Datum: 2007-01-12
Område: Inkomstskatt - Tjänst
Ändring i avsnitt 4.4 värdering av bostadsförmån i villor i Göteborgsområdet. Ändringen innebär att bostadsförmånsvärdet för villor inom detta område kan beräknas till 7 % av fastighetens taxeringsvärde i stället för 10 % som angetts i den tidigare skrivelsen.
Enligt 61 kap. 2 § IL ska inkomster i annat än pengar värderas till marknadsvärdet. Med marknadsvärde avses det pris som den skattskyldige skulle ha fått betala på orten om han själv skaffat sig motsvarande varor, tjänster eller förmåner mot kontant betalning.
Enligt prop. 1996/97:173 sid. 38 avses med hyrespriset på orten vad som i hyreslagstiftningen anges som bruksvärde för bostaden i fråga. Hyrorna i de allmännyttiga bostadsföretagen på orten är utgångspunkt för beräkning av bruksvärdet.
Skatteverket har inför 2007 års taxering tagit fram tabeller som anger hyrespriset för bostäder i flerfamiljshus inom olika områden.
Hyresnivåtabellerna återfinns i bilaga till detta dokument. Öppnas i nytt fönster.
Tabellerna är förutom när det gäller Stockholm indelade i 7 åldersintervaller. Det äldsta åldersintervallet omfattar bostäder med värdeår 1969 eller tidigare. För bostäder vars standard avviker från normal standard i motsvarande åldersklass finns möjlighet till jämkning (se SKV A 2004:38 avsnitt 2.3.1). Åldersintervallerna för det nyare fastighetsbeståndet (2000 och senare) har förändrats något för att få en bättre anpassning till hyresnivåerna inom resp. åldersintervall.
Hyresnivåerna i tabellerna avser förutom Stockholm hyresvärdet inklusive uppvärmning för en bostad av normalstorlek (70 kvm). För bostäder som är större eller mindre än normalstorlek bör justering av hyresvärdet ske på sätt framgår av avsnitt 4.2 nedan. För Stockholmsområdet behöver hyresvärdet inte justeras eftersom tabellerna innehåller uppgift om lägenhetens bostadsyta.
Vid beräkning av hyresvärdet för lägenheten ska hänsyn tas bl.a. till bostadens storlek. Av prop. 1996/97:173 s. 39 framgår att det genomsnittliga priset per kvm bostadsyta inte är lika högt för en större lägenhet som för en mindre lägenhet. Hyresnivåtabellerna enligt bilagan avser hyresvärden för en lägenhet av normal storlek (70 kvm).
Med hänsyn till att hyresnivåerna kan variera mellan större och mindre lägenheter kan nedanstående tabell vara till hjälp vid beräkning av hyresvärdet för bostäder vars bostadsyta avviker från normallägenheten.
Kolumn A = lägenhetsyta
Kolumn B = relativa hyrestal (hyran för olika bostadsstorlekar uttryckt i procent av årshyran för en 70 kvm bostad
A | B | A | B | A | B | A | B | A | B | A | B |
51 | 80 | 71 | 101 | 91 | 121 | 111 | 139 | 175 | 194 | 275 | 278 |
52 | 81 | 72 | 102 | 92 | 122 | 112 | 141 | 180 | 198 | 280 | 282 |
53 | 82 | 73 | 103 | 93 | 123 | 113 | 142 | 185 | 203 | 285 | 286 |
54 | 83 | 74 | 103 | 94 | 123 | 114 | 143 | 190 | 207 | 290 | 290 |
55 | 84 | 75 | 104 | 95 | 124 | 115 | 143 | 195 | 211 | 295 | 294 |
56 | 85 | 76 | 106 | 96 | 126 | 116 | 144 | 200 | 215 | 300 | 298 |
57 | 85 | 77 | 107 | 97 | 127 | 117 | 145 | 205 | 219 | 310 | 307 |
58 | 86 | 78 | 108 | 98 | 128 | 118 | 146 | 210 | 223 | 320 | 315 |
59 | 87 | 79 | 109 | 99 | 128 | 119 | 147 | 215 | 228 | 330 | 323 |
60 | 88 | 80 | 110 | 100 | 129 | 120 | 148 | 220 | 232 | 340 | 332 |
61 | 88 | 81 | 111 | 101 | 131 | 125 | 153 | 225 | 236 | 350 | 340 |
62 | 90 | 82 | 113 | 102 | 132 | 130 | 157 | 230 | 240 | 360 | 348 |
63 | 92 | 83 | 113 | 103 | 133 | 135 | 161 | 235 | 244 | 370 | 357 |
64 | 93 | 84 | 114 | 104 | 133 | 140 | 165 | 240 | 248 | 380 | 365 |
65 | 94 | 85 | 116 | 105 | 134 | 145 | 169 | 245 | 253 | 390 | 373 |
66 | 95 | 86 | 117 | 106 | 135 | 150 | 173 | 250 | 257 | 400 | 382 |
67 | 97 | 87 | 118 | 107 | 136 | 155 | 178 | 255 | 261 | ||
68 | 98 | 88 | 118 | 108 | 137 | 160 | 182 | 260 | 265 | ||
69 | 99 | 89 | 119 | 109 | 138 | 165 | 186 | 265 | 269 | ||
70 | 100 | 90 | 120 | 110 | 138 | 170 | 190 | 270 | 273 |
Det saknas ofta en fungerande hyresmarknad för bostad i villa. Utgångspunkten för värderingen bör därför i normalfallet vara hyresnivån hos allmännyttiga bostadsföretag på orten även när det gäller bostad i villa (prop. 1996/97:173 s. 40-42). Allmänna råd har lämnats om faktorer som ska beaktas särskilt vad avser värdering av bostadsförmån i villa (SKV A 2005:32 avsnitt 2.3.2 och SKV M 2005:28 avsnitt 4.5.2.2).
Om det finns en fungerande hyresmarknad för bostad i villa på en ort, och en undersökning av hyresnivåerna visar att det inte förekommer någon större spridning av relationstalen mellan dessa och taxeringsvärdena, kan värderingen ske med utgångspunkt från taxeringsvärdet. Värdet av bostadsförmånen bör därvid beräknas till viss procentsats av fastighetens taxeringsvärde för 2006.
Bostadsförmånsvärdet beräknad på detta sätt avser hyresvärdet exklusive uppvärmning (kallhyra). Eftersom taxeringsvärdet för villan inkluderar värde för garage ska tillägg till bostadsförmånsvärdet inte göras när förmånen inkluderar tillgång till garage.
¹ Ändring har gjorts i avsnitt 4.4, se förklaring i skrivelsens inledning ovan
Skatteverket har inför 2007 års taxering företagit en undersökning av hyreskontrakt avseende uthyrda bostäder i villor i Stockholmsområdet. Resultatet av undersökningen finns dokumenterad i en skrivelse (dnr. 101 3706-07/111) upprättad av rättsenheten, region Stockholm. Undersökningen visar att förmånsvärdet för bostäder belägna i villor i Stockholms län kan beräknas till 6 % av fastighetens taxeringsvärde för 2006.
Skatteverkets rättsinformation har flyttat till den nya webbplatsen Rättslig vägledning. Skatteverkets handledningar har upphört att tryckas och ersätts av Rättslig vägledning.