De företag som har tagit emot betalning för andelar i företaget från fysiska personer och som uppfyller villkoren för investeraravdrag ska lämna kontrolluppgift om investeraravdrag (KU28).
Det har införts nya regler för vad en kontrolluppgift för investeraravdrag ska innehålla. För kontrolluppgift som lämnas efter den 31 juli 2020 måste därför vissa ytterligare uppgifter lämnas.
Kontrolluppgift om investeraravdrag som lämnas efter den 31 juli 2020 ska, utöver vad som tidigare gällt, även innehålla uppgift om tidpunkten för förvärvet av andelar, regionen och verksamhetsområdet som företaget som investeraravdraget avser hänför sig till.
Använd vår e-tjänst Lämna kontrolluppgifter. Kontrolluppgift ska lämnas senast den 31 januari året efter beskattningsåret.
Genom att lämna in KU28 intygar företaget att den fysiska personens betalning för andelar i företaget kan ligga till grund för investeraravdrag. Företaget ska alltså ha kontrollerat att de villkor som avser företaget är uppfyllda.
Det företag som har tagit emot betalningen och uppfyller villkoren för investeraravdrag ska lämna KU 28 för fysiska personer. Kontrolluppgiften ska lämnas för det inkomstår som andelarna är betalade (betalningsåret). Uppfylls rörelsevillkoret och lönevillkoret först året efter betalningsåret ska kontrolluppgift istället lämnas för det inkomståret, kryssa då i ruta 530 på KU28.
I kontrolluppgiften ska företaget lämna uppgifter om varje persons underlag för investeraravdrag (ruta 528, max 1 300 000 kr,) och fysiska personers sammanlagda betalning för andelar i företaget under året (ruta 529).
Underlaget som lämnas i kontrolluppgiften ska i det fall företaget tagit emot betalningar från fysiska personer och dödsbon som överstiger 20 000 000 kronor vara ett annat belopp än den faktiska inbetalningen, se exempel på sidan Villkor & återföring (länk finns nedan).
I ruta 535 fyller företaget i datum för när andelarna förvärvades. Enligt Skatteverkets uppfattning anses aktierna förvärvade då stiftelseurkunden undertecknats av samtliga stiftare när ett aktiebolag bildas. En förutsättning är att registrering senare sker.
När ett aktiebolag gör en nyemission är Skatteverkets uppfattning att aktierna är förvärvade då tilldelning till aktieägarna skett. En förutsättning är att registrering senare sker.
Aktierna i ett lagerbolag är enligt Skatteverkets uppfattning förvärvade då bindande avtal om köp ingåtts mellan säljaren av lagerbolaget och den fysiska personen.
I ruta 536 ska företaget ange en kod för regionen där företaget finns. Var företaget är geografiskt beläget bestäms utifrån den indelning i territoriella enheter som gäller enligt den så kallade NUTS 2-nivån.
Sverige är indelat i åtta regioner. Vilken kod som ska användas för respektive region framgår av tabellen över regionindelningen nedan. På kontrolluppgiften ska endast koden fyllas i. Är till exempel företaget beläget i Stockholm ska koden SE11 fyllas i, vilket avser region Stockholm enligt NUTS 2.
Region | Län |
---|---|
SE11 Stockholm | Stockholms län |
SE12 Östra Mellansverige | Uppsala län |
SE21 Småland med öarna | Jönköpings län |
SE22 Sydsverige | Blekinge län |
SE23 Västsverige | Hallands län |
SE31 Norra Mellansverige | Värmlands län |
SE32 Mellersta Norrland | Västernorrlands län |
SE33 Övre Norrland | Västerbottens län |
I ruta 537 ska företaget fylla i företagets verksamhetsområde genom att uppge sin Nace-kod. Nace-koden är en statistisk kod som beskriver företagets verksamhet och motsvaras av de tre första siffrorna i SNI-koden. SNI-koden framgår av det registerutdrag företaget har fått då de registrerade sig.
SNI-kodens tre första siffror kan till exempel vara 01.5. Det är då dessa tre siffror som ska anges. Om SNI-koden till exempel är 01.410 ska de första tre siffrorna 014 anges. Siffrorna ska anges utan punkt.
Företaget Mindre AB har gjort en nyemission, erbjudandet innebar att man fick teckna en aktie för 100 kronor styck. Företaget anser att alla villkor för investeraravdraget är uppfyllda. Anders har tecknat sig för 500 aktier och han har betalat 50 000 kronor för dessa. Den totala emissionslikviden (avseende fysiska personer) för företaget uppgick till 15 000 000 kronor. Mindre AB är inget fåmansföretag. Inbetalning har gjorts under inkomståret. Anders fick tilldelning av aktierna den 10 september 2023. Företaget är beläget i Stockholms län. Företagets verksamhet har SNI kod 15.200.
Företaget Mindre AB ska lämna kontrolluppgift (KU28).
Mikael startade ett företag genom att köpa ett s.k. lagerbolag. Mikael köpte och betalade för andelarna i företaget i december 2022. Bindande avtal mellan Mikael och säljaren av lagerbolaget ingicks den 10 december 2022. Han gav 54 000 kronor för hela lagerbolaget, aktiekapitalet uppgår till 50 000 kronor. I det fall man köpt andelarna i ett lagerbolag får bara det belopp som betalts kontant för andelarna vid bildandet av företaget räknas med. Eventuell annan betalning till bolagets tidigare ägare ska inte räknas med. Företaget fyller därför i 50 000 kronor som Underlag för investeraravdrag. Mikael startade företaget själv och inga andra personer har förvärvat några andelar i företaget. Därför ska företaget fylla i 50 000 kronor även som Totalt underlag för investeraravdrag.
Mikael har under 2022 inte tagit ut någon lön, i övrigt är alla villkor för investeraravdrag uppfyllda. Under 2023 har Mikael tagit ut 500 000 kronor i lön och företaget bedriver rörelse vid utgången av 2023.
Eftersom företaget inte uppfyllde villkoret om ett löneunderlag på 300 000 kr under betalningsåret (2022) lämnade företaget ingen kontrolluppgift för inkomstår 2022. Företaget ska istället lämna kontrolluppgift för inkomstår 2023. Företaget sätter därför ett kryss i rutan Inbetalning gjord året före inkomståret (ruta 530). Andelarna förvärvades den 10 december 2022. Företaget är beläget i Kronobergs län. Företagets verksamhet har SNI koden 55.300.
Om du lämnar kontrolluppgifter på papper måste du också lämna blanketten sammandrag av kontrolluppgifter (SKV 2304). Denna ska du lämna in samtidigt med kontrolluppgifterna. Använder du e-tjänsten behöver du inte lämna något sammandrag.