst.
Observera att skatteavtal med arbetslandet eller flagglandet kan vara tillämpligt och kan i vissa fall påverka beskattningen.
Om du inte uppfyller kraven för att få skattefrihet på din inkomst till följd av covid-19 kan det ändå finnas omständigheter som gör att du inte behöver betala skatt i Sverige. Skatteverket anser att covid-19 är en oförutsedd händelse som du själv inte kan påverka. Det gäller oavsett om du själv blir sjuk eller inte.
Om din anställning måste avbrytas innan du har hunnit tjänstgöra 183 dagar ombord på ett utländskt fartyg i oceanfart anser Skatteverket att säkerhetsventilen kan tillämpas tidigast när hälften av de 183 dagarna (det vill säga minst 92 dagar) ombord på fartyg i oceanfart har passerat. Även tid utanför oceanfartsområde kan få räknas med om fartyget skulle ha gått i oceanfart men blev hindrat av coronapandemin. Inkomsten som har tjänats in vid arbete ombord kan då vara skattefri. Det gäller även till exempel vederlagslön och semesterersättning som har tjänats in under denna period.
Malcolm har fått en tillsvidareanställning på ett fartyg som går en rutt som innebär oceanfart. Han hinner bara arbeta ombord fyra perioder à 28 dagar, totalt 112 dagar, innan han blir uppsagd på grund av arbetsbrist till följd av coronapandemin. Tre av dessa perioder (84 dagar) har fartyget gått i oceanfart. Den sista perioden ligger fartyget i hamn i Medelhavet på grund av covid-19.
Malcolm kunde på goda grunder tro att inkomsten skulle vara skattefri när han tog anställningen. Covid-19 är något oförutsett som han inte har kunnat påverka. Säkerhetsventilen kan därför vara tillämplig. Malcolm har uppfyllt kravet på en anställning ombord på ett utländskt fartyg. Det skulle ha gått i oceanfart alla perioder som Malcolm varit ombord men blev hindrat på grund av covid-19. Eftersom halva tiden för skattebefrielse är uppnådd så ska inkomsten som är intjänad ombord undantas från beskattning. Det gäller även till exempel vederlagslön och semesterersättning som betalas ut efter hemkomsten till Sverige.
Om du får lön från din arbetsgivare utan att utföra något arbete medan du är hemma ska denna inkomst beskattas i Sverige. Det gäller om den inte omfattas av en tolvmånadersperiod där kravet på 183 dagar i oceanfart är uppfyllt.
Om du utför arbete på land ska denna inkomst beskattas. Det beror på att det grundläggande kravet att inkomsten är intjänad under anställning ombord på ett utländskt fartyg inte är uppfyllt. Oceanfartregeln är överhuvudtaget inte tillämplig eftersom det inte längre är fråga om en inkomst på grund av arbete ombord. Säkerhetsventilen kan därför inte tillämpas. Inkomsten ska beskattas i Sverige.
Om du arbetar ombord på ett fartyg som på grund av coronapandemin inte går i oceanfart i tillräcklig omfattning får tiden ombord räknas som oceanfart så länge som fartyget skulle ha gått i oceanfart om inte coronapandemin hade hindrat det. Om fartyget inte skulle ha gått i oceanfart ska inkomsten beskattas i Sverige om den tiden inte ryms inom en tolvmånadersperiod där du trots detta arbetat ombord på fartyg i oceanfart minst 183 dagar. Det nordiska skatteavtalet kan i vissa fall hindra beskattning i Sverige även om inkomsten inte omfattas av oceanfartsregeln.
Natalie har en tillsvidareanställning på ett utländskt fartyg som går på en rutt som innebär oceanfart. Hon har arbetat ombord i flera år men den senaste tolvmånadersperioden hinner hon arbeta ombord i tre perioder à 28 dagar och tillbringa två mellanliggande ledigheter à 28 dagar i Sverige, innan fartyget blir fast i Barcelona på grund av covid-19. Natalie arbetar ombord i tre perioder à 28 dagar utan någon ledighet eftersom hon inte kan ta sig hem. Efter det är Natalie ledig i Sverige under tre perioder à 28 dagar för att sedan återgå till fartyget som nu går i oceanfart igen. Under tolvmånadersperioden arbetar Natalie ytterligare en period ombord och är hemma en.
Arbete | Dagar |
---|---|
Oceanfart | 28 |
Sverige | 28 |
Oceanfart | 28 |
Sverige | 28 |
Oceanfart | 28 |
Ombord Barcelona | 28 |
Ombord Barcelona | 28 |
Ombord Barcelona | 28 |
Sverige | 28 |
Sverige | 28 |
Sverige | 28 |
Oceanfart | 28 |
Sverige | 28 |
Natalie har arbetat 112 dagar ombord i oceanfart och 84 dagar ombord under uppehållet i Medelhavet under tolvmånadersperioden. Eftersom fartyget skulle ha gått i oceanfart hela perioden kunde Natalie på goda grunder tro att hon skulle vara skattebefriad hela året. Coronapandemin är något oförutsett som hon inte har kunnat råda över. Natalie har uppfyllt kraven för skattefrihet fram tills den oförutsedda händelsen inträffade. Säkerhetsventilen är då tillämplig på tiden utanför oceanfartsområdet.
De tre månaderna i Medelhavet får därför räknas som om arbetet hade utförts ombord på fartyg i oceanfart. Det innebär också att ersättningen under de tre månadernas ledighet som hon har tjänat in under denna period omfattas av oceanfartsregeln. Efter ledigheten i Sverige fortsätter arbetet ombord på fartyg i oceanfart resterande del av tolvmånadersperioden. Hela inkomsten under tolvmånadersperioden ska därför undantas från beskattning i Sverige.
Oskar har en tillsvidareanställning på ett utländskt fartyg som har kontrakt inom oljeindustrin. Kontrakten varierar i tid och geografisk placering. De senaste två åren har fartyget legat utanför Brasilien på ett kontrakt som går ut 30 juni 2020. Oskar har uppfyllt oceanfartsregeln under dessa två år. När kontraktstiden är slut är det oklart var fartyget kommer att utföra uppdrag.
Oskar har arbetat ombord i flera år men den senaste tolvmånadersperioden, som börjar den 1 januari 2020, hinner han arbeta ombord i tre perioder à 28 dagar och tillbringa två mellanliggande ledigheter à 28 dagar i Sverige innan fartyget måste återvända till Europa och hamn i Aberdeen på grund av covid-19. Oskar arbetar ombord tre perioder à 28 dagar utan någon ledighet eftersom han inte kan ta sig hem. Efter det är Oskar ledig i Sverige under tre perioder à 28 dagar för att sedan återgå till fartyget som nu fått ett nytt kontrakt och går i oceanfart igen. Under tolvmånadersperioden arbetar Oskar ytterligare en period ombord och är hemma en period.
Arbete | Dagar |
---|---|
Oceanfart | 28 |
Sverige | 28 |
Oceanfart | 28 |
Sverige | 28 |
Oceanfart | 28 |
Ombord Aberdeen | 28 |
Ombord Aberdeen | 28 |
Ombord Aberdeen | 28 |
Sverige | 28 |
Sverige | 28 |
Sverige | 28 |
Oceanfart | 28 |
Sverige | 28 |
Under Oskars andra period ombord i Aberdeen går kontraktet med Brasilien ut och fartyget får inte något nytt kontrakt förrän i slutet av september. Det nya kontraktet innebär oceanfart. Oskar mönstrar på igen i början av november.
Oskar har arbetat 112 dagar ombord i oceanfart och 84 dagar ombord under uppehållet i Aberdeen under tolvmånadersperioden. Eftersom fartyget skulle ha gått i oceanfart fram till och med den 30 juni 2020 kunde Oskar på goda grunder tro att han skulle vara skattebefriad denna period. Covid-19 är något oförutsett som han inte har kunnat råda över. Oskar har uppfyllt kraven för skattefrihet fram tills den oförutsedda händelsen inträffade. Säkerhetsventilen är då tillämplig på tiden i Aberdeen och lönen är skattefri till och med den 30 juni 2020. Det gäller även exempelvis vederlagslön och semesterersättning som har tjänats in under denna period.
Eftersom kontraktet i Brasilien gick ut under tiden i Aberdeen och det därefter var oklart var fartyget skulle få uppdrag kunde Oskar inte på goda grunder tro att han skulle vara skattebefriad enligt oceanfartsregeln längre än vad kontraktet i Brasilien sträckte sig. Säkerhetsventilen kan därför inte tillämpas på tiden efter att kontraktet har gått ut. Inkomsten ska beskattas i Sverige fram till dess att Oskar mönstrar av i Aberdeen. Det gäller även till exempel vederlagslön och semesterersättning som har tjänats in under denna period. Skatteavtalet med Storbritannien hindrar inte svensk beskattning.
När Oskar mönstrar på igen i november kan hans inkomst vara skattefri om kraven uppfylls för den kommande tolvmånadersperioden.