Lördag 15 februari kan störningar och avbrott förekomma på Skatteverkets e-tjänster på grund av underhållsarbete.
Med varulager menas de materiella tillgångar som företaget har för avsikt att sälja, som är under tillverkning eller som ska användas i produktionen av varor eller tjänster. Här beskriver vi hur lagret ska värderas.
I värdet på lagret ska du räkna in färdiga varor men också råvaror och halvfabrikat. Till företagets lager hör också varupartier som företaget har tagit hand om på balansdagen eller som någon annan tagit hand om åt företaget. I lagret ingår också varupartier som på bokslutsdagen lämnat en säljare för transport till företaget.
Om företaget sålt varor som har levererats till köparen men ännu inte har fakturerats, ska de varorna redovisas som en fordran i stället för varulager.
Varor som mottagits i kommission ska inte räknas in i lagret. Kommission är en slags handelsförmedling där varorna inte ägs av säljaren utan bara förmedlas av denne.
Du ska värdera lagret som det ser ut på sista dagen av ditt företags räkenskapsår (balansdagen) genom en inventering. En inventering ska enligt lag göras minst en gång per år och det innebär i korthet att du räknar fram det totala anskaffnings-värdet av företagets lager genom att anteckna värdet för varje tillgång i lagret, post för post. Du ska skriva under inventeringslistorna på heder och samvete.
Enligt huvudregeln får du inte ta upp en lagertillgång till lägre värde än anskaffningsvärdet. Ibland kan nettoförsäljningsvärdet vara lägre än anskaffningsvärdet och du ska då använda det lägre värdet när du värderar den tillgången (lägsta värdets princip). Nettoförsäljningsvärdet är det pris som ditt företag normalt kan sälja en vara för efter att du dragit av för försäljningskostnader.
De varor som du tar upp till anskaffningsvärdet ska du räkna som att det var de som du anskaffade senast (regeln kallas först in – först ut). Du får dra av för inkurans (vara som är osäljbar) om det ryms i nedskrivningen av en lagerpost från anskaffningsvärdet till nettoförsäljningsvärdet.
I anskaffningsvärdet för de lagertillgångar företaget köpt ska du räkna med inköpspris, frakt, tull och liknande kostnader.
För lagertillgångar som företaget tillverkat eller bearbetat i näringsverksamheten (egentillverkat lager) räknar du anskaffningsvärdet på direkta kostnader som kostnader för material, arbetslöner och liknande med visst tillägg för indirekta kostnader som lokalkostnader, avskrivningar på inventarier och liknande.
Enligt schablonregeln får du ta upp lagret till 97 procent av det totala anskaffningsvärdet. Om du använder denna regel måste du ta upp anskaffningsvärdet för alla tillgångar som finns i ditt lager på bokslutsdagen. Du får alltså inte använda nettoförsäljningsvärdet på vissa tillgångar.
De varor som du tar upp till anskaffningsvärdet ska du räkna som att det var de som du anskaffade senast (regeln kallas först in – först ut).
Den här regeln får inte användas när du värderar lager av fastigheter, aktier, utsläppsrätter och andra liknande tillgångar. Du måste då skilja ut dessa tillgångar för att kunna tillämpa schablonregeln på det övriga lagret.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.