Datum: 2007-04-26
Två frågor har ställts om vad som gäller för beskattning av ersättning då Forskarskattenämnden beslutat om rätt till skattelättnad och utbetalning av ersättning från arbetsgivaren görs då mottagaren är begränsat skattskyldig.
Beslut från Forskarskattenämnden har meddelats under förutsättning att personen kommer att vara obegränsat skattskyldig under sin vistelse i Sverige. Mottagaren av ersättning flyttar dock från Sverige före det att han har blivit obegränsat skattskyldig under sin vistelse här i landet. Personen ansöker om särskild inkomstskatt för utomlands bosatta och yrkar på att han ska få tillämpa beslutet om skattelättnader på sina anställningsinkomster vid beskattning enligt lagen om särskild inkomstskatt (1991:586), SINK.
Personen har varit obegränsat skattskyldig under den tid som beslutet avser. Personen har därefter flyttat från Sverige. Han är efter utflyttningen begränsat skattskyldig. Den svenske arbetsgivaren ska i efterhand betala ut en ersättning till personen. Efterskottsbetalningen ska således göras vid ett tillfälle när personen omfattas av bestämmelserna i SINK.
I 11 kap. 22- 23 a§§ inkomstskattelagen (1999:1229), IL, finns bestämmelser som innebär att vissa skattelättnader kan medges viss personkrets under vissa förutsättningar vid tillfälligt arbete i Sverige. Skattelättnaderna medges den som ingår i personkretsen "bara under de tre första åren av den tidsbegränsade vistelsen" i Sverige, som är avsedd att vara högst fem år.
De skattelättnader som är aktuella finns uppräknade i 11 kap. 23 § IL. Regleringen innebär att 25 procent av lön, arvode eller liknande ersättning eller förmån av arbete inte ska tas upp. Ersättningar för utgifter som arbetstagaren har haft på grund av sin vistelse i Sverige ska inte tas upp då de avser
Frågan om förutsättningarna enligt 11 kap. 22 § IL är uppfyllda prövas efter ansökan av Forskarskattenämnden, jfr 11 kap.23 a§ IL.
"En förutsättning för tillämpning av de särskilda beskattningsreglerna är att personen i fråga stannar så länge att samtliga de skatteregler som gäller för obegränsat skattskyldiga personer blir tillämpliga." Vidare uttalas att "Den som stannar en kortare period blir normalt inte att anse som obegränsat skattskyldig i Sverige och i det fallet kan lagen om särskild inkomstskatt för utomlands bosatta bli tillämplig."
I författningskommentaren till 11 kap. 22 § IL på sid. 31 av propositionen sägs följande.
"De som vistas i Sverige mellan sex månader och tre år kan därmed medges skattelättnader för hela vistelsen om förutsättningarna i övrigt är uppfyllda."
Möjligheten för utomlands bosatta att välja beskattning enligt IL istället för beskattning enligt SINK infördes efter ett förslag i prop. 2004/05:19.
I förarbetena till bestämmelserna om skattelättnader för utländska nyckelpersoner m.fl.(prop. 2000/01:12) uttrycktes klart att reglerna om skattelättnader var avsedda att tillämpas på obegränsat skattskyldiga. Reglerna placerades i 11 kap. IL. Reglerna i IL som medför skattelättnader har inte någon motsvarighet i SINK. Skatteverket anser därför att det normalt inte ska medges några skattelättnader vid beskattning enligt SINK. I den situation, som är aktuell i det första fallet, anser därför Skatteverket att innebörden av sista stycket av 5 § SINK inte kan medföra några skattelättnader vid beskattning enligt SINK. Begär den begränsat skattskyldige, med stöd av 4 § SINK, att hans ersättningar istället ska beskattas enligt IL har han rätt till de skattelättnader som anges i 11 kap. 23 § IL. En del av syftet med att införa valmöjligheten att beskattas enligt IL är att den som är begränsat skattskyldig ska kunna dra av sina utgifter för att förvärva och bibehålla inkomster m.m.
Skatteverkets rättsinformation har flyttat till den nya webbplatsen Rättslig vägledning. Skatteverkets handledningar har upphört att tryckas och ersätts av Rättslig vägledning.