Du som ska deklarera din fastighet gör det enklast i vår e-tjänst. När du har fått en fastighetsdeklaration finns det några steg du behöver gå igenom.
Välj den situation som gäller för dig för att läsa mer.
Ett förslag till nytt taxeringsvärde skickas endast ut vid en allmän eller förenklad fastighetstaxering som sker vart tredje år.
Om alla uppgifter i förslaget stämmer, behöver du inte skicka in något till Skatteverket. Då lämnar du ditt tysta godkännande till förslaget.
Behöver du ändra någon av Skatteverkets förifyllda uppgifter, vid den allmänna fastighetstaxeringen, ber vi dig att göra din ändring senast den 1 november.
Ändringen kan du göra i e-tjänsten eller på pappersblankett som du skriver under och skickar in till Skatteverkets inläsningscentral. Om du gör några ändringar via Skatteverkets e-tjänst får du en kvittens på alla uppgifter du skickat in.
Skatteverket skickar ett beslut om fastighetens taxering till din digitala brevlåda i mitten av juni taxeringsåret. Om du inte är ansluten till en digital brevlåda skickar Skatteverket ett beslut med posten i slutet av juni taxeringsåret. Om ni är flera delägare får alla varsitt beslut.
I rutan Information till dig anges vilka uppgifter Skatteverket saknar och vilka du behöver lämna.
Ändra och lämna nya uppgifter i deklarationen senast den 1 november 2023. Detta kan du göra i e-tjänsten eller på pappersblankett som du skriver under och skickar in till Skatteverkets inläsningscentral. Om du deklarerar via Skatteverkets e-tjänst får du en kvittens på alla uppgifter du skickat in.
Skatteverket skickar ett beslut om fastighetens förenklade taxering 2024 till din digitala brevlåda i mitten av juni 2024. Om du inte är ansluten till en digital brevlåda skickar vi ett beslut med posten i slutet av juni 2024. Om ni är flera delägare får alla varsitt beslut.
Du som fått ett förslag till nytt taxeringsvärde behöver bara kontrollera att de uppgifter vi har om din fastighet är korrekta. Om allt stämmer behöver du inte skicka in någon deklaration. Om något behöver ändras följer du stegen nedan och skickar in din deklaration.
Du som fått en fastighetsdeklaration ska fylla i de uppgifter som saknas om din fastighet och skicka in den till Skatteverket.
I den här e-tjänsten kan du skicka in din fastighetsdeklaration eller se ditt förslag till nytt taxeringsvärde.
E-tjänsten Fastighetsdeklaration, småhus är stängd och öppnar åter i slutet av januari 2025.
Om du inte använder e-tjänsten ska du fylla i deklarationsblanketten som Skatteverket har skickat hem till dig. Skriv sedan under och skicka blanketten till Skatteverkets inläsningscentral senast den 1 november 2023. Adressen hittar du på blankettens första sida.
Om du vill att någon annan ska fastighetsdeklarera i ditt ställe kan du utse ett ombud, till exempel en revisor eller fastighetsförvaltare. Det gör du enklast via e-tjänsten Ombud och behörigheter. Ombudet kan bara deklarera via e-tjänsten – inte på papper.
Du använder också e-tjänsten Ombud och behörigheter för att ge dig själv eller någon annan behörighet att fastighetsdeklarera åt en juridisk person, till exempel ett aktiebolag. För att kunna ge behörighet måste du vara firmatecknare för den juridiska personen. Är ni flera firmatecknare för den juridiska personen, behöver ni tillsammans utse ett ombud. Är du ensam firmatecknare kan du logga in i e-tjänsten och lämna fastighetsdeklarationen, du behöver inte ansöka om att bli ombud.