På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Du som ska deklarera din fastighet gör det enklast i vår e-tjänst. När du har fått en fastighetsdeklaration finns det några steg du behöver gå igenom.
Välj den situation som gäller för dig för att läsa mer.
Om alla uppgifter i förslaget stämmer, behöver du inte skicka in något till Skatteverket. Då lämnar du ditt tysta godkännande till förslaget.
Behöver du ändra någon av Skatteverkets förifyllda uppgifter ber vi dig att göra din ändring senast den 2 november 2020.
Ändringen kan du göra i e-tjänsten eller på pappersblankett som du skriver under och skickar in till Skatteverkets inläsningscentral. Om du gör några ändringar via Skatteverkets e-tjänst får du en kvittens på alla uppgifter du skickat in.
Skatteverket skickar ett beslut om fastighetens taxering 2021 till din digitala brevlåda i mitten av juni 2021. Om du inte är ansluten till en digital brevlåda skickar Skatteverket ett beslut med posten i slutet av juni 2021. Om ni är flera delägare får alla varsitt beslut.
I rutan Information till dig anges vilka uppgifter Skatteverket saknar och vilka du behöver lämna.
Ändra och lämna nya uppgifter i deklarationen senast den 2 november 2020. Detta kan du göra i e-tjänsten eller på pappersblankett som du skriver under och skickar in till Skatteverkets inläsningscentral. Om du deklarerar via Skatteverkets e-tjänst får du en kvittens på alla uppgifter du skickat in.
Skatteverket skickar ett beslut om fastighetens allmänna taxering 2021 till din digitala brevlåda i mitten av juni 2021. Om du inte är ansluten till en digital brevlåda skickar vi ett beslut med posten i slutet av juni 2021. Om ni är flera delägare får alla varsitt beslut.
Du som fått ett förslag till nytt taxeringsvärde behöver bara kontrollera att de uppgifter vi har om din fastighet är korrekta. Om allt stämmer behöver du inte skicka in någon deklaration. Om något behöver ändras följer du stegen nedan och skickar in din deklaration.
Du som fått en fastighetsdeklaration ska fylla i de uppgifter som saknas om din fastighet och skicka in den till Skatteverket.
Det finns flera fördelar med att deklarera ditt småhus i e-tjänsten:
Störningar i tjänsten förekommer både vid inloggning samt underskrift, som användare kan du få en blank sida istället för att komma vidare. Prova att uppdatera (ladda om) sidan alternativt byt webbläsare.
Felet kommer att åtgärdas under v.3 2021.
Om du inte använder e-tjänsten ska du fylla i deklarationsblanketten som Skatteverket har skickat hem till dig. Skriv sedan under och skicka blanketten till Skatteverkets inläsningscentral senast den 2 november 2020. Adressen hittar du på blankettens första sida.
Om du vill att någon annan ska fastighetsdeklarera i ditt ställe kan du utse ett ombud, till exempel en revisor eller fastighetsförvaltare. Det gör du enklast via e-tjänsten Ombud och behörigheter. Ombudet kan bara deklarera via e-tjänsten – inte på papper.
Du använder också e-tjänsten Ombud och behörigheter för att ge dig själv eller någon annan behörighet att fastighetsdeklarera åt en juridisk person, till exempel ett aktiebolag. För att kunna ge behörighet måste du vara firmatecknare för den juridiska personen.